TEST: VW Golf 1.6 TDI vs. BMW 118d

TEST: VW Golf 1.6 TDI – plebejský Golf jsme postavili proti prémiové Jedničce, abychom zjistili, jestli si nejoblíbenější hatchback zaslouží svoji popularitu. Testovali jsme úsporné dieselové verze.

Za výraz „plebejský Golf“ by mě výrobce „lidových vozidel“ asi nepochválil, zvlášť když se snaží v posledních letech dělat dojem, že i on patří mezi prémiové výrobce. Na druhou stranu, Golf je typický zástupce mainstreamu, který se prodává po milionech kusů. Kořeny tohoto modelu sahají do 70. let, tudíž aktuální sedmá generace staví na silném jménu a velké popularitě svých předchůdců. V České republice byl Golf zvolen Autem roku 2013, takže to asi bude dobrý vůz.

To byly důvody, proč jsem se rozhodl nového Golfa otestovat, a aby to neměl „miláček davu“ tak jednoduché, postavil jsem mu do cesty silného soupeře – BMW řady 1. V Mnichově dávno pochopili, že vyrábět auta s cenou milion+ nestačí a proto v roce 2004 vypustili na trh řadu 1, která měla, resp. má ukrajovat z mainstreamového koláče. Na svůj původ Jednička nezapomíná a vždy se snaží hrát první ligu. To platí i o druhé generaci (F20), která přišla na trh v létě roku 2011.

TEST: VW Golf 1.6 TDI – seznamka

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Všichni máme rádi nadupané benzínové verze, ale tahouny prodejů nejen této kategorie jsou diesely a tak zde máme Golf v nejvyšší výbavě Highline s motorem 1,6 TDI (77 kW/105 k) a s manuální převodovkou. BMW řady 1 přijelo ve verzi 118d, tj. diesel 2,0 (105 kW/143 k), rovněž s manuální převodovkou a výbavou Urban Line. Oba vozy mají pětidveřové karoserie, které jsou pochopitelně více žádané než karoserie třídveřové.

Technické údaje
vůz Volkswagen Golf 1,6 TDI BMW 118d
palivo nafta nafta
náhon přední zadní
počet válců 4 4
objem motoru (ccm) 1598 1995
výkon (kW) 77 105
točivý moment (Nm) 250 320
akcelerace 0–100 km/h (s) 10,7 8,9
maximální rychlost (km/h) 192 212
převodovka 5M 6M
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 3,8 4,4
objem zavazdl. prostoru (l) 380–1270 360–1200

Volkswagen Golf

V módní bílé barvě vyniknou všechny jeho ostré křivky. Kukuč, společný všem současným Volkswagenům, tvoří denní svícení ve tvaru „U“ v hlavních světlometech. To ale za předpokladu, že je vůz vybaven bixenonovými světlomety. Přisvěcování do zatáček není situováno do mlhovek, jak bývá zvykem, ale taktéž do hlavních světel. Z venku působí Golf solidně, je prost výstřelků či designových kudrlinek, zkrátka německá škola.

Interiér si vás získá, ať už skvělou ergonomií (doména VW), měkčenými plasty, dekorem s pianovou černí, velkým dotykovým displejem (ve standardní výbavě), výbornými sedadly nebo sportovním volantem. To je fajn, na to, že se nejedná o GTI či GTD, ale o základní tédeíčko. Rovněž první jízdní dojmy jsou pozitivní – najít správnou pozici za volantem je dílem mžiku, auto se dobře řídí, je z něj dobrý výhled a některé řidiče či řidičky potěší, že auto nemá klasickou páku ruční brzdy, ale jen tlačítko, navíc s funkcí Autohold.

Praktické? To si piště!

