Dnes se podíváme na srovnání klasické manuální převodovky a moderní sportovní poloautomatiky.

Manuální převodovky jsou obecně na ústupu, v mnohých sportovních automobilech byly zcela nahrazeny automatizovanými manuálními převodovkami, ať už s jednou či dvěma spojkami. Každý výrobce má svůj recept na sportovní převodovku, ale jedno mají všechny tyto převodovky společné – automobily jsou s nimi rychlejší. Tyto převodovky umožňují jak plně automatické, tak i manuální řazení, které se děje prostřednictvím pádel umístěných pod volantem. Spojkový pedál zcela chybí.

Výhody jsou jasné – řidič se lépe soustředí na jízdu, nemusí sundavat ruku z volantu a měnit rychlostní stupně řadicí pákou. Ti méně zkušení mají možnost si vychutnat sportovní jízdu, což by je s manuální převodovkou více stresovalo než potěšilo. V každém případě, změny rychlostních stupňů se odehrávají v řádech milisekund, díky čemuž je vůz objektivně rychlejší než s manuální převodovkou, kde tak rychlé řazení není prostě možné. Přesto je potěšitelné, že někteří výrobci automobilů stále nabízí své modely i s tradičním manuálem. Nás řidičů, co si rychlou jízdu v autě rádi „odpracují“ se vším všudy, není zrovna málo.

Názornou ukázkou odlišného způsobu řazení jsou následující video nahrávky pořízené z kabin vozů Ferrari.

1. video: Ferrari F50 (manuální převodovka) – všimněte si ukázkové práce řidičových nohou.

2. video: Ferrari 458 Italia (řazení F1) – obě ruce na volantu, řazení prostřednictvím pádel pod volantem.