Virus SUV

Posledních deset let se v automobilovém průmyslu šíří virus SUV a jeho četné mutace jsou čím dál tím více zákeřnější. Podle čerstvých zpráv je už jasné, že mu podlehnou i dosud odolné značky.

Co je zač virus SUV

SUV je zkratka pro Sport Utility Vehicle – sportovní užitkové vozidlo. Spojení výrazů sportovní a užitkové zní dosti nelogicky, trefné by bylo např. BPV – Big Powerful Vehicle, či české BVP – bojové vozidlo pěchoty, ke kterému nemají mnohá SUV daleko. Nejzákeřnější na viru je skutečnost, že se neprojevuje jako nemoc, ba naopak, přináší automobilkám zisky. Prostředí, kde se viru nadmíru daří, jsou marketingová oddělení a následně účtárny. Proto nás automobilky stále ve větší míře zavalují vozidly kategorie SUV. Pryč jsou doby, kdy většina výrobců esúvéčko vůbec nenabízela a ti co jej nabízeli, měli jen jeden model.

Příběh s názvem Cayenne

Když virus SUV propukl a šířil se automobilovým průmyslem, nikdo neměl strach, že by se dostal k branám automobilek vyrábějící supersportovní vozidla. Vraťme se do druhé poloviny 90. let, kdy na tom společnost Porsche nebyla zrovna nejlépe. K transformaci pomohlo právě SUV Cayenne, které se na trhu setkalo s úspěchem a přineslo společnosti tolik potřebné zisky. Tím bylo zasazeno semínko inspirace pro ostatní výrobce sportovních vozů.

Zpět do současnosti ke konceptu Maserati Kubang z roku 2003, který letos Maserati reinkarnovalo. Bentley – konzervativní britský výrobce, taktéž ohlásil, že hodlá zahrnout SUV do svého výrobního programu. A přidalo se i Lamborghini, od kterého se očekával sedan Estoque. Když před třemi lety obletěly svět snímky Estoque, šéf Lamborghini Stephan Winkelmann ujišťoval novináře, že se jedná pouze o koncept, který se do výroby nedostane. Debatu o případném SUV odmítal. Na další model prý nejsou výrobní kapacity a pak také nechtějí přesytit trh. Pro příštích pět let nic takového nechystají, řekl tehdy Winkelmann. Zdá se, že na podzim roku 2011 nabrala strategie společnosti Lamborghini zcela jiný směr – SUV dostane přednost před sedanem Estoque. Že by to s přesycením trhu nebylo tak horké?

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Více o konceptu Lamborghini Estoque zde.

Podobné články:

3 komentáře u „Virus SUV“

  1. Sport Utility Vehicle neznamená, že auto je sportovní, ale že je určené pro sportovní účely, tj. naložím kola, vyjedu si do hor, projedu rozbitými cestami, atd. nebo naložím surf, dojedu si na pláž a neskončím hned v písku, atd.
    Už chápete?

    Odpovědět
    • Ačkoli máte pravdu v tom, k čemu tato vozidla slouží, tak překlad SUV – Sport Utility Vehicle – zní: „sportovní užitková vozidla“, nic více, nic méně! Nikoliv „sportovní užitková vozidla určená pro transport za sportovními aktivitami jako kola, lyže, surfy“. Děkuji za Vaši poznámku.

      Odpovědět
    • Ono na transport za sportom lepsie potom posluzi Opel Zafira alebo aj Mervia ako vacsina SUV – maju viac priestoru vnutri, takisto nahon iba na predne kola a pneumatiky z profilom 65 na rozbitej ceste urcite lepsie posluzia ako nizkoprofilove super designove z SUV.

      Odpovědět

Napsat komentář