Pokud od auta očekáváte praktičnost a já věřím, že očekáváte, pak začněte počítat – odkládací prostor v kapsách dveří, další pod nastavitelnou loketní opěrkou, schránka v palubní desce (vč. USB portu a Aux-in), klasická schránka před spolujezdcem (ventilovaná, CD přehrávač vč. čtečky SD karet), dva držáky nápojů vpředu mezi sedadly a dva vzadu ve výklopné loketní opěrce. Takže až vám vaše milá řekne: „Zlato, nechala jsem v autě mobil, skoč mi pro něj“, tak vás s velkou pravděpodobností čeká slušná pátračka. Kufr s nízkou nakládací hranou má objem 380 litrů, po sklopení zadních sedadel se dostanete na objem 1270 litrů. Pod podlahou zavazadelníku se nachází rezervní dojezdové kolo. Tím se dotknu i krizového scénáře, ve kterém by hrály hlavní roli stabilizační systém, multikolizní brzda, čelní airbagy řidiče a spolujezdce (s možností deaktivace u spolujezdce), kolenní airbag řidiče, boční airbagy vpředu a hlavové airbagy vpředu i vzadu, to vše ve standardní výbavě. V crashtestech Euro NCAP obdržel Golf maximální počet hvězdiček tj. pět. Stejným počtem hvězd se chlubí i jedničkové BMW.

TEST: VW Golf 1.6 TDI – za volantem

To, že si máte kam odložit kelímek s kávou je fajn, ale to nejdůležitější na autě je to, jak jezdí. Byl jsem mile překvapen vlastnostmi nového Golfu. Ve volantu cítíte, že by mohl být spojen s předními koly, což v této třídě není pravidlem (s nadsázkou řečeno), chod řadicí páky je přesný a pedály kladou příjemný odpor. Tři důležité věci, které většina výrobců automobilů není schopná udělat dobře. Popravdě řečeno, není to tak dávno, co to neuměl ani Golf.

Podvozek si zaslouží rovněž pochvalu. Na 16“ kolech je vůz příkladně komfortní a přesto dává řidiči dostatečný pocit jistoty. Ten, kdo vás bude krotit v rozletu, se jmenuje motor. Tohle common-railové tédéíčko pohánělo už předchozí generaci Golfu. Točivý moment 250 Nm servírovaný v rozmezí 1500–2750 ot./min. se jeví jako dostatečný pro městský či příměstský provoz. Na závodění to rozhodně není, takže čekáte-li ono typické turbodieselové nakopnutí, pak se poohlédněte po silnějším dvoulitru. Jednašestka zatahuje plynule a bez dramatičnosti. S nenaloženým vozem lze dosáhnout určité dynamiky, ale chlupy se vám z toho rozhodně nenaježí. Doménou motoru je spotřeba paliva, což je už patrné z přídomku BlueMotion Technology. „BMT v roce 2013 s 5stupňovou převodovkou?“ Taky jsem se divil. Auto má dlouhé převody kvůli spotřebě, takže trofeje ze sprintů nečekejte. Myslím, že 6stupňová převodovka by vozu slušela lépe.

Volkswagen uvádí spotřebu 4,6 l/100 km ve městě a 3,8 l/100 kombinovaně. Já po dobu 30 minut strávených v městském provozu dosáhl s maximálním úsilím na 4,8 l/100 km. Okresní silničky s průjezdem několika obcí jsem zvládl se spotřebou 4,3 l/100 km. Při rychlé jízdě po dálnici i mimo ni jsem nepřekročil hranici sedmi litrů. Průměrná spotřeba v testu činila 5,8 l/100 km, což považuji za úspěch, který jsem vzhledem k motorizaci očekával.

Co se vám bude líbit více a co méně

Dotykový displej sdružuje vše důležité, tedy rádio, telefon, palubní počítač a přehrávaní hudby z CD, SD karty či zařízení připojení přes Aux-in.Grafika je pěkná, sympatické je, že displej reaguje už na pouhé přiblížení ruky zobrazením popisků v dolní části obrazovky. Jako méně šťastné vidím umístění CD přehrávače do schránky před spolujezdce, takže během cesty si cédéčko nevyměníte, popř. vůbec neposlechnete, pokud jste jej před cestou nevložili do mechaniky. Interiér osvětlují bílé LEDky, noční atmosféru na palubě dotváří světelné pásky umístěné ve dveřích, škoda, že jen v těch předních.

