Vše, co potřebujete vědět o Audi RS3 Sportback

Audi nyní přichází s novým modelem Audi RS3 Sportback – nejvýkonnějším vozem dané třídy v prémiovém segmentu. Jeho brumlající pětiválec je vyladěn na výkon 270 kW a maximální točivý moment 465 Nm. Pětidveřový hatchback s výkonným zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a na přání dosahuje nejvyšší rychlosti 280 km/h. Cena od 1 343 900 Kč.

Motor

Jednotka 2.5 TFSI v novém modelu Audi RS3 Sportback zaručuje zážitky, při nichž naskakuje husí kůže – díky jedinečnému zvukovému doprovodu v podobě hrdelního řevu, který je typickým zvukovým projevem pětiválců Audi. Rytmus motoru definuje pořadí zapalování válců 1–2–4–5–3. Dvě klapky ve výfukovém potrubí za hlavními tlumiči výfuku usměrňují proudění výfukových plynů a umožňují v závislosti na zatížení a otáčkách ještě intenzivnější zvuk. Jejich činnost může řidič sám ovlivňovat prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Výfuková soustava je koncipována pro volné proudění velkého množství výfukových plynů. Na přání montuje Audi v tomto segmentu poprvé sportovní výfukovou soustavu.

Pětiválec dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW (367 k) ze zdvihového objemu 2480 ccm, což znamená pozoruhodný specifický výkon 108,9 kW (148 k) na litr. Maximální točivý moment 465 Nm je k dispozici již při 1625 ot./min. a zůstává na konstantní úrovni až do 5550 ot./min. „Pružné“ zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň trvá pouhých 4,1 sekundy, z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň uběhne jen 5,8 sekundy.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Audi RS3 Sportback má zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Při dosažení rychlosti 250 km/h zamezí další akceleraci elektronický omezovač, na přání může být nejvyšší rychlost zvýšena na 280 km/h – i to je jedinečné v segmentu kompaktních sportovních vozů. Nový vstupní model palety RS spotřebuje v kombinovaném režimu EU pouhých 8,1 litru paliva na 100 kilometrů, o deset procent méně než předchůdce. K této hospodárnosti přispívá systém rekuperace kinetické energie, elektronicky řízené olejové čerpadlo a nově vyvinutý systém start-stop, který vypíná motor již krátce před zastavením vozidla. Motor splňuje emisní normu Euro 6.

Pětiválec je s délkou 49 cm velmi krátký a jeho hmotnost je cca 180 kilogramů. Blok válců je vyroben z litiny s vermikulárním grafitem, což je velmi odolný a zároveň lehký materiál. Zatížitelnost bloku dále zvyšují cílené výztuhy. Motory 2.5 TFSI ručně montuje malý tým speciálně školených odborníků v maďarské motorárně Audi v Győru.

Turbodmychadlo, které vytváří plnicí tlak až 1,3 baru, může při plném zatížení dodávat do motoru teoreticky 1100 kilogramů vzduchu za hodinu. Stlačovaný vzduch je ochlazován v mezichladiči. Kombinace přeplňování a přímého vstřikování umožňuje vysoký kompresní poměr 10,0:1 a patřičně dobrou účinnost. Klapky v sacím traktu uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. Tvorba směsi je dále optimalizována proměnným časováním ventilů s natáčením vačkových hřídelů až o 42 stupňů natočení klikového hřídele.

Sedmistupňová převodovka S tronic

Sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu motoru 2.5 TFSI prostřednictvím tří hřídelů – jednoho vstupního a dvou výstupních. Stejně jako všechny dvouspojkové převodovky je složena ze dvou dílčích převodovek. Přímé řazení probíhá bleskurychle současným otevřením jedné a uzavřením druhé spojky, bez vnímatelného přerušení toku hnací síly. Nová detailní řešení přívodu oleje do spojek a optimalizovaná spolupráce s motorem umožnila další zrychlení procesu řazení. V režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive selectje každé řazení doprovázeno přidáním meziplynu.

Řidič nového modelu Audi RS 3 Sportback může nechat řadit sedmistupňovou převodovku S tronic v jednom ze dvou automatických režimů, nebo převzít řazení do svých rukou, a to buď pádly na volantu, nebo pákou voliče. Funkce Launch Control zajišťuje při akceleraci z klidu nejlepší možnou trakci s minimálním prokluzem kol.

Pohon všech kol

Trvalý pohon všech kol quattro přenáší hnací sílu motoru na vozovku. Jeho hlavní součástí je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná mezinápravová vícelamelová spojka. Nově vyvinutá spojka je z důvodu optimalizovaného rozložení hmotnosti umístěna před zadní nápravou. Vícelamelová spojka používá speciálně pro Audi RS3 Sportback upravený software a podle potřeby mění extrémně rychle rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu. V závislosti na jízdním stylu a přilnavosti může být na zadní nápravu přenášeno 50 až 100 procent hnací síly.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Elektrické čerpadlo, které vytváří potřebný tlak oleje (max. 38 barů), pracuje s vysokou účinností. Jakmile se sníží přilnavost k vozovce nebo řidič přejde na sportovnější styl řízení, je spojka okamžitě znovu aktivována. Protože již není zapotřebí zásobník tlaku, snížila se hmotnost spojky v porovnání s předchůdcem o 1,4 kilogramu. Je to další příklad cílevědomé lehké konstrukce.

Řízení vícelamelové spojky s velmi sportovní charakteristikou je integrováno do systému Audi drive select a využívá veškeré informace, které jsou důležité z hlediska jízdní dynamiky, jako je například úhel natočení volantu. V režimu dynamic a ve sportovním režimu stabilizačního systému ESC je hnací síla přenášena na zadní nápravu dříve a ve vyšší míře, aby byla zajištěna ještě vyšší dynamika. Nové Audi RS3 Sportback reaguje díky tomu velmi pohotově a bezprostředně na každý pohyb volantu. Na vozovce s nízkou přilnavostí může být vůz řízen i v kontrolovaném smyku. Na výjezdu ze zatáčky „vytáhne“ přední náprava vůz opět do přímého směru.

Ovladatelnost modelu Audi RS 3 Sportback je dále zdokonalena selektivním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola. Při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje tato funkce odlehčená vnitřní kola. Vnější kola obou náprav tak mohou přenášet na vozovku větší hnací sílu. Díky rozdílu v hnací síle na jednotlivých kolech se vůz natočí ještě víc do zatáčky a podpoří tím sportovní styl jízdy.

Podvozek a brzdy

Přední náprava se vzpěrami McPherson, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1559 milimetrů, je vybavena speciálně vyvinutými naklápěcími ložisky z hliníku s vysokou pevností. Sériově dodávané progresivní řízení mění svůj převod v závislosti na natočení volantu v rozmezí od 15,3:1 do 10,9:1. Účinný elektromechanický posilovač pracuje se speciální charakteristikou RS.

Zadní náprava s rozchodem kol 1514 milimetrů má čtyřprvkovou konstrukci s rameny z vysokopevnostní oceli, která zachycují podélné a příčné síly odděleně. Stejně jako přední náprava je i zadní náprava uložena v pomocném rámu. Sportovní podvozek RS s tuhou charakteristikou snižuje světlou výšku v porovnání s modelem A3 Sportback o 25 milimetrů. Na přání se dodává systém adaptivního tlumení Audi magnetic ride, jehož elektronické řízení je integrováno do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který nabízí režimy comfort, auto, dynamic a individual.

Vůz jezdí na 19“ kovaných hliníkových kolech v designu s pěti paprsky ve stylu rotoru. Pneumatiky mají rozměr 235/35. Na přání nabízí Audi leštěná 19“ kola lakovaná v odstínu matný titan nebo černá antracit. Pneumatiky pro tato kola mají rozměr 255/30 vpředu a 235/35 vzadu.

Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 milimetrů a vzadu 310 milimetrů. Přední kotouče mají lehkou konstrukci se zvlněnými okraji a jsou odvrtávané, aby bylo zajištěno maximální odvádění vznikajícího tepla. Kotouče jsou prostřednictvím čepů spojeny s hliníkovým středem a svírány osmipístkovými pevnými třmeny s nápisem RS, které jsou opatřeny černým, resp. na přání červeným lakem.

Mezi technická řešení, jimiž se nové Audi RS3 Sportback odlišuje od svých konkurentů, patří mimo jiné na přání dodávané brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny na přední nápravě. Mají průměr rovněž 370 milimetrů a jsou svírány antracitově šedými třmeny. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC nabízí sportovní režim a může být kompletně deaktivován delším stisknutím tlačítka.

Interiér a výbava

Sportovně černý interiér nového modelu Audi RS3 Sportback je ozdoben logy RS. Sportovní sedadla jsou čalouněna jemnou kůží Nappa s šedým kontrastním prošíváním. Multifunkční sportovní volant RS, potažený kůží a alcantarou, má dole zploštělý věnec. Speciálním sportovním designem si říká o pozornost rovněž páka voliče. Informační systém řidiče zahrnuje teploměr motorového oleje a stopky. Ukazatel plnicího tlaku je integrován do otáčkoměru.

K sériové výbavě nového modelu Audi RS3 Sportback patří také parkovací senzory plus a MMI Radio. Na přání nabízí Audi sportovní sedadla S – s kosočtvercovým prošíváním, reliéfními nápisy a na přání se světlým čalouněním – a poprvé v segmentu kompaktních vozů se také brzy objeví nově vyvinutá skořepinová sedadla RS s integrovanými bočními airbagy a skořepinou sedadla z uhlíkového kompozitu. Tato sedadla budou o sedm kilogramů lehčí než základní sportovní sedadla. Další atraktivní volbou je stylistický paket RS3 pro interiér s červenými ozdobnými prvky na opěrce pro koleno, výdeších ventilační soustavy, podlahových rohožích a bezpečnostních pásech. Tato barva prosvítá rovněž v perforování sportovních sedadel S.

Informační, zábavní a asistenční systémy z modelové řady A3, včetně systému MMI Navigation plus s MMI touch, jsou bez omezení k dispozici také pro nový vrcholný model. Komfortní paket zvyšuje pohodlí například elektricky nastavitelnými a vyhřívanými předními sedadly, bederními opěrkami nastavitelnými ve čtyřech směrech, samostmívacími vnitřními zpětnými zrcátky a senzory světla a deště.

Termín a cena

Dodávky RS3 Sportback budou zahájeny v létě 2015. Vstupní cena v České republice činí 1 343 900 Kč.

Podobné články:

Napsat komentář