reklama Suzuki

Hit letošní zimy? Čtyřmístné Ferrari s pohonem všech kol.

Proč tento vůz vznikl?

Ferrari tvrdí, že vyslyšelo své zákazníky, kteří si žádají sportovní vůz s pohonem všech kol a s dostatečně velkým zavazadelníkem. Nutno Ferrari pochválit, že se nerozhodli pro SUV, jako to dělá konkurence, a šlo vlastní cestou. Výsledkem je tento „shooting brake“.
Kufr má objem 450 litrů a při sklopení zadních sedadel stoupne jeho kapacita na rovných 800 litrů.


Autor: Ferrari

450–800 litrů

Moderní, úsporný motor bez přeplňování!

Přestože i Ferrari musí u svých modelů koukat na spotřebu a emise a do budoucna asi nebude možné se přeplňování vyhnout, model FF byl downsizingu ušetřen. Pod přední kapotou se ukrývá atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,3 litru s výkonem 486 kW (660 koní) a točivým momentem 683 Nm. Ačkoliv zde nejsou žádná turba, 540 Nm je k dispozici už od 1750 ot./min.! Motor má původ v modelu 612 Scagliati, ale pro FF byl značně přepracován. Vymoženost systému Start/Stop se Ferrari nevyhnula. Je otázkou, zda výrobcem udávaná spotřeba 15,4 litru je reálná.

Co se skrývá pod jménem FF?

FF znamená Ferrari Four – čtyři poháněná kola, čtyři sedadla.

Originální systém pohonu všech kol

Ferrari se vydalo cestou vlastního vývoje pohonu už v roce 2004. Výsledkem je patentovaný systém 4RM (Ruote Motrici), který si odbyl premiéru v modelu FF. Koncepce automobilu je transaxle, tedy motor vpředu a převodovka vzadu. Elektronický diferenciál E-Diff a 7stupňová dvouspojková převodovka jsou uloženy v jednom bloku. Pohon předních kol zajišťuje převodovka PTU (Power Take off Unit), která skrze dvě spojky rozděluje točivý moment individuálně na pravé a levé přední kolo. Mokré spojky (v olejové lázni) jsou v neustálém prokluzu. Celý systém se obešel bez předního a mezinápravového diferenciálu, resp. visko spojky, což mělo pozitivní vliv na hmotnost a její rozložení. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou je v poměru 47:53.


Autor: Ferrari

FF

reklama Isuzu

Jak systém 4RM funguje v praxi?

Model FF má poháněná zadní kola do doby, dokud nedojde k jejich prokluzu, v ten moment začne PTU pohánět přední kola. Pokud všechna čtyři kola stále bojují s trakcí, dojde omezení výkonu motoru. PTU se připojuje pouze na 1. až 4. rychlostní stupeň, včetně zpátečky.

Volant à la F1

Stejně jako Italia má i FF volant, na který se soustředí všechny důležité ovládací prvky. Pod volantem se nachází pouze pádla řazení. Stěrače a ukazatelé směrovek jsou na volantu, stejně jako nastavení adaptivních tlumičů a přepínač Manettino. To v případě modelu FF nabízí pěticí módů – snow, wet, comfort, sport a ESC OFF.


Autor: Ferrari

interiér

Sportovnímu feelingu a orientaci na řidiče odpovídá i centrálně umístěný otáčkoměr, kterému po stranách sekundují digitální obrazovky, které zobrazují provozní údaje vozu a nastavení zvolených módů.


Autor: Ferrari

interiér

Stojí výsledek za to?

Model FF není prvním Ferrari, které uveze čtyři cestující i se zavazadly, ale je prvním modelem značky, které se nesnaží maskovat svoji praktičnost a samozřejmě první s pohonem všech kol. Je to moderní vůz se vším všudy – agresivním designem, zcela jedinečným systémem pohonu všech kol a s rychlou dvouspojkovou převodovkou. Pořádný motor však zůstal, i když mu zakázali přílišný hlad po vysokooktanovém benzínu.


Autor: Ferrari

FF

Vůz je schopen akcelerovat na stovku za 3,7 sekundy a maximální rychlost činí 335 km/h. Ještě že je vůz standardně vybaven karbon-keramickými brzdami. Mnozí výrobci se svým praktickým vozům snaží vdechnout sportovní naturel, Ferrari sportovnímu vozu vdechlo kus praktičnosti a použitelnosti. FF v lyžařských střediscích asi často nepotkáme, přestože by nemělo problém se do nich dostat. Bylo by to vítané zpestření.

Je model FF správným krokem?

Oficiální video společnosti Ferrari