Nad autem bdí stabilizační systém, který při jízdě na sněhu svými drobnými zásahy koriguje jízdu. Na dálnici přijde vhod adaptivní tempomat. Jistě, nějaký ten pátek se s ním (zejména v luxusních automobilech) setkáváme, ale teprve s ním pocítíte rozdíl v pohodlí a bezpečnosti proti klasickému tempomatu. Cestování na dálnici lze tak absolvovat zcela bez použití pedálů. Při dojetí pomalejšího vozu si vůz sám zpomalí, udržuje od něj bezpečnou vzdálenost, a když je pruh opět „volný“, vrátí se na nastavenou rychlost.

BMW 1

Jedničkové BMW můžete mít v preferenčních výbavách Sport a Urban, které dále doplňujete příplatkovými prvky. Urban se od Sportu odlišuje světlými ledvinkami v masce chladiče a bílými linkami ve spodní části předního a zadního nárazníku. Rozdílný je i základní dekor a čalounění v interiéru, nezvolíte-li jinak. Testovaný vůz měl velmi podobnou výbavu jako Golf – bixenony, automatickou klimatizaci, 16“ kola, sportovní kožený volant, parkovací senzory atd.
Všechny dieselové motory pro řadu 1 jsou čtyřválce o objemu 2,0 l. Základní 116d disponuje výkonem 85 kW (115 k), druhý v pořadí je 118d se 105 kW (143 k). Obě motorizace jsou spřáhnuty s 6stupňovým manuálem či 8stupňový automatem.

Není to krasavec, ale umí

Design vnímáme každý individuálně, mám-li se vyjádřit k designu aktuální řady 1, pak řeknu, že znám hezčí auta. Zlepšit to může dobře zvolená barva, kola a sportovní doplňky, kterých BMW nabízí mnoho. Naopak s interiérem Jedničky nemám problém, protože vše je na svém místě. Před příchodem milénia zastávali u BMW názor, že řidič se po čas jízdy věnuje řízení a nikoli občerstvování se, ale tlaku fastfoodové popkultury BMW nakonec podlehlo, takže v Jedničce najdete mnoho odkládacích prostor a rovněž čtyři držáky nápojů. Z pohledu přepravních kapacit je na tom Jednička podobně jako Golf, její kufr má objem 360 – 1200 litrů. Jeden bag s golfovými holemi se do zavazadelníku vejde akorát.

Protože vůz bez navigace nemá centrální displej, role ovladačů jsou rozděleny postaru. Od rádia s CD přehrávačem očekáváte přehrávaní hudby a palubní počítač ovládaný páčkou pod volantem zobrazuje hodnoty v kapličce přístrojů. Jednoduché, intuitivní a osvědčené. Posuvná loketní opěrka je i zde, ale podélně, nikoli výškově jako v Golfu, USB port a Aux-in jsou rovněž k dispozici. Schránka před spolujezdcem není sice klimatizovaná, ale je tu jiná praktická věc a to sklopné hlavové opěrky zadních sedadel, které vám tak nebraní při pohledu zpět.

Za volantem

K BMW jdu najisto – mezi volantem, pedály a řazením panuje symbióza a jízdní vlastnosti jsou tradičně výborné. Aktuální Jedničku jsem předtím neřídil, ale tušil jsem, že si budeme rozumět. Jednička je jediný hatchback na trhu s pohonem zadních kol, takže kdo rád řídí, má jednoduché rozhodování. Přestože 118d není sportovní model a testovaný vůz nebyl vybaven žádnými sportovními prvky (např. M-podvozkem), i v tomto případě platí, že základ se povedl. Ať už svižná jízda nebo proplouvání městem nečiní Jedničce žádný problém, její podvozek funguje bezchybně.

