BMW i3 Concept Coupé

[Tisková zpráva] Budoucnost slibuje ještě vyšší úroveň agility.

BMW Group představuje ve světové premiéře neobvykle hbitý a emotivní prémiový koncepční vůz BMW i3 Concept Coupé s nulovými emisemi pro udržitelnou mobilitu. Studie představená na autosalonu v Los Angeles byla uvedena souběžně s pokračujícím vývojem prvního, plně elektrického produkčního automobilu BMW i a demonstruje potenciál možného rozšíření této modelové řady. Umělecky ztvárněný a čistě pojatý design konceptu BMW i3 Concept Coupé reprezentuje průkopnickou formu městské mobility, jež činí spolu s ekologickou uvědomělostí základní kámen prémiového charakteru. Kromě toho tento třídveřový koncept ztělesňuje designový styl vytvořený pro vozy BMW i a vyzdvihuje nezaměnitelný smysl pro dynamiku a radost z jízdy.

Vzhled karoserie z uhlíkových vláken je tvořen především ladně tvarovanou střechou a neotřele interpretovanými tvary BMW i vycházejícími z přístupu „stream flow – proudění“, jež jsou jasně patrné například na řešení zadních bočních oken. Vyvolávají dojem lehkosti, transparentnosti a aerodynamických kvalit. Uvnitř se snoubí typický smysl modelů BMW i pro prostornost s exkluzivním prostředím dvou samostatných zadních sedadel. BMW i3 Concept Coupé kromě toho na sebe bere titul prvního elektromobilu s plným připojením k internetu. Díky použití inovativních funkcí z programu BMW ConnectedDrive, které byly vyvinuty divizí BMW i pro použití v budoucích sériových automobilech, se navigační systém, stejně tak jako další systémy vozu propojily s okolním světem a mobilním telefonem řidiče – tím se vytvořily další možnosti pro účinnější využívání elektřinou poháněných automobilů.

BMW i3 Concept Coupé je navrženo jako dynamický vůz, který se opírá o technologie elektrického pohonu BMW eDrive. Stejně jako BMW i3 Concept, také Coupé pohání elektromotor z dílny BMW Group. Jeho výkon dosahuje 125 kW/170 k a maximální točivý moment činí 250 Nm. Je přenášen na zadní kola přes jednostupňovou převodovku, přičemž motor čerpá energii z lithium-iontových akumulátorů uložených pod podlahou. Toto umístění snižuje těžiště vozu, což přispívá k již tak působivě agilnímu jízdnímu projevu.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Koncept konstrukce vozu BMW i pojmenovaný LifeDrive umožňuje harmonicky kombinovat unikátní charakter vozu s elektrickým pohonem BMW eDrive, který se již blíží standardům budoucích produkčních vozů. Horizontálně rozdělená konstrukce, složená ze dvou samostatných částí, se zaměřuje na technické požadavky elektrického pohonu. Napomáhá vytvářet estetické pojetí vozu, dojem prostornosti a v neposlední řadě také radost z jízdy, která bude pro vozy BMW i typická.

Prostor pro posádku tvoří jádro modulu Life, jenž je vyroben z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP). Takto rozsáhlým využitím lehkých materiálů vytváří BMW i nové dimenze na poli konstrukce automobilů. Protože je CFRP extrémně lehký a zároveň pevný materiál, otevírá netušené možnosti v oblasti konstrukce. Současně má všechny předpoklady pro převedení nenapodobitelného a nezaměnitelného designového stylu BMW i do nejrůznějších podob. Pohonná jednotka, podvozek a akumulátory jsou společně se strukturálními a bezpečnostními prvky konceptu BMW i3 Concept Coupé také součástí modulu Drive, který je vyroben převážně z hliníku.

S délkou 3964 mm, šířkou 1768 mm a výškou 1555 mm lze BMW i3 Concept Coupé označit jako vůz jedinečných proporcí. Při srovnání s BMW i3 Concept je nová studie širší a nižší, což na první pohled vyzdvihuje agilní povahu tohoto vozu. Rozvor standardního BMW i3, 2570 mm, zůstává zachován.

