reklama Suzuki

Byla by chyba si myslet, že je to nějaký obyčejný hatchback. A ještě větší chybou by bylo ho vyzvat na souboj v čemkoli, co nemá alespoň 200 koní pod kapotou. Čtete, jak si sportovně orientovaný model Peugeotu vedl v každodenním provozu a o jaký příděl paliva si řekl.

Vlastnit alespoň dvě auta, dělníka pro každý den a sporťáka na víkendy, je snem většiny z nás. Co když si ale můžete dovolit jen jedno auto? V případě, že za jeho volantem nechcete zívat nudou, budete pravděpodobně hledat nějaký hothatch. Štěstí pro vás, že dnes řada automobilek přichází také s hothatchy, které nejsou tak vyhraněné, mají i dieselové motory a nabízí se rovněž zabalené v karoserii kombíku. Z „hot“ se tedy stává spíše „warm“, ale to neznamená, že se zábavou za volantem je amen.

Novinku, Peugeot 308 GT, jsme vám představili na videu. Nyní zbývá zjistit, jak obstojí u majitele toužícího po zábavném dopravním prostředku pro každý den.

308 GT jako dopravní prostředek

Hned po vyzvednutí třistaosmičky mě na cestě čekala dopravní zácpa. Během popojíždění v koloně jsem prověřil citlivost spojkového i brzdového pedálu. Spojka je bezproblémová, ale citlivost brzd vyžadovala chvilku zvyku. GT brzdí hodně dobře a když jsem se podíval na velikost předních třmenů a kotoučů, pochopil jsem, proč. Chod pedálů bývá u francouzských vozů často měkký až příliš, naštěstí poslední generace Peugeotů se v tomto směru hodně zlepšila.

Interiér má sportovní šmrnc. Všudypřítomnou černou barvu plastů i potahů oživuje prošívání rudou nití a hliníkové prvky (řadicí páka, pedály, rámečky ventilace a budíků, madla dveří apod.). Sedadla jsou sportovní tak akorát. Nabízí dostatečnou oporu při svižné jízdě a na dlouhých cestách nejsou nepohodlná. Testovaný vůz měl dokonce sedadla s masážní funkcí. Výrazně tvarovaný volant malého průměru vyžaduje správný úchop.

Motor neobtěžuje hlukem a rozhodně nenutí řidiče horlivě šlapat na plynový pedál. Je to v případě takového vozu dobře nebo špatně? Vzhledem k tomu, že je 308 GT autem na každý den, kdy pohodlí a nízká spotřeba hrají důležitou roli, pak je to asi dobře. Podvozek je místem, kde Peugeot neponechal nic náhodě. Světlá výška je o něco nižší (vpředu o 7, vzadu o 10 mm), tlumiče jsou tvrdší, stabilizátory silnější a ramena lehčí. Zavání to hodně sportovní náturou, ale pozor, GT o komfort nepřišlo.

Nakonec je tu celá řada elektronických pomocníků jako hlídání mrtvého úhlu, aktivní parkovací asistent, nouzové brzdění či tempomat.

308 GT jako hothatch

Motor a podvozek, které jsem si pochvaloval při každodenním dojíždění do zaměstnání, mě ale zároveň musí uspokojit při sportovní jízdě. Pomocnou rukou podává vypínatelná stabilizace a režim SPORT.

Zatímco při cestování oceňuji sílu 285 Nm ve středním pásmu otáček a zátah odspodu díky dvoukomorovému turbodmychadlu, při dynamické jízdě naopak očekávám chuť motoru po otáčkách. Benzínová šestnáctistovka se ochotně vytáčí, i když v horním spektru otáček se zátah už nedostavuje. Proti řazení s manuální 6stupňovou převodovkou nemám námitky. Dráhy řazení v kulise jsou dlouhé tak akorát, jednotlivé rychlosti dobře zapadají a zpřevodování jako takové jde ruku v ruce s motorem.

S citem snížený a přitvrzený podvozek v kombinaci s letním obutím Michelin Pilot Sport 3 v 18“ rozměru se nejlépe projeví při sportovní jízdě. Funguje výborně. Náklony karoserie jsou patrné spíše z fotek než z kabiny vozu. Tlumiče dobře filtrují nerovnosti a díky jejich spíše měkčí charakteristice neposkakuje vůz na každém hrbolu. Výsledek? Kola neztrácí kontakt s vozovkou, čímž třistaosmička zůstává klidná při akceleraci i deceleraci.

reklama Isuzu

Po zmáčknutí tlačítka SPORT zčervenají budíky, v palubním štítu se zobrazí aktuální využívání výkonu, točivého momentu a tlaku turbodmychadla, nebo lze přepnout na monitoring podélného a příčného zrychlení, tzv. G-meter. Dále se zostří reakce na sešlápnutí plynového pedálu, ztuhne řízení a celé to završí (konečně!) zvuk motoru. Auto se ve skutečnosti výkonnějším nestane, ale posádka získá pocit, že ano. Díky ostřejšímu plynu jsou reakce motoru hbitější. Vrčení motoru se dobře poslouchá, nicméně skutečnost se má tak, že se nejedná o skutečný zvuk motoru, nýbrž jde o syntetický zvuk, který doléhá k uším posádky skrze reproduktory.

A jak to funguje všechno dohromady? Zatímco na dálnici umí být rychlé každé auto, na okresních silničkách plných zatáček se odděluje zrno od plev. A tam funguje 308 GT výborně. Výkonu je tak akorát, na brzdy je opravdu spolehnutí a díky podvozku, který dobře pohlcuje nerovnosti, můžu nasadit opravdu rychlé tempo. Z řízení mám rovněž dobrý pocit. Chování 308 GT je neutrální. Přetáčivost bych ani neočekával, ale je fajn, že se dlouho nedostavuje ani nedotáčivost. Další dobrá zpráva se týká stabilizačního systému. V aktivovaném režimu neobtěžuje svou horlivostí a když přijde na věc, dá se vypnout.

Spotřeba

Moderní přeplňované zážehové agregáty umějí být velmi úsporné, ale to pouze za předpokladu, že nebudete využívat jejich výkon. Do velké míry to platí i pro testovanou verzi s motorem 1,6 THP. S lehkou nohou na plynu si řekne o 6,5 l/100 km. K udávané spotřebě 5,6 l/100 km jsem se v kombinovaném provozu nepřiblížil ani na dohled. Při „běžném“ ježdění se spotřeba pohybuje kolem 8,5 l/100 km. Při sportovní jízdě není problém dosáhnout spotřeby 12,5 l/100 km, ale i víc. Průměrná spotřeba na konci testu činila 9,2 l/100 km. Nepředpokládám, že člověk, který si koupí hatchback s výkonem 200 koní, chce jezdit jako sváteční jezdec v pokročilém důchodovém věku.

Závěr

Model 308 ve vrcholné verzi GT vystihuje podstatu „hothatch na každý den“. Použitelnost kabiny a velikost zavazadelníku nijak neutrpěla. Výkonnější motor nevysaje vaší peněženku a tvrdší podvozek vám na českých cestách nevymlátí zubní plomby. Asi bych přeháněl, kdybych řekl, že je 308 GT kdovíjak zábavným automobilem. Výstižnější bude, když řeknu, že je za všech situací fungujícím, bezpečným a dobře ovladatelným vozem. Během každodenního cestování 308 GT svého řidiče neotráví a při sportovní jízdě nezklame. Spojení praktičnosti a sportovnosti v jeden celek je však dílem kompromisu, a toho se u Peugeotu povedlo dosáhnout.

Z nabídky 308 GT bude pětidveřový hatchback s benzínovým motorem tím nejvíce „sportovním“ náčiním. A navíc za nejlepší cenu. Diesel, popř. kombík s dieselem se krátké benzínové verzi vzdaluje cenově i svým charakterem. Na druhou stranu, 308 GT SW 2,0 HDI se odvděčí menší spotřebou a větším kufrem.

Přímými konkurenty jsou VW Golf GTI/GTD, Ford Focus ST a Škoda Octavia RS. Cenový souboj je v této společnosti hodně těsný.

Co potěšilo

  • plně LED světlomety
  • ovládací prvky (pedály, řízení, řazení)
  • sedadla
  • dojezdová rezerva v kufru
  • kabina vozu
  • vypínatelná stabilizace
  • grafické znázornění výkonu, točivého momentu, tlaku turbodmychadla a G-meter

Co nepotěšilo

  • otočená stupnice otáčkoměru (zbytečná snaha o originalitu)
  • umístění ovládání výhřevu sedadel
  • na ovladač tempomatu pod volantem není vidět
Technické údaje
verze

308 GT 1,6 THP

palivo benzín
náhon přední převodovka 6M
počet válců  4 objem motoru (ccm)  1598
výkon (kW) 151 točivý moment (Nm) 285
akcelerace 0–100 km/h (s)  7,5 maximální rychlost (km/h) 235
kombi.spotřeba paliva (l/100 km)  5,6 objem zavazadl. prostoru (l)  420–1128

Cena 

Základní cena vozu Peugeot 308 GT 1,6 THP činí 637 500 Kč vč. DPH. Současná akční cena vozu je 597 500 Kč vč. DPH. Příplatková výbava testovaného vozu stála 56 200 Kč. 

Za zapůjčení vozu děkujeme Peugeot Česká republika.