Poloautomatická převodovka vs. manuální

Dnes se podíváme na srovnání klasické manuální převodovky a na to, jak funguje moderní sportovní poloautomatická převodovka.

Poloautomatická převodovka

Manuální převodovky jsou obecně na ústupu, v mnohých sportovních automobilech byly zcela nahrazeny automatizovanými manuálními převodovkami, ať už s jednou či dvěma spojkami. Každý výrobce má svůj recept na sportovní převodovku, ale jedno mají všechny tyto převodovky společné – automobily jsou s nimi rychlejší. Tyto převodovky umožňují jak plně automatické, tak i manuální řazení, které se děje prostřednictvím pádel umístěných pod volantem. Spojkový pedál zcela chybí.

Výhody jsou jasné – řidič se lépe soustředí na jízdu, nemusí sundavat ruku z volantu a měnit rychlostní stupně řadicí pákou. Ti méně zkušení mají možnost si vychutnat sportovní jízdu, což by je s manuální převodovkou více stresovalo než potěšilo. V každém případě, změny rychlostních stupňů se odehrávají v řádech milisekund, díky čemuž je vůz objektivně rychlejší než s manuální převodovkou, kde tak rychlé řazení není prostě možné. Přesto je potěšitelné, že někteří výrobci automobilů stále nabízí své modely i s tradičním manuálem. Nás řidičů, co si rychlou jízdu v autě rádi „odpracují“ se vším všudy, není zrovna málo.

Názorná ukázka

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Názornou ukázkou odlišného způsobu řazení jsou následující video nahrávky pořízené z kabin vozů Ferrari.

1. video: Ferrari F50 (manuální převodovka) – všimněte si ukázkové práce řidičových nohou.

2. video: Ferrari 458 Italia (řazení F1 poloautomatická převodovka) – obě ruce na volantu, řazení prostřednictvím pádel pod volantem.

Kickdown mód

Při potřebě prudkého zrychlení vozidla, například při předjíždění, přichází u poloautomatické převodovky ke slovu tzv. „Kickdown efekt“. Ten je vyvolán stlačením pedálu plynu zcela na podlahu, kdy je podřazen nižší převodový stupeň (například ze čtvrtého stupně na třetí). Vozidlo pak prudce zrychluje. Moderní elektronicky řízené automatické převodovky umožňují podřazení i o několik rychlostních stupňů najednou. (Wikipedia)

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Podobné články:

8 komentářů u „Poloautomatická převodovka vs. manuální“

  1. Manualni prevodovka bude vzdy jedinou volbou, v pripade ze ridic chce opravdu auto ridit, ne se jen vezt. Automaticke/po­loautomaticke prevodovky ochuzuji ridice o mechanicky vjem, tj. pohybem ruky ci zapesti ridic uz nevykonava ten akt zmeny prevodoveho stupne, pouze dava pokyn elektronice, ktera ten akt provadi za nej. Dnes jsem mel moznost ridit BMW X6 s razenim na volantu a tim co zbylo z sajtr paky – joystickem. Ackoliv samotne auto reaguje skvele a prevodovka skace mezi svymi osmi stupni bez jedine chyby, cely proces prerazeni, at uz na volantu nebo joystickem pusobi nesmirne odtazite, skoro jako v nejakem simulatoru. Po presednuti do meho auta s manualem jsem si opet pripadal, ze auto ridim, respektive ze neco delam a pouze se nevezu.

    Je pravda, ze automaticka prevodovka ulehcuje zivot, poloautomaticka prevozovka je schopna radit velmi rychle a tim pomaha autu/ridici dosahovat lepsich casu na okruhu, ale radost z rizeni je uplne ztracena. Neni preci nic lepsiho a jednodussiho nez si pohrat se spojkovym pedalem pri rozjedzu, nez-li premackavat tlacitka a nastavovat launch control.

    Odpovědět
    • Ačkoli sdílím Váš názor, tak jen připomínám, že 8. st. převodovka (výrobce ZF) v BMW je automatickou převodovkou, která byla úmyslně vyrobena tak, aby změna převodových stupňů byla pokud možno nepostřehnutelná.

      Manuální převodovka sice nabízí ono „mechanické“ spojení s automobilem, ale zde je nutno taky rozlišovat, není převodovka jako převodovka. Běžný moderní vůz bude asi taky odtažitý ve srovnání s veteránem či automobilem typu Caterham.

      Odpovědět
    • Kdysi jsem taky tvrdíval, že jedině manuál. Až dospěješ, tak pochopíš, že dnešní auta jsou tak beznadějně nudná, že kvedlání fofrklackem a šlapání na spojku je jenom otrava, které se milerád zbavím. Obzvlášť po městě a v kolonách. Příští rodinné auto bude pokud možno s automatem.

      Samozřejmě něco jiného je ryzí sporťák typu Caterhamu apod. Tam bych automat nesnesl. Do téhle kategorie ale nepatří žádné současné Ferrari, ani Lamborghini, ani Porsche, ani… To jsou spíš GT. A v nich automat nevadí. Stačí funkční sekvenční mód na občasné zařádění. Nejlépe „klasickým“ fofrklackem: plus kvalt dozadu, mínus dopředu.

      Odpovědět
    • Co si budem povídat, 99% času se řidič opravdu jen veze. Po 40 letech na manuálu si automat nemůžu vynachválit, to otravné mačkání spojky je pryč 🙂

      Odpovědět
  2. Nemám přímou zkušenost s automatem, ale kdybych si teoreticky mohl vybrat, automat bych zkusil. Mám však požadavek aby ten automat uměl poctivě brzdit motorem. Tady se obávám, že si automat prostě nenechá vnutit to, co manuál. Resp. umí automaty samy podřazovat, když se dotknu brzdy?
    Druhá věc je úspora paliva – automat bych chtěl práve proto, aby eliminoval moje chyby, které dělám – když fičím 100 a soustředím se na provoz a poslouchám rádio, zapomínám řadit 5° apod.
    Jaké s tím máte zkušenosti?

    Odpovědět
    • Samozřejmě, že automat umí podřadit když začnete šlapat na brzdový pedál. Když je měnič točivého momentu uzamčen a vy lehce začnte brzdit, tak se rychlostní stupeň nezmění. Podřazení nastane v momentně, kdy klesnou otáčky motoru pod určitou úroveň.
      K úspoře paliva – pokud zvolíte automobil s moderním 7mi popř. 8mi stupňovým automatem, pak dosáhnete (dle výrobců) menší spotřeby paliva ve srovnání s totožným modelem vybavený manuální převodovkou.

      Odpovědět
      • Neni ta uspora v tomto pripade dana spis tim,ze napriklad ZF je osmistupnova,za­timco klasicke manualy jsou jen sestistupnove? Nebo jinak….Podle meho by nebylo tezke dosahnout stejne dobre spotreby jakou umi osmistupnovy automat,kdybych mel k dispozici osmistupnovy manual?

        Odpovědět
        • To je otázka na kterou lze odpovědět jen teoreticky. Dosažení stejné spotřeby by asi možné bylo, ale v každodenní realitě si nedovedu představit zacházení s 8 st. manuální převodovkou. I to bude pravděpodobný důvod, proč se takové manuální převodovky nevyrábí.

          Né každý řidič by dosahoval „dobrých hodnot“ spotřeby a navíc by to bylo značně nepohodlné, protože by to vyžadovalo neustálou změnu stupňů. V případě automatu tato nepříjemnost odpadá, neboť tam je všechna práce na převodovce a ta řadí tak hladce, že posádka ani neví, že řadí. A řadí vždy efektivně.

          Odpovědět

Napsat komentář