Milovaná MX5 se v příští generaci musí rozloučit s atmosférickým dvoulitrem. Nahradí je přeplňovaná třináctistovka. Bude umět i nadále pobavit? Seznamte se s arzenálem úsporných technologií.

Za dob Bohumila Hrabala byla móda zkracování. Dnes máme dobu přeplňování. Zmenšují se motory co do objemu a počtu válců, výkony díky turbodmychadlům zůstávají. To vše pod bičem ekologie, efektivity a nízké spotřeby. Downsizingu není nikdo ušetřen, ani takové ikony jako Mazda MX-5. V jejím případě se dokonce uvažovalo o wankelovém (motor s rotačním pístem) motoru, který Mazda jako jediná automobilka na světě ještě donedávna montovala do modelu RX-8.

Podle posledních zpráv však na Wankel nedojde, místo něho bude v modelu MX-5 použit klasický řadový čtyřválec. V roce 2014 by tedy na scénu měl přijet oblíbený roadster s turbomotorem o objemu 1,3. S velkou pravděpodobností bude vůz vybaven technologií snižující spotřebu paliva – systém SKYACTIV. Ten obsahuje rekuperační brzdový systém, který při zpomalování automobilu přeměňuje kinetickou energii na elektrickou. Ta se ukládá a následně využívá pro pohon elektrického příslušenství automobilu. Tím se snižuje zatížení motoru a následně jeho spotřeba paliva.


Autor: Mazda

aktuální MX-5

Ke spotřebě šetrné technologie jdou dnes ruku v ruce s automatickými převodovkami, co to znamená pro řidičský vůz jako je MX-5, netřeba dál rozvádět. Pohon zadních kol by měl zůstat a pohotovostní hmotnost by měla jít ještě dolů. Design by měl vycházet z jazyka KODO (duše v pohybu), kterým budou „mluvit“ budoucí Mazdy.

Jaký je váš názor na downsizing?