USA – země neomezených sportovních vozů

Co musí mít správné sportovní auto? Silný motor, silné brzdy, schopný podvozek a co ještě? Musí nás umět pobavit. Dokonalá auta z Evropy s rolí řidiče už vlastně ani nepočítají, ale ta americká jsou vyráběna pro nadšené řidiče. Jak jinak by mohl vzniknout Mustang s výkonem 1000 koní? A nejen ten…

Sportovní vozy ze starého kontinentu jsou krásné, rychlé, výkonné, úsporné a často i praktické. Výsledkem honu za dokonalostí jsou automobily, které umí zajet rychlé kolo na závodním okruhu stejně dobře jako nás v maximálním pohodlí odvézt na dovolenou. Proto si můžeme v moderních sportovních vozech nastavovat odezvu na plynový pedál, tuhost podvozku, řízení, rychlost a způsob řazení, hlasitost výfuku, stabilizaci, a to vše v několika krocích. Dohromady to pak dělá asi stovku kombinací, přičemž většině z nás by stačilo mít tři – maximální pohodlí, pak normál a nakonec největší hardcore.

Šetření na nesprávném místě

Emisní šílenství, které probíhá v Evropě, je dalším hřebíčkem do rakve sportovních vozů. Kdo ocení, že nový model s výkonem 500 koňských sil je o 1,75 litru úspornější než ten stávající? Jak můžete mít radost ze zvuku osmi, deseti a dvanáctiválcového motoru, když na křižovatce nemůžete polechtat plyn – proč? Protože systém start/stop vám chcípne motor. To vás samozřejmě štve, takže na další křižovatce si jej už vypnete. Na jednu stranu je to fajn, že se dá vše nastavit, na stranu druhou to úžasné sportovní auto musíte nejdříve probudit. Pryč jsou doby, kdy jste do sportovního auta nasedli a okamžitě jeli tak, jak jste od sportovního auta očekávali. Dnes si musíte projít aktivací všech těch sportovních módů a deaktivací těch bezpečnostních.

Made in USA

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

A nyní se podívejme na druhý břeh Atlantiku. Tamní sportovní vozy spoléhají na jednodušší, ale osvědčenou techniku. Pravidlo, že objem ničím nenahradíš, tam platí stále. Pokud už ani větší objem nestačí, pak se přidá přeplňování pomocí mechanického kompresoru. Motory nejsou přecpané elektronikou, takže když se něco pokazí, není třeba diagnostických přístrojů, za které by se nemusela stydět ani NASA. Stabilizační systém zná jen dvě polohy – zapnuto, vypnuto. Nastavovat výkon či tuhost řízení? Ne. Převodovku? Ne, ta bývá většinou manuální, a pokud je to automat, tak s režimy automat, sport a manuál. 

Že je pak takový vůz jen na rychlou jízdu? Ano, za tímto účelem byl přece vyroben. Automobilová kultura je v USA docela jiná. Tam výrobci opravdu naslouchají svým zákazníkům a přináší jím stále modernizované, ale přitom pořád ty geniálně prosté automobily, jejichž ceny jsou na přijatelné úrovni. Že navigace nemá tak dokonalou grafiku jako u evropského vozu? Že kůže není tak jemná a voňavá jako u Evropana? Ano není, ale taky za srovnatelně výkonný vůz zaplatíte nesrovnatelně jinou cenu. Klišé o tom, že americké vozy umí jezdit jen rovně, dnes už také neplatí, stačí se podívat na nové Camaro ZL1 a jeho čas 7:41:27 zajetý na Nürburgringu.

Kladivo od Shelbyho

Nejsilnější Mustang – Shelby GT500 už znáte. Poslední specifikace hovoří takto: motor V8 5,8 l, přeplňování kompresorem, výkon 478 kW, 6stupňová manuální převodovka, brzdy Brembo a samosvorný diferenciál. Za příplatek dostane zákazník diferenciál s kratším převodem, tvrdší tlumiče Bilstein, polozávodní pneumatiky a přídavné chladiče oleje pro motor, převodovku a diferenciál.

U Shelbyho letos slaví 50 let od první Shelby Cobra, legendárního závodního vozu, a proto se toto výročí rozhodli oslavit po svém – Mustangem s výkonem 1000 koní. Ten bude představen na autosalonu v New Yorku 5. dubna a není to záležitost jednoho kusu, naopak, budete-li disponovat potřebnou částkou, pak si jej můžete nechat postavit hned ve dvou verzích. Co se tedy skrývá pod označením Shelby 1000? Jde o GT500 se starším blokem o objemu 5,4 l, který prodělal výměnu pístu, ojnic, klikové hřídele, sání, výfuku, úpravu hlavy a kompresoru. 

Vůz dostal odpovídající tlumiče, stabilizátory, silentbloky, rozpěry a brzdy. Ty mají 6pístkové čelisti na přední nápravě a 4pístkové na zadní. Původní kardan musel být vyměněn za silnější, aby se neroztrhl. Shelby 1 000 se bude nabízet ve dvou verzích – silniční s výkonem 708 kW (963 k) a pak okruhové s výkonem 809 kW (1 100 k)! K ceně GT500 si pak budeme muset přičíst 149 995,– a 154 995,– dolarů. To není zrovna málo, ale ruku na srdce, komu by nestačil Mustang Boss s výkonem 331 kW (444 k) či zmíněná GT500? Jejich ceny na americkém trhu začínají na cca 43 000,– a 55 000,– dolarech.