Design karoserie: sportovní vzezření koncepce LifeDrive a barevné schéma

Převedení designového stylu speciálně vyvinutého pro BMW i do vozu s karoserií Coupé vyústilo v celek, jehož vzhled evokuje zábavu za volantem a současně zaměření na trvale udržitelnou mobilitu. Vzhled BMW i3 Concept Coupé nechává vyniknout tradičním hodnotám značky, jako je úspornost, lehkost, bezpečnost a prémiovost, současně ale zdůrazňuje také jeho dynamické atributy. Povrchy exteriéru a barevné schéma jsou strukturovány tak, aby zvýrazňovaly základní konstrukci definovanou architekturou LifeDrive. Princip překrývajících se vrstev symbolizuje harmonické spojení mezi unikátními konstrukčními a estetickými prvky modulů Life a Drive, stejně jako poskytuje základ pro „průhlednost“ designu vozu, jež evokuje důraz na ochranu životního prostředí. Příkladem je v tomto směru třeba jasně zřetelná struktura uhlíkovými vlákny zpevněného materiálu použitého pro stavbu modelu Life, která je vidět ve výkrojích dveří po jejich otevření.

Panely karoserie v oblasti blatníků, dveří a zadních boků jsou lakovány v metalické barvě Solar Orange, což je teplý odstín překypující energií, který byl vytvořen speciálně pro BMW i3 Concept Coupé. Tvoří elektrizující kontrast s vysoce lesklou černou barvou na kapotě, střeše a víku zavazadelníku, stejně jako ve spodní části karoserie.

Přední část zahrnuje černé vložené prvky navržené k tomu, aby napomáhaly usměrňovat proudění vzduchu v oblasti podběhů kol. Spodní sekce zadního nárazníku je tvořena difuzorem, který optimalizuje proudění vzduchu pod vozem. Držák registrační značky je umístěn v úzkém pruhu vyvedeném v barvě Orange Solar, zatímco zadní světla ve tvaru písmene U jsou integrována do zadního okna, stejně jako v případě BMW i3 Concept. Kontrastní detaily v matné barvě Frozen Grey, aplikované na ledvinkách masky chladiče a linkách prahů, jsou pro tento model specifické a dodávají jeho vzhledu unikátnost. Modře podbarvená loga BMW vpředu, vzadu a také na kolech jsou charakteristickými rysy BMW i.

Inovativní linky Coupé vytvářejí čistou radost z jízdy

Skloněné, dopředu protažené čelní okno a jemně dozadu se svažující střecha jsou prvky definující siluetu BMW i3 Concept Coupé. Dlouhé bezrámové dveře jsou dalším prvkem navozujícím dojem vozu s karoserií Coupé. Zásluhou použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny pro konstrukci prostoru pro posádku nebyl nutný typický B sloupek. Tím se dosáhlo nejen snadnějšího nastupování na zadní sedadla, ale také se zvýšila celková dynamika designu.

BMW i3 Concept Coupé obsahuje svěží interpretaci osobitého designu „stream flow – proudění“, který je viditelný v oblasti bočních oken mezi dveřmi a C sloupkem. Nejnovější podoba bočních oken se razantně zužuje směrem k zádi vozu a opět umocňuje excelentní aerodynamické proporce vozu. Zadní boční okna jsou v prostoru zadních sedadel neobyčejně vysoká. To znamená, že na rozdíl od konvenčních kupé si cestující na zadních sedadlech budou moci vychutnat neobvyklý výhled z vozu a mnohem více se zapojit do zážitku z jízdy.

Nezaměnitelný a dynamický výraz BMW i3 Concept Coupé je při pohledu z profilu doplněn mírně se zvedající linkou procházející klikou dveří, kterou doplňuje výrazná hrana v oblasti prahů. Společně tak mezi těmito rysy vzniká prostor pro fascinující hru světla a stínů. Unikátním designem se vyznačují také vnější zpětná zrcátka. Černé držáky doplňují kryty v barvě Solar Orange, jež vhodně zapadají do celkového barevného schématu. 20palcová kola z lehkých slitin s dvojitými paprsky ještě více prohlubují sportovní auru vozu. Jak je pro modely BMW i obvyklé, jsou kola obuta do poměrně úzkých pneumatik s nízkým valivým odporem a s rozměry 155/60 R20 vpředu a 175/55 R20 vzadu.

Celkem vzato je interpretace designového stylu v porovnání s BMW i3 Concept ještě purističtější. Větší důraz na design exteriérů dává vyniknout zdokonaleným aerodynamickým vlastnostem. BMW i3 Concept Coupé proto ztělesňuje budoucnost městské mobility, stejně jako ji naplňuje výrazným nádechem sportovnosti a emocemi.

Interiér: příjemný, prostorný, jasný a inspirující

Individuální styl a výběr materiálů jasně sdělují, že principy značky v podobě ochrany životního prostředí, nízké hmotnosti a transparentnosti jsou aplikovány také v interiéru modelů BMW i. Interiér konceptu BMW i3 Concept Coupé ukazuje, jak se design vnitřního prostoru modelu BMW i3 dále vyvinul. V této podobě je připraven pro sériovou výrobu. Je zřejmé, že vytváří individuální prostředí, které zapadá do konceptu sportovního třídveřového vozu. Struktura vrstev aplikovaná na exteriéru se projevuje také uspořádáním funkčních a ovládacích prvků uvnitř. Kombinace kůže, dřeva, vlny a dalších obnovitelných surovin zajišťuje, že prémiové vlastnosti vozu jsou jasně vidět i cítit.

Dvoudílný sloupek řízení působí lehce a ladně a je zvýrazněn dvoubarevným provedením. Všechny nosné prvky jsou vyvedeny ve světle šedé barvě, zatímco vnější část volantu a ovladače jsou zbarveny černě. Kromě displeje, jenž funguje jako přístrojový panel, jsou na sloupku volantu umístěné také ovladače blikačů, stěračů, stejně tak jako elektronický volič jízdních režimů a tlačítko Start/Stop.

Nad sloupkem řízení a za panelem přístrojů se nachází dřevěný pás, který se dynamicky táhne celou šířkou interiéru. Eukalyptové dřevo pochází z obnovitelných evropských lesů a je opracováváno pomocí přírodních materiálů. Vozu dodává skutečně exkluzivní nádech, což zvýrazňuje kontrast s černými ovládacími prvky. Ovládací panely na obou stranách sloupku řízení jsou ohraničené broušenými hliníkovými proužky. Design panelu z eukalyptového dřeva se odráží také ve dveřních madlech, což znamená, že řidič a spolujezdec jsou obklopeni řadou harmonicky stylizovaných povrchů.

Uprostřed přístrojové desky se nachází plochý ovládací panel, který je mírně natočen k řidiči a slouží k obsluze klimatizace a audiosystému a také obsahuje paměťová tlačítka systému iDrive. Ovladač iDrive a tlačítka přímé volby jsou umístěna na středové konzole mezi řidičem a spolujezdcem. Prostor mezi přístrojovou deskou a sedadly v BMW i3 Concept Coupé nenarušuje žádný středový tunel. Elektrická koncepce pohonu nevyžaduje tento tunel, který je obvyklou součástí konvenčních vozidel. Prostor pro nohy pasažérů tak není ničím omezen. Toto řešení nejen vytváří dojem prostornosti, ale má také svou praktickou stránku. Když je potřeba, tak se řidič může snadno přesunout na sedadlo spolujezdce a vystoupit na druhé straně vozu. Na přeplněných městských parkovištích je to nesporná výhoda.

Ochrana životního prostředí se spojuje s propracovaností:
díly vyrobené z obnovitelných zdrojů a přirozeně zpracované materiály.

Manuálně nastavitelná sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, která byla speciálně navržena pro BMW i3 Concept Coupé, jsou čalouněna kombinací vlněné příze v teplých odstínech a skvěle vypadajících syntetických materiálů. Světle šedé odstíny tohoto elegantního, sportovně střiženého barevného schématu odrážejí charakter přírodních materiálů. Výplně dveří vyrobené z vláken ibišku konopného jsou se šedými sedadly v naprostém souladu a harmonicky ladí s koženými dveřními panely. Kůže zdobící interiér BMW i3 Concept Coupé je zpracovaná výhradně pomocí přírodních produktů.

V zadní části vozu BMW i3 Concept Coupé jsou umístěna dvě samostatná sedadla, kde si cestující mohou vychutnat zcela novou podobu komfortu v automobilu, která vytváří atmosféru obývacího pokoje. Opticky jsou sedadla plynule propojena s bočními panely. Zatímco umístění sedadel vzbuzuje pocit bezpečí, okna, která jsou vzadu na kupé nezvykle rozměrná, vytvářejí pocit většího zážitku z jízdy. Po odklopení opěradel předních sedadel usnadní nastupování a vystupování kožené madlo, které funguje také jako podavač bezpečnostního pásu pro řidiče a spolujezdce.

Nejmodernější ovládací a informační displeje

BMW i3 Concept Coupé je vybaveno dvojicí prvotřídních displejů, které slouží jako komunikační rozhraní mezi automobilem a řidičem, stejně tak jako pro ovládání zábavních a komunikačních funkcí. Na displejích se zobrazují funkce, které zajišťují pohodlnější, úspornější a bezpečnější cestování. Navigační systém je s okolním světem neustále propojen díky technologiím BMW i ConnectedDrive.

Informace se ve vysokém rozlišení prezentují trojrozměrnou grafikou typickou pro BMW i. Namísto hlavních přístrojů je za volantem umístěný displej s úhlopříčkou 16,5 cm, na němž se soustředí všechny informace, jež mají vztah k řízení vozu. Druhý displej uprostřed palubní desky je pro dokonalou čitelnost umístěn ve stejné výšce jako ten před řidičem. S úhlopříčkou 22,4 palce umožňuje detailní grafickou reprodukci v podobném stylu, jako je tomu u stávajících sériových vozů BMW. Tento displej se používá například pro zobrazení funkcí navigačního systému včetně služeb BMW i ConnectedDrive. Tento centrální informační displej také informuje řidiče a spolujezdce o stavu vozidla a provozním režimu.

Tyto dva displeje byly navrženy tak, že vzájemně spolupracují, a uvedené informace se rozdělují podle momentální situace. V případě BMW i3 Concept Coupé je jejich vzájemné propojení nejlépe ilustrované na typickém příkladu jízdy po městě. Po nastartování se jako první probudí displej přístrojů za volantem. Že je vůz připraven, to indikuje uvítací sekvence zobrazená na centrálním displeji. Mezitím se systém připojil k chytrému telefonu řidiče a zobrazuje aktuální záznamy v kalendáři. Krátce nato řidič obdrží zprávu s místem a časem další schůzky. Data jsou automaticky použita k výpočtu trasy v navigačním systému, která se následně zobrazí na centrálním informačním displeji. Řidič se dozví, že jeho cíl se nachází v rámci dojezdu vozidla, a je instruován, aby vůz následně dobil. Krátce před příjezdem na místo určení jsou řidiči zobrazeny různé nabíjecí stanice v okolí a také mu je nabídnuta možnost rezervace jedné z nich. Řidič potvrzuje a rezervuje nejbližší z nich. Během cesty může rovněž zjistit informace například o restauraci, kam míří, stejně jako může poslouchat vlastní hudbu. Po příjezdu připojí řidič vůz k nabíjecímu zařízení. Znázornění ostatních funkcí ustoupí animovanému zobrazení dobíjení, které se v té době objeví na obou displejích.

COMFORT, ECO PRO a ECO PRO+: tři jízdní režimy pro ideální kombinaci radosti z jízdy a hospodárnosti

Dojezd elektřinou poháněných automobilů je velmi závislý na jízdním stylu, což platí také pro vozy se spalovacím motorem. BMW i3 Concept Coupé napomáhá řidiči optimalizovat efektivitu pomocí volby vhodného jízdního režimu. Prostřednictvím ovladače Driving Experience na středové konzole lze volit mezi třemi módy komplexního nastavení vozu – COMFORT, ECO PRO a ECO PRO +. Sportovnost a komfort BMW i3 Concept Coupé nejlépe vynikne v nastavení COMFORT. Mód ECO PRO klade větší důraz na hospodaření s energií a ještě čistší výkon. Plynový pedál získá jinou charakteristiku, která při stejném sešlápnutí dodává elektromotoru méně energie. Současně se topení a klimatizace přepne do energeticky účinnějšího provozu. Změnou na režim COMFORT a ECO PRO se může zvýšit dojezd až o dvacet procent.

Účinnost elektromotoru lze dále zvětšit režimem ECO PRO+, který je koncipován pro co možná největší prodloužení dojezdu. Nejen že se modifikuje chod plynového pedálu, ale je omezena také maximální rychlost na 90 km/h. Komfortní funkce, jako je topení a klimatizace, fungují na minimální úrovni zabraňující mlžení oken. Elektrické záležitosti v podobě vyhřívání sedadel, vyhřívání zrcátek a další funkce, jako například denní svícení, jsou dokonce zcela odpojeny. Těmito opatřeními výrazně vzroste dojezd vozu.

Kompletní propojení díky BMW i ConnectedDrive se specifickými funkcemi

Systém eDrive, použitý ve voze BMW i3 Concept Coupé, umožňuje na plné akumulátory dojezd 160 kilometrů. Takový dojezd pohodlně postačuje na víc než jen městské využití.
Díky účelově vyvinutým službám BMW i ConnectedDrive dostává řidič realistické odhady momentálního dojezdu, které si může zobrazit ještě před jízdou. BMW i3 Concept Coupé si tak nárokuje titul prvního plně propojeného vozu na světě.

Přesné, spolehlivé, realistické: zobrazení dojezdu v navigačním systému díky BMW i ConnectedDrive

BMW i3 Concept Coupé je vybaveno navigačním systémem se službami BMW i ConnectedDrive. Jak navigační systém, tak i služby BMW i ConnectedDrive byly pečlivě ušité na míru specifickým požadavkům elektrické mobility. Kromě funkce navádění umí systém rovněž nabídnout služby, jež sahají dále než jen k naplánování cesty. Jedním z klíčových prvků navigace je dynamický rozsah zobrazení dojezdu, který přesně a spolehlivě kalkuluje se všemožnými proměnnými faktory. Pro výpočet jsou brány v potaz faktory jako stav dobití akumulátoru, jízdní styl, činnost komfortních elektrických funkcí, zvolený jízdní režim, stejně jako topografie zvolené cesty a aktuální dopravní situace. V závislosti na těchto informacích dokáže systém odpovídajícím způsobem snižovat nebo zvyšovat dojezd pro konkrétní zvolené trasy. Do této rovnice jsou zahrnuty také detailní informace týkající se dopravy. Informace jsou analyzovány a vyhodnoceny centrálně na serveru BMW ConnectedDrive, který díky vestavěné kartě SIM permanentně komunikuje s vozidlem. Ta je zabudována napevno ve voze a zajišťuje optimální spojení za všech okolností v průběhu životnosti vozidla.

Dojezd vozu je zobrazen na centrálním displeji nejen jako číselný údaj, ale také jako obrys na mapě navigačního systému. Vezmeme-li momentální pozici jako výchozí bod, všechny body, kterých může být dosaženo s aktuálním nabitím baterií, jsou spojeny v jeden obraz. Vzhledem k tomu, že řidič je schopen změnou jízdních režimů aktivně ovlivňovat spotřebu energie vozu, a tím i jeho dojezd, je grafické znázornění dojezdu k dispozici vždy ve dvou variantách.

Je-li aktivováno navádění, dostane řidič přesné a pravdivé informace, zda se cíl nachází v rozsahu jeho dojezdu a kolik energie mu zbývá. Nejúčinnější cesta je také zobrazena jako alternativa k té nejrychlejší. Pokud je to nutné, Route Assistant dokonce doporučí změnu na režim ECO PRO nebo ECO PRO + s cílem zvýšit dojezd. Tato funkce jasně demonstruje spolupráci mezi naváděním elektrických vozidel v rámci přístupu BMW i ConnectedDrive a systémem komplexního zvyšování účinnosti Efficient Dynamics.

Když je potřeba, má řidič možnost pouhým stiskem tlačítka kontaktovat dobíjecí stanici v blízkosti svého cíle a rezervovat si ji. Systém ho navíc upozorní na délku nabíjení potřebného pro zpáteční cestu, případně pro trasu do další destinace. Velké množství funkcí, které nabízí navigační systém se službami BMW i ConnectedDrive, umožňuje automaticky naplánovat cesty s nejvyšší přesností, spolehlivostí a pohodlím.

Inteligentní propojení zjednodušuje plánování: aplikace pro chytré telefony s funkcemi eRemote vyvinuté BMW ConnectedDrive pro BMW i.

Informace ohledně plánování tras jsou k dispozici nejen v automobilech, ale také v chytrých telefonech. Toto spojení umožňují speciální aplikace vyvinuté pro BMW i a určené pro operační systémy iOS a Android. Aplikace eRemote od BMW ConnectedDrive nabízí řidiči okamžitý přístup k údajům vozu a k příslušným informacím týkajícím se naplánovaných tras. Díky tomuto inteligentnímu propojení mají majitelé možnost zkontrolovat stav vozu nebo naplánovat nadcházející cesty na dálku z pohodlí své kanceláře nebo při snídani.

Pokud je vozidlo připojeno k veřejné dobíjecí síti nebo nabíječce BMW, je dobíjecí procedura kontrolována jak na dálku, tak pomocí časovače. Dojezd vozu může být kontrolován přes chytrý telefon, a to ve stejném formátu jako ve voze. Aplikace BMW i lze navíc použít k hledání požadovaného cíle nebo k vyhledání volných nabíjecích stanic. Tyto informace lze následně importovat do systému vozu. Dostupné a aktuálně volné nabíjecí stanice se zobrazí jak v navigaci, tak v aplikaci BMW i.

Jakmile řidič v cílové destinaci opustí vozidlo, může k navigování k požadovanému cíli dále použít funkci pěší navigace, která je součástí aplikace BMW i. Cíl zadaný řidičem ve voze se pomocí serveru BMW ConnectedDrive automaticky převede do aplikace BMW i.

Funkce plánování tras, která byla speciálně vyvinuta pro BMW i a zaměřena na specifické požadavky městských aglomerací, obsahuje i místní systém hromadné dopravy. Díky tomu se při hledání optimální trasy do cíle může počítat také s využitím právě hromadné dopravy. Poté, co řidič opustí vůz, je dále navigován aplikací BMW i. Ta ho navede ke správnému autobusu či tramvaji a on následně pokračuje pěšky.

Kromě toho, BMW i rovněž nabízí průkopnické mobilní služby, které mohou být začleněny do plánování cest každého zákazníka. Patří mezi ně prémiová služba sdílení vozidel DriveNow, která je v Německu k dispozici od roku 2011 a od září 2012 také v San Franciscu. V San Franciscu byla také poprvé na světě představena funkce ParkNow, která umožňuje rezervaci parkovacích míst pomocí aplikace v chytrém telefonu. Služba ParkNow, stejně tak jako další, jsou zákazníkovi poskytovány prostřednictvím konceptu BMW ConnectedDrive a jsou k dispozici pro použití v navigačním systému.

Podobné články:

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.