Motor 118d je proti 1,6 TDI v Golfu pochopitelně živější, bezmála 40 koní a 70 Nm navíc se projevit musí. U Jedničky se mi potvrdilo, že 6stupňová převodovka není zbytečná a že u VW zbytečně šetřili. Řadí se sice častěji, ale tím lépe pro dynamiku auta a nakonec i spotřeba je výborná. BMW uvádí spotřebu 5,4 l/100 km ve městě, v kombinovaném provozu 4,4 l/100 km. Se 118d jsem absolvoval stejné trasy jako s Golfem a výsledky jsou následující: půlhodinová jízda po městě za 5,2 litru, ekojízda po okreskách za 4,4 l/100 km. S BMW jsem celkově najel méně kilometrů, ale mnohdy s pedálem blíže k podlaze a průměrná spotřeba v testu činila 5,6 l/100 km.


Autor: Tomáš Čanda

Bonusový dojezd – odměna za šetrnou jízdu

Jednička má tři módy – ECO Pro, Comfort a Sport. Poslední z nich přináší citelně živější reakci na plynový pedál, ale to není zase tak potřeba, protože už výchozí Comfort není žádný lenoch.

Při jízdě na sněhu je třeba se mít více na pozoru, i když stabilizační systém odvádí svoji práci dobře. Naopak, pokud si věříte, tak není nic jednoduššího než tlačítko ESP pár sekund podržet, čímž se systém zcela deaktivuje a vy si můžete užít jízdu plnou smyků. Věřte mi, že i dieselová Jednička umí pobavit. Mrzí mě, že takto na řidiče orientovaný vůz nejen že nemá ukazatel teploty oleje (to má málokteré „běžné“ auto s výjimkou Golfu), ale nemá ani ukazatel teploty chladicí kapaliny. Místo pod otáčkoměrem, kde by takový ukazatel mohl být, tak zeje zbytečně prázdnotou.

Závěr

Volkswagen odvedl dobrou práci, nový Golf je skutečně povedený výrobek. Použité materiály v kabině a ergonomie ovladačů jsou na vysoké úrovni. Pohodlí, prostor a jízdní vlastnosti Golfu patří k tomu nejlepšímu ve své třídě. Tento názor sdílí i kolega z branže, který testoval benzínovou verzi s motorem TSI. Ptal jsem se na názory i lidí, kteří nejsou z oboru a vlastní dvojkové Octavie či předchozí generace Golfu a všichni se shodli na tom, že nový Golf působí dospěle a bezpečně. Mě osobně golfík příjemně překvapil svým podvozkem a celkově zpětnou vazbou ať už z řízení, řazení či brzd. Motor 1,6 TDI doporučuji těm, kteří jezdí spíše na kratší vzdálenosti a spotřeba paliva je pro ně prioritní.

Z pohledu cestujících, kteří se jen vezou, by BMW řady 1 nebylo ani lepší, ani horším autem. Prostor a komfort obou vozů je totiž srovnatelný. Mnichovan ale nabízí větší množství individualizace. Palety motorů mají oba výrobci širokou. Nejšťastnější osobou bude řidič, protože Jednička nabízí přeci jen větší radost z jízdy, na které má lví podíl náhon zadních kol. BMW řady 1 je s druhým nejslabším dieselem nejen úsporné, ale dokonce i zábavné, minimálně v zimě. Základní 116d má ve srovnání s Golfem o chlup lepší parametry (85 kW, 260 Nm) a nabízí 6stupňovou manuální převodovku.

Ceny

Volkswagen Golf 1,6 TDI ve výbavě Highline stojí v základu 478 900 Kč vč. DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 560 900 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme Import Volkswagen Group.

BMW 118d s výbavou Urban Line stojí v základu 758 300 Kč vč. DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 880 550 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt, kde je tento vůz ihned k odběru s výraznou slevou.

Podobné články:

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.