[Tisková zpráva] Evropští instruktoři autoškol se domnívají, že dnešní mladí řidiči riskují více než předcházející generace. Podle nové studie jsou pro zajištění připravenosti mladých řidičů potřeba nové přístupy k jejich vzdělávání.

Podle průzkumu provedeného výrobcem pneumatik Goodyear EMEA a Evropskou asociací autoškol (EFA) mezi 2334 instruktory autoškol pocházejících z 12 evropských zemí více než polovina z nich (51 %) věří, že dnešní mladí řidiči (do 25 let) potřebují více výcviku než předcházející generace. Začínající řidiči si přitom nejsou nevědomi svých sklonů k riskování při řízení. V roce 2012 Goodyear provedl výzkum mezi začínajícími řidiči a odhalil, že dvě třetiny porušují rychlostní limity a téměř dvě pětiny (39 %) porušují dopravní značení nebo signalizaci. 

Postoje k bezpečnosti na silnicích a výcviku řidičů 

Hlavními příčinami nebezpečného řízení mladých Evropanů je podle 65 % instruktorů autoškol nedostatek povědomí o možných následcích nehod. Dvě třetiny (65 %) instruktorů se domnívají, že dnešní mladí řidiči (ve věku 17–25 let) potřebují více výcviku zaměřeného na bezpečné řízení, protože existuje více podnětů, které odvádějí pozornost jak ve vozidle, tak na silnici, než kdykoli předtím. Podobný počet instruktorů (63 %) říká, že současná generace začínajících řidičů vyrostla v hektické, netrpělivé společnosti, což způsobilo, že řídí nebezpečněji než předcházející generace. Je znepokojivé, že 29 % evropských instruktorů autoškol věří, že ve srovnání s předchozími generacemi budou dnešní začínající řidiči méně pravděpodobně následovat rady, jež obdrželi během výcviku. Ve skutečnosti si 29 % instruktorů myslí, že mladí řidiči nevidí v lekcích autoškoly vůbec žádný význam. John Lepine, prezident Evropské asociace autoškol, okomentoval výsledky průzkumu následovně: „Tato studie odhaluje, jak důležité je pro instruktory vyučovat více než jen jízdní dovednosti. Vynikající instruktor se vyznačuje neustálým zájmem o rozvíjení bezpečného chování za volantem u začínajících řidičů. Tím jim napomůže jednak vypořádat se s rušivými podněty, jednak brát bezpečnost silničního provozu vážně.” Michel Rzonzef, viceprezident společnosti Goodyear EMEA pro divizi osobních pneumatik, dodal: „K tomu, aby mladí lidé dostatečně ovládali dovednosti nutné pro bezpečnou jízdu, je nezbytně nutné, aby instruktoři autoškol, automobilový průmysl a politici rozuměli postojům této generace k bezpečnosti na silnicích a zároveň si uvědomili, co všechno odvádí pozornost nováčků při řízení ve skutečném provozu. Tento průzkum ukazuje, že může být uděláno více pro to, abychom vštěpovali mladým řidičům důležitost řádného výcviku v autoškole.“ 

Hlavní příčiny nebezpečného řízení

V Evropě je dvakrát pravděpodobnější, že mladí řidiči budou účastníky nehody než jakákoli jiná věková skupina. Dle instruktorů autoškol jsou hlavními příčinami nebezpečného řízení mezi mladými Evropany:

– nedostatek povědomí nováčků o možných následcích nehod (65 %) 

– nedostatek zkušeností (62 %) 

– odvádění pozornosti mobilními telefony (50 %) 

– užívání drog a alkoholu (49 %) – klam nesmrtelnosti (51 %)

– rozptylování hlasitou hudbou (21 %) 

– popkulturní glorifikace nebezpečné jízdy (33 %)

Převaha jednotlivých faktorů odvádějících pozornost u mladých řidičů se v různých evropských zemích liší: francouzští instruktoři uvádějí, že nejvíce přispívá k neopatrné jízdě nováčků užívání drog a alkoholu (85 %), zatímco v Polsku instruktoři tvrdí, že tlak vrstevníků je největší příčinou nebezpečné jízdy mezi mladými lidmi (73 %). Za nejčastější důvody nezodpovědného chování při řízení u mladých Čechů považují instruktoři nedostatečné zkušenosti (48 %) a pocit nezranitelnosti či dokonce nesmrtelnosti za volantem (54 %). Naopak mobilní telefon jako důvod odvádění pozornosti od řízení uvádí pouze 22 % dotazovaných českých instruktorů, což je nejméně z celé Evropské unie (50 %)