Ferrari Four – čtyřmístný supersport s pohonem všech kol

Hit letošní zimy? Čtyřmístné Ferrari s pohonem všech kol.

Proč tento vůz vznikl?

Ferrari tvrdí, že vyslyšelo své zákazníky, kteří si žádají sportovní vůz s pohonem všech kol a s dostatečně velkým zavazadelníkem. Nutno Ferrari pochválit, že se nerozhodli pro SUV, jako to dělá konkurence, a šlo vlastní cestou. Výsledkem je tento „shooting brake“.
Kufr má objem 450 litrů a při sklopení zadních sedadel stoupne jeho kapacita na rovných 800 litrů.


Autor: Ferrari

450–800 litrů

Moderní, úsporný motor bez přeplňování!

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Přestože i Ferrari musí u svých modelů koukat na spotřebu a emise a do budoucna asi nebude možné se přeplňování vyhnout, model FF byl downsizingu ušetřen. Pod přední kapotou se ukrývá atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,3 litru s výkonem 486 kW (660 koní) a točivým momentem 683 Nm. Ačkoliv zde nejsou žádná turba, 540 Nm je k dispozici už od 1750 ot./min.! Motor má původ v modelu 612 Scagliati, ale pro FF byl značně přepracován. Vymoženost systému Start/Stop se Ferrari nevyhnula. Je otázkou, zda výrobcem udávaná spotřeba 15,4 litru je reálná.

Co se skrývá pod jménem FF?

FF znamená Ferrari Four – čtyři poháněná kola, čtyři sedadla.

Originální systém pohonu všech kol

Ferrari se vydalo cestou vlastního vývoje pohonu už v roce 2004. Výsledkem je patentovaný systém 4RM (Ruote Motrici), který si odbyl premiéru v modelu FF. Koncepce automobilu je transaxle, tedy motor vpředu a převodovka vzadu. Elektronický diferenciál E-Diff a 7stupňová dvouspojková převodovka jsou uloženy v jednom bloku. Pohon předních kol zajišťuje převodovka PTU (Power Take off Unit), která skrze dvě spojky rozděluje točivý moment individuálně na pravé a levé přední kolo. Mokré spojky (v olejové lázni) jsou v neustálém prokluzu. Celý systém se obešel bez předního a mezinápravového diferenciálu, resp. visko spojky, což mělo pozitivní vliv na hmotnost a její rozložení. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou je v poměru 47:53.


Autor: Ferrari

FF

Jak systém 4RM funguje v praxi?

Model FF má poháněná zadní kola do doby, dokud nedojde k jejich prokluzu, v ten moment začne PTU pohánět přední kola. Pokud všechna čtyři kola stále bojují s trakcí, dojde omezení výkonu motoru. PTU se připojuje pouze na 1. až 4. rychlostní stupeň, včetně zpátečky.

Volant à la F1

Stejně jako Italia má i FF volant, na který se soustředí všechny důležité ovládací prvky. Pod volantem se nachází pouze pádla řazení. Stěrače a ukazatelé směrovek jsou na volantu, stejně jako nastavení adaptivních tlumičů a přepínač Manettino. To v případě modelu FF nabízí pěticí módů – snow, wet, comfort, sport a ESC OFF.


Autor: Ferrari

interiér

Sportovnímu feelingu a orientaci na řidiče odpovídá i centrálně umístěný otáčkoměr, kterému po stranách sekundují digitální obrazovky, které zobrazují provozní údaje vozu a nastavení zvolených módů.


Autor: Ferrari

interiér

Stojí výsledek za to?

Model FF není prvním Ferrari, které uveze čtyři cestující i se zavazadly, ale je prvním modelem značky, které se nesnaží maskovat svoji praktičnost a samozřejmě první s pohonem všech kol. Je to moderní vůz se vším všudy – agresivním designem, zcela jedinečným systémem pohonu všech kol a s rychlou dvouspojkovou převodovkou. Pořádný motor však zůstal, i když mu zakázali přílišný hlad po vysokooktanovém benzínu.


Autor: Ferrari

FF

Vůz je schopen akcelerovat na stovku za 3,7 sekundy a maximální rychlost činí 335 km/h. Ještě že je vůz standardně vybaven karbon-keramickými brzdami. Mnozí výrobci se svým praktickým vozům snaží vdechnout sportovní naturel, Ferrari sportovnímu vozu vdechlo kus praktičnosti a použitelnosti. FF v lyžařských střediscích asi často nepotkáme, přestože by nemělo problém se do nich dostat. Bylo by to vítané zpestření.

Je model FF správným krokem?

Oficiální video společnosti Ferrari

Podobné články:

2 komentáře u „Ferrari Four – čtyřmístný supersport s pohonem všech kol“

  1. Nejsem tedy žádný fajnšmekr, proto bych se chtěl zeptat, proč by vlastně vadil přeplňovaný motor? Tyto motory přece mají lepší točivý moment při nižší spotřebě. (Toto není žádný opkus o flame, opravdu mě to zajímá.)

    Odpovědět
    • Bez obav pane Petře, Váš dotaz nebereme jako pokus o „flame“ a rádi na něj odpovíme.

      Je pravda, že moderní přeplňované motory jsou efektivnější než ty atmosférické z pohledu výkonu, spotřeby a emisí. Proto jsou v dnešní době tak masivně upřednostňovány na úkor motorů atmosférických.

      I samotné Ferrari připouští, že v nedaleké budoucnosti se přeplňování asi nevyhne, ale jak je vidět, pořád lze sestrojit atmosférický motor s dostatečným točivým momentem v nízkých otáčkách a přijatelnou spotřebou (vzhledem k výkonu a velikosti motoru). Jak v článku uvádíme, motor v modelu FF nabídne více jak 500 Nm pod hranicí 2000 ot./min a to je chvályhodná hodnota, nemyslíte?

      Právě proto, že jsme fandové do automobilů, tak vítáme každý takový model, jehož motor jde proti „proudu“. Tím ale nezatracujeme moderní přeplňované motory. Hlavní důvod je ten, že atmosférické motory mají svůj charakter. Řidič se musí snažit, aby efektivně využíval jeho výkon. Opakem jsou moderní přeplňované motory, které „táhnou“ od nízkých otáček maximální silou a řidič není nucen výkon z motoru „dolovat“. Pro lepší pochopení Vám doporučuji články věnované downsizingu, které naleznete na našem webu.

      Odpovědět

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.