[Tisková zpráva] – SEAT odhodlaně pokračuje v nastoupené cestě směrem k trvale udržitelnému růstu. Nárůst počtu prodaných vozů umožnil společnosti zakončit rok 2014 s historicky nejvyššími příjmy z prodeje – částka 7,497 miliardy EUR je o 15,8 % vyšší než v roce 2013. Hospodářský výsledek po zdanění za loňský rok činil –66 milionů EUR, což je v porovnání s rokem 2013 (-149 milionů EUR) o 56 % lepší výsledek.

„Rok 2014 byl hlavním milníkem na naší cestě k trvale ziskové společnosti. Nejenže jsme v porovnání s předešlým rokem zvýšili odbyt a dosáhli nejlepšího prodejního výsledku od roku 2007, ale také jsme úspěšně přesunuli těžiště našeho prodeje směrem k Leonu, který nabízí vyšší ziskovou marži,“ zdůraznil Jürgen Stackmann, předseda představenstva společnosti SEAT během prezentace výsledků za rok 2014.

Zvýšení příjmů z prodeje bylo dosaženo především díky nárůstu počtu prodaných vozů. Pozitivní vývoj společnosti byl podpořen rostoucí poptávkou na trzích, jako jsou Německo, Španělsko, Velká Británie a střední Evropa, ve spojení s produktovým mixem, který poskytuje vyšší ziskovou marži. Zejména Leon slaví velké prodejní úspěchy. V roce 2014 bylo zákazníkům předáno 154 000 vozů Leon, což je o 49,9 % více než v předchozím roce. Leon se tak stal nejprodávanějším modelem značky a poprvé v historii překonal model Ibiza. V důsledku rostoucího prodeje modelové řady Leon vzrostl v roce 2014 průměrný příjem na jeden vůz, a to zejména díky okamžitému úspěchu prvního kompaktního kombi značky SEAT (Leon ST). Této varianty se prodalo více než 47 000 vozů. V uplynulých pěti letech vzrostl příjem společnosti o 61 %.

SEAT pokračoval v roce 2014 v investicích do výzkumu a vývoje za účelem rozšíření svého produktového portfolia a zvýšil marketingové výdaje, aby rozšířil povědomí o své značce. Na hospodářském výsledku se negativně podepsaly také zvýšené odpisy a vyšší personální náklady (převážně v důsledku začlenění zaměstnanců závodu na výrobu komponentů SEAT Componentes). Hospodářský výsledek společnosti SEAT ovlivnila také cenová konkurence na západoevropských trzích. Navzdory tomu se podařilo vylepšit provozní hospodářský výsledek v porovnání s rokem 2013 o 23 % na –167 milionů EUR*.

SEAT zvýšil svou schopnost vytvářet zisk v rámci svých hlavních aktivit. Společnost zvýšila svůj zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace (EBITDA) o 36 % na 300 milionů EUR a zvýšila provozní cash flow o 46 % na 523 milionů EUR. Holger Kintscher, člen představenstva, zodpovědný za finance a organizaci, zdůraznil, že „SEAT pokračuje ve zlepšování schopnosti vytvářet vlastní prostředky pro financování investic a finanční konsolidaci společnosti. Uplynulý rok byl po roce 2013 dalším výrazným pozitivním krokem do budoucnosti“. SEAT se v této oblasti orientuje jednoznačně na budoucnost: v roce 2014 vydal na výzkum a vývoj celkem 457 milionů EUR a během uplynulých pěti let investoval více než 2,6 miliardy EUR.

Recept na úspěch

Leon je modelem, který nejlépe ilustruje pozitivní trend současného vývoje značky SEAT. Úspěch tohoto kompaktního modelu byl umocněn novými verzemi, které postupně doplňovaly nabídku této modelové řady. Tyto nové varianty patří mezi hlavní faktory, které přispěly k 10% zvýšení celkového prodeje značky SEAT – v roce 2014 bylo zákazníkům dodáno 390 500 vozů. Předseda představenstva Jürgen Stackmann s ohledem na dobré prodejní výsledky zdůraznil, že nastal čas, aby byl recept na úspěch Leonu aplikován i na ostatní modely značky SEAT.

Druhým pilířem značky je legendární Ibiza, která v roce 2014 oslavila své 30. výročí a překročila hranici 5 milionů prodaných vozů. Díky úspěchu obou uvedených modelů SEAT a vysoké poptávce po modelu Audi Q3 vzrostla výroba v Martorellu na 442 677 vozů (+13,5 %), což je nejvyšší hodnota za uplynulých 12 let.

Nábor nových pracovníků

Nárůst prodeje a výroby umožnil společnosti SEAT loni přijmout 800 nových zaměstnanců, z nichž byla 350 zaměstnancům nabídnuta pracovní smlouva na dobu neurčitou od ledna 2015. Výrobce automobilů tím posílil své postavení jednoho z největších průmyslových zaměstnavatelů ve Španělsku. SEAT také zařadil mezi své zaměstnance prvních 45 absolventů duálního učňovského vzdělávacího programu, kteří úspěšně zakončili tříleté studium kombinované s praxí. SEAT tím dal jasně najevo podporu praktického vzdělávání a mladých talentů. Jen v loňském roce vynaložil 14 milionů EUR na vzdělávání zaměstnanců.

Pohled do budoucnosti

SEAT plánuje pro rok 2015 další růst. V prvních dvou měsících letošního roku vzrostl globální prodej značky SEAT meziročně o 7,5 %, převážně díky velmi příznivému vývoji na trzích, jako je Španělsko, Itálie, Velká Británie, střední Evropa a Mexiko. V letošním roce probíhají přípravy na uvedení prvního SUV značky SEAT na trh. Tato novinka oslaví premiéru příští rok na autosalonu v Ženevě. Návrh designu a vývoj nového modelu má na starosti Technické centrum SEAT v Martorellu, které slaví v letošním roce své 40. výročí.