TEST: MINI John Cooper Works Countryman

Vozy MINI ve verzích John Cooper Works jsou malá, lehká, hbitá a s pohonem předních kol. Tuto definici mění JCW Countryman, který do řad rychlých MINI zavádí nové manýry, jako jsou pohon všech kol, automatickou převodovkou a více praktičnosti. Jak to funguje, jsme zjišťovali v redakčním testu.

10:30 Praha – Stodůlky

Podívejte se na něj, to je frajer – má černý lak, červené pruhy, atraktivní a zároveň funkční nárazníky, spoilery, prahy a kdyby nebyla zima, pak by měl i 18“ hliníková kola z vlastní kolekce. V tomto období si musí vystačit s o palec menšími ráfky a zimