Volvo do zásuvky

Představujeme vám další novinku ještě před začátkem detroitského autosalonu. Tentokrát je to XC60 Plug in Hybrid Concept pyšnící se kombinovanou spotřebou 2,3 litru! Nastal už čas ke koupi hybridního automobilu?

Ekologie dala podnět ke vzniku řady koncepcí „zelených“ automobilů. Čistě elektrický pohon stále bojuje s kapacitou současných baterií resp. malým dojezdem. Navíc elektřina nutná k pohonu auta se musí někde vyrobit a to, jak víme, zrovna ekologické není. Schůdným řešením jsou hybridy, tedy vozy kombinující pohon spalovacího (benzínového) motoru a elektromotoru. To je případ i Volva XC60 Plug in Hybrid Concept.

Důležitá čísla

Automobil disponuje „tahem“ až 580 Nm, je schopen akcelerace z 0–100 km/h za 6,1 sekundy a podle evropských norem lze dosáhnout kombinované spotřeby pouhých 2,3 l/100 km. Vůz disponuje pohonem 4×4 a veškerou luxusní a bezpečnostní výbavou, na kterou jsme u XC60 zvyklí.

Jak to funguje

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Pod přední kapotou nalezneme přeplňovaný benzínový čtyřválec s přímým vstřikováním. Je to motor nové generace, kterou Volvo označuje jako VEA. Hodnoty výkonu a točivého momentu jsou následující – 206 kW (280 k) a 380 Nm. Motor nemá startér a ani alternátor, neboť na jeho klikovou hřídel je napojen ISG (Integrated Starter motor and Generator). Ten je umístěn mezi motorem a 8stupňovou převodovkou. ISG umí poskytnout dalších 34 kW výkonu. V zadní části se nachází elektromotor o výkonu 52 kW (70 k) a 200 Nm. Zásoba elektrické energie se ukládá do lithium-iontových baterií s kapacitou 12 kWh.

Benzínový motor pohání přední kola, zatímco elektromotor ta zadní, ale vůz nemá permanentní pohon všech kol. XC60 Plug in Hybrid dává na výběr ze tří jízdních režimů. Po nastartování vozu je vždy spuštěn mód Hybrid, tedy oba motory, jak benzínový, tak ten elektrický. V módu Pure pojedete pouze na elektřinu, ale daleko se nedostanete, neboť kapacita baterií vám vystačí jen na cca 56 kilometrů. Mód Power napovídá, že k dispozici máte plný výkon celého ústrojí, ale pak zapomeňte na spotřebu 2,3 l/100 km, které se nám nechce moc věřit. Vůz je možné dobíjet z elektrické sítě (220V) skrze klasickou zásuvku. Toto dobíjení trvá 3,5 hodiny.


Autor: Volvo

tři módy pohonu

Na palubě je vám nápomocen systém Sensus napojený na navigaci. Jeho úkolem je informovat řidiče o efektivní trase, městských zónách pro automobily s nulovými emisemi a dobíjecích stanicích.

Možná bude lepší počkat

Hybridní technologie jsou v plném proudu a rok od roku nám výrobci přinášejí technologické pokroky. To je jeden z důvodů, proč bychom s koupí hybridu ještě chvíli počkali. Dalším důvodem je stále nízký dojezd čistě na elektrický pohon a chybějící infrastruktura dobíjení, pokud nemluvíme o zásuvce ve vaší garáži. Jestliže půjde vývoj stejným tempem, měli bychom se dočkat mnohonásobně efektivnějších automobilů se silnějšími bateriemi a hmotností nižší než je tomu doposud. Moderní auta sice mají všechny ty start/stop systémy, rekuperační brzdění, vypínání poloviny válců a všelijaké šetření elektrické energie, ale výrobci si stále ve větší míře uvědomují, že klíčem k zlepšení efektivity je také snižování hmotnosti.

Oficiální video

Podobné články:

4 komentáře u „Volvo do zásuvky“

  1. Zajímala by mě cena jednoho dobití. Jak nákladné je nabíjet auto ze zásuvky? Neprotočí se mi při pohledu na účet od ČEZ panenky?

    Odpovědět
    • No počítám, že když má auto baterky s kapacitou 12 kWh, a jsou úplně vybité, musíš do nich zase nacpat těch 12 kW energie. Energie stojí dejme tomu 3 Kč za kW. Jedno dobití by tě tedy mělo vyjít na cca 3×12=36 Kč.
      Jestliže víme, že auto ujede na jedno nabití 50 km, tak si z toho lze spočítat že pokud bys jezdil pouze na elektřinu vyjde tě 100 km na 72 Kč a jeden kilometr tedy na 72 halířů.
      Panenky se ti protočí až zjistíš že baterky v autě nevydrží věčně a půjdeš shánět jiné 🙂

      Odpovědět
  2. V článku se autor podivuje nad spotřebou 2,3 litru na 100 km. Ta je ovšem dána právě tím jak se spotřeba měří.
    Představte si, že bych do nádrže nalil 50 litrů benzínu a potom ujel 50 km pouze na elektřinu. Z nádrže bych vylil benzín a zázrak! Nic neubylo.
    No a potom bych zde napsal článek, že mé auto jezdí za 0 litrů na 100 km. Lhal bych? Nelhal. Mluvil bych čistou pravdu.
    No a takto to je s udávanou spotřebou hybridů.
    Pokud jede hybridní automobil na benzín, žere víc než stejné auto s motorem pouze na benzín, protože víc váží.

    Ještě poznámka pro autora. Už pár let u nás v síti nemáme napětí 220V.
    Máme 230V. Tak si to pamatujte 🙂

    Odpovědět
    • Ano, podivuji se nad „udávanou“ spotřebou, neboť tomuto údaji moc nevěřím a to z důvodu, že způsob měření spotřeby, jak jej výrobci provádí, je poněkud odtržen od reality.

      Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.