Dnes je téměř každý druhý vůz BMW vybavený pohonem všech kol xDrive přestože v srdcích řidičů jsou zapsány vozy z Mnichova kvůli poháněné zadní nápravě. První model se čtyřkolkou se jmenoval 325iX a představil se na autosalonu ve Frankfurtu roku 1985.

Průkopnická řada 3

BMW 325iX disponovalo stálým pohonem všech kol, který rozděloval sílu motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 37:63. O mimořádnou trakci se staraly automaticky pracující závěry s viskózní spojkou mezinápravového a zadního diferenciálu. Tím bylo zajištěno, že v případě prokluzu například zadních kol došlo k automatickému přesunu točivého momentu na kola přední nápravy. Od roku 1988 se tento model dodával také s karoserií Touring. Nechyběly ani modely se samočinnou převodovkou. 


Autor: BMW

325iX Touring (E30)

Později také v řadě 5

V roce 1991 se představil pohon všech kol také v BMW řady 5. Tentokrát se ale jednalo o již vyspělejší systém s elektronicky řízenou distribucí točivého momentu mezi všechna kola. Stálý pohon všech kol modelu BMW 525iX byl vybaven elektromagneticky řízenou vícelamelovou spojkou ve funkci závěru diferenciálu, která dokázala měnit distribuci síly motoru mezi nápravami podle potřeby. Standardní poměr rozdělení hnacích sil mezi přední a zadní nápravu činil 36:64. Navíc byl ale tento systém pohonu všech kol vybaven také elektrohydraulicky řízeným závěrem také zadního diferenciálu. Oba závěry byly schopné zajistit až stoprocentní uzavření diferenciálů, a tudíž i velmi značnou přizpůsobivost aktuálním jízdním podmínkám. 

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Autor: BMW

525iX (E34)

Ve své době byl tento elektronicky řízený pohon všech kol, který byl v modelu BMW 525iX spojen výhradně se zážehovým šestiválcem 2,5 l o výkonu 141 kW (192 k), ve srovnání se systémy konkurence zcela výjimečný. Již tehdy byl systém elektronického řízení pohonu všech kol schopen velmi rychle a přesně reagovat na povrch vozovky. První model BMW řady 5 s pohonem všech kol se dodával nejen jako sedan, ale také jako praktičtější Touring.

xDrive od roku 2004

Zcela nový elektronicky řízený a extrémně rychle fungující pohon všech kol xDrive se poprvé objevil v modelu X3 a následně také ve větším X5. Centrem pohonu všech kol xDrive je elektronicky řízená lamelová spojka umístěná v rozvodovce, která pracuje v těsné kooperaci s ostatními systémy podvozku v čele se stabilizačním systémem DSC. Toto řešení je ideálním základem pro variabilní distribuci točivého momentu mezi nápravy. Vůbec poprvé se tak pro činnost pohonu všech kol používaly nejen informace o rychlosti otáčení jednotlivých kol, ale rovněž data z ostatních čidel systému DSC včetně úhlu natočení volantu, pozice plynového pedálu, příčného zrychlení a dalších. Toto specifické propojení pohonu xDrive s dalšími systémy podvozku bylo tehdy revoluční.