reklama Suzuki

Pokrok v technologiích štědře přispívá k bezpečnostním výbavám automobilů a horším schopnostem řidičů. Kdy bude „řidič automobilu“ jen výraz, se kterým se budeme setkávat v encyklopediích?

Stabilizační a protiprokluzové systémy se v automobilech všech kategorií pevně zabydlely už před několika lety. Tito strážní andělé nám v kritických chvílích opravdu mohou výrazně pomoci a jejich přítomnost ve vozidlech je stejně pochopitelná jako přítomnost ABS. Smutnější už je skutečnost, že valná většina automobilových výrobců nenabízí možnost stabilizační systém vypnout, resp. zcela vypnout. Řidič je pak nucen hrát roli figurky nezodpovědné za své činy. Přitom valná většina z nás by vypnutou stabilizaci využila jen v případě sportovní jízdy, jinak není důvod k její deaktivaci. Přesto stabilizační systém není spásou a fyzikální zákony porušovat nedokáže.


Autor: www.driftworks.com

smyk – pro někoho radost, pro jiného noční můra

Další věcí je adaptivní (radarový) tempomat. Na dlouhých cestách příjemný společník, který nám dovolí držet alespoň volant. Tyto tempomaty umí vozidlo sami přibrzdit v případě, že dojedeme pomalejší vůz a následně akcelerovat na nastavenou rychlost, aniž by musel řidič používat brzdový a plynový pedál. Podobně je na tom systém, který umí sám zaparkovat. V jeho případě řidič ovládá pouze pedály, nikoliv volant.


Autor: www.fullerisfor­d.com

reklama Isuzu

parkovací asistent

Všimli jste si, že se nám z aut pomalu vytrácí klasické ruční brzdy? Místo nich přibývá vozů s elektronickými parkovacími brzdami, často obdařené funkcí autohold. Tohle vše je dnešní realita, kterou si asi všichni uvědomujeme, ale co nás čeká dál? Přemíra snahy automobilek vyrábět vozy ještě ekologičtější a úspornější vede k upřednostňování automatických převodovek. Těm už nestačí šest rychlostních stupňů, ale sedm či osm a do budoucna nejsou vyloučeny ani devítistupňové skříně.


Autor: Tomáš Čanda

ruční brzda?

Novinkou budou navigační systémy, které budou sledovat profil trasy, po které se vůz pohybuje a dávat podněty převodovce, kdy si má s řazením pospíšit a kdy naopak počkat, podle toho, kolik zatáček nás čeká na příštích několika metrech. Poslední zbytky řidičovy iniciativy vymažou pak systémy, které s řidičem už vlastně ani nepočítají. Aktuálně se objevují informace, že BMW tento systém již má a testuje jej. Jak moc je systém dokonalý a kdy se dostane do sériové výroby, není zatím známo, ale BMW o vývoji tohoto sytému informovalo už někdy v roce 2009. Za poslední desetiletí se automobily neuvěřitelně změnily a technologie v nich ušla obrovský kus cesty. Bohužel na úkor nás řidičů. Přestáváme umět řídit!


Autor: www.driftworks.com

nadšený řidič nebo vyvrhel

Jak vnímáte automobily, co dělají většinu práce za řidiče?