Také čtěte: Ford Mustang – upgrade běžných verzí

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Silná dvojka

Pojďme se podívat na nabídku Chevroletu. Camaro 2SS s motorem 6,2 l má příjemných 318 kW (432 k) a koupit se jej můžete i v naší dealerské síti Chevroletu. Samosvorný diferenciál a brzdy Brembo jsou samozřejmostí i u tohoto vozu. Vrcholné Camaro nese název ZL1 a pod jeho kapotou se nachází motor o stejném objemu, ale s kompresorem. 

Nedávno jsme vás informovali o Camaru COPO, dragsterském speciálu, které se rozhodl postavit Chevrolet pro účastníky závodů ve sprintu na ¼ míle. Při troše snahy by se i z obyčejného Camara dalo postavit něco ve stylu COPO, množství dílů na úpravy hovoří za vše. Za skutečně sportovní vůz made in USA, který se může měřit s evropskou konkurencí je model Corvette a její vrcholné verze Z06 a ZR1.

Hemi

Zůstaneme-li u relativně dostupných sportovních vozů, pak tu máme ještě třetího do party, a tím je Dodge a jeho Challenger. Ne však Rally Redline, o kterém jsme vás informovali nedávno. Řeč je o verzi SRT8 s motorem 392 Hemi, tedy 6,4litrovém osmiválci s výkonem 345 kW (470 k). SRT8 se dnes nabízí rovněž jako Yellow Jacket odkazující na speciální model z roku 1969. I Dodge má pro své vozy připravenou kuchařku od Moparu plnou šťavnatých dílů, a pak je zde celá řada produktů od specializovaných úpravců.

Technické údaje
výrobce Ford Ford Chevrolet Dodge
model Mustang Boss 302 Mustang Shelby GT500 Camaro ZL1 Challenger SRT8
motor (počet válců, objem) V8 5,0 V8 5,8 V8 6,2 V8 6,4
výkon (kW) 331 478 432 345
točivý moment (Nm) 515 840 753 637
převodovka 6M 6M 6M/6A 6M/6A

Na příkladu Mustangu, Camara a Challengeru vidíme, že sportovní vůz nemusí být z říše snů. Výhodou těchto vozů je jejich atraktivita na evropských silnicích. Důležitější je však jiná věc, a ta je i předmětem tohoto článku – sportovní vůz si kupujete proto, aby vás pobavil, potěšil a měli jste pocit, že jste to vy, kdo ho řídí. K tomu, aby se vám to splnilo, nepotřebujete dokonalý vůz, který umí všechno. Smyslem sportovního vozu není komfort, nízká spotřeba a velký kufr. V Americe to vědí, ale my v Evropě jsme na to už zapomněli.

Jaké sportovní vozy máte nejraději?

Ford Mustang Shelby 1000 v akci

Podobné články:

10 komentářů u „USA – země neomezených sportovních vozů“

  1. nevím na co jsou, ani v USA si s nimi moc neužiješ, tak akorát na okruhu. Při jejich rychlostních limitech je 1000 koní nanic a nechat si měnit gumy každý týden taky žádná zábava. Takže nejvíc si užiješ nad výpisem z konta.

    Odpovědět
    • Třeba s takovým Kaipanem 57 si užiješ víc zábavy. A prakticky ani nemusíš překročit rychlostní limity.

      Odpovědět
  2. Nevím co si Američani představují pod pojmem rychlá jízda, ale pokud tamnější firmy zabývajíci se sportovními úpravami sériových automobilů, v případě že upravují auto, které je původem z Evropy, tak první co vždy mění jsou brzdy. Použijí ty naše běžné evropské, ale u nich jsou to sportovní brzdy s vysokým brzdným účinkem, oproti tem jejich.

    Odpovědět
      • Mercedes-Benz C63 AMG +/- 1730 kg
        Audi RS5 +/- 1800 kg
        BMW M3 +/- 1655 kg
        Ford Mustang Boss +/- 1663 kg

        Odpovědět
        • C63 AMG, RS5 ani M3 nejsou sporťáky. Možná GT, ale rozhodně ne sporťáky.

          Kaipan 57 … 820 kg
          Lotus Elise … 876 kg
          Lotus Elise CR … 852 kg
          Lotus Elise S … 924 kg
          Caterham 7 Classic… 525 kg
          Caterham 7 Roadsport … 550 kg
          Caterham 7 Superlight R500 … 506 kg (a 263 šemíci)

          Odpovědět
  3. Nejvetsi rozdil mezi evropskymi a americkymi sportovnimi vozy vyplyva z ceny benzinu. Evropa nevede neustale valky po celem svete o ropna pole a na benzinu je tu ekologicka dan. Americanum je casto jedno, kolik to zere a jak to znecistuje, hlavne kdyz to hodne rve a i chudak s malym penisem si v tom pripada strasne cool. Proto treba v Texasu i jinde kazdu debil jezdi v Humeru, ktery toho sezere docela dost. Vsak by se take s rodinkou do Suzuki Swift nevesel.

    Krome toho, kdyz v takovem aute sedi tri bagouni po 200 kilech, tak tech tisic koni staci tak na zrychleni normalniho osobaku se tremi normalnimi lidmi.

    Odpovědět

Napsat komentář