Zeptali jsme se majitele nejlevnějšího elektromobilu prodávaného na českém trhu, jaké radosti a starosti jsou spojené s vlastnictvím auta na elektřinu. Co znamená myslet modře a být e-mobilní v praxi?

Co je to e-up!

Volkswagen e-up! je elektromobil založený na pětidveřovém modelu up! Pohání jej synchronní elektromotor (60 kW, 210 Nm) s jednostupňovou převodovkou. Oproti modelu up! se spalovacím motorem je e-up! díky bateriím o 285 kilogramů těžší (váží 1214 kg). Volkswagen slibuje, že vysokonapěťové baterie budou po celou dobu životnosti elektromobilu plně funkční, nabízí 8letou záruku.

Kolik stojí?

V současnosti stojí model e-up! 609 900 Kč vč. DPH. Vůz nemusíte kupovat, ale můžete si jej dlouhodobě pronajmout za 7 200 Kč bez DPH/měsíc. Dle smlouvy činí maximální měsíční nájezd 2000 km. Za každý další najetý kilometr zaplatíte 3,60 Kč bez DPH. Povinné ručení a havarijní pojistka jsou součástí pronájmu.

Zkušenosti majitele

Pan Martin B. se s námi podělil o zkušenosti s nejmenším elektromobilem od Volkswagenu. Pracuji v centru Prahy a idea malého městského elektromobilu se mi zalíbila natolik, že jsem si vůz pronajal. Výrobce uvádí dojezd až 150 km, ale praxe ukázala, že realita je tak 100 až 120 kilometrů. Na mé cesty po hlavním městě to ale bohatě stačí. Vůz mám od února letošního roku. Potěšilo mě, že topení funguje okamžitě, ale taky se výrazně podepisuje na dojezdu. Vůz doma nabíjím z klasické zásuvky (230 V). Plné nabití baterií trvá 8 hodin a vůz během toho spolkne 17 kWh. V nákupních centrech je to otázka zhruba 3 hodin. Taková rychlonabíječka u budovy ČEZ na Českobudějovické to zvládne za 25 minut, ale tohle místo je v Praze jen jedno. Obecně je nabíjecích stanic na území Prahy dost, ne vždy je však všechno ideální, např. v Centru Chodov se chlubí kapacitou deseti stanic, ale ve skutečnosti mají místa dvě a zásuvku jen jednu. Na Chodově je to zdarma, na většině nabíjecích stanic platíte kartou ČEZ nebo PRE. V centru města, ať už v OD Kotva či Paladiu, si elektromobil zatím nenabijete vůbec, ale do budoucna by se to mělo změnit.

S automobilem jako takovým jsem spokojený. Vyhovují mi jeho rozměry, protože s ním nemám problém zaparkovat a většinu času jezdím stejně sám. Na nedostatek výkonu si nemohu stěžovat, maximální točivý moment je k dispozici okamžitě. Ale že bych jel s elektromobilem na druhý konec republiky nebo snad na dovolenou, to si přestavit nedovedu. Elektromobil je dobrý jen do města, na ostatní cesty mám klasický automobil. Z klasického auta jsem zvyklý, že plná nádrž je dílem minuty u čerpací stanice, v případě elektromobilu musím počítat s tím, že je to proces na hodiny. Nemít garáž, tak bych elektromobil mít nemohl, protože na ulici bych si jej těžko mohl dobíjet. Věc, která mi hodně vadí, je, že u nás nejsou elektromobily nijak legislativně zvýhodněny, např. nad parkováním zdarma v centrech měst by se naši zákonodárci měli zamyslet.