reklama Suzuki

Mokrá silnice, bláto před chalupou, sníh u sjezdovky. To jsou situace, pro které je lepší mít pohon všech kol. Znáte ten od Subaru?

Značka Subaru založila svoji pověst na pohonu všech kol, který do svých osobních vozů instaluje už od roku 1972. Ten označuje jako Symmetrical All Wheel Drive, který prochází neustálou evolucí. Symetrické uspořádání spočívá v umístění motoru, převodovky, mezinápravového diferenciálu a zadního diferenciálu do jedné osy. Základní stavební kámen Subaru obdarovává své automobily potřebnou trakcí, obratností a stabilitou. Tomu sekundují motory typu boxer, které přispívají k nízkému těžišti vozu.

Pohon všech kol dodává stabilitu i při brzdění. Není překvapením, že systém Symmetrical AWD spolupracuje se stabilizačním systémem VDC (Vehicle Dynamic Control), který je tu od toho, aby řešil krizové momenty. Pohon všech kol je vlastní všem vozům Subaru, odlišnosti nalezneme v použité technice. Pojďme, prozkoumat aktuální modelovou řadu právě z pohledu Symmetrical AWD.


Autor: Subaru

Symmetrical AWD

Impreza, Legacy, Outback, Forester s manuálními převodovkami

Tato čtveřice modelů spoléhá na mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Ta v případě rozdílu mezi rychlostmi otáčení hnacích hřídelí přední a zadní nápravy, funguje jako závěr. Jedná se o léty prověřený mechanický systém nevyžadující údržbu.

Impreza s automatem a ostatní modely s CVT

Je-li Impreza vybavena automatickou převodovkou, využívá stejně jako modely s bezestupňovou převodovkou CVT elektrohydraulickou lamelovou spojku, která nepřetržitě řídí distribuci točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. K zadním kolům je vždy přenášeno minimálně 5% točivého momentu. V případě úplného sepnutí spojky dojde k distribuci sil mezi obě nápravy v poměru 50:50. Mluvíme o aktivním pohonu všech kol.

reklama Isuzu

Legacy 2,5 GT, Tribeca, Outback 3,6 R

Vrcholné verze Legacy, Outbacku a SUV Tribeca jsou vybaveny 5stupňovou automatickou převodovkou. Pohon všech kol využívá planetový diferenciál s elektronicky řízenou uzávěrkou. Rozdělení točivého momentu zajišťuje elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka.

WRX STI

Vrchol pohonu všech kol u Subaru reprezentují modely WRX STI. Ty jsou vybaveny samosvornými diferenciály vpředu i vzadu. To důležité se ale odehrává mezi nimi – mezinápravový diferenciál DCCD (Driver Controlled Center Differential) má elektromagneticky ovládanou lamelovou spojku. Ovladačem v kabině lze upravovat chování vozu mezi nedotáčivým a přetáčivým. DCCD nabízí ruční nastavení v několika krocích a tři automatické režimy.

Základní rozdělování točivého momentu mezi nápravy je 41:59, tedy mírně přetáčivé, ale k zadním kolům může putovat až 65 % točivého momentu. I v případě WRX STI je spoluúčast stabilizačního systému VDC samozřejmostí. EsTéÍčka tak vedle jistoty a bezpečnosti nabízí nefalšovanou porci zábavy, kterou si užijete na jakémkoliv povrchu.

Roky strávené ve světové rally přinesly Subaru tři tituly mezi konstruktéry, tři tituly mezi jezdci a dodnes je Subaru nejúspěšnější značkou v kategorii produkčních vozů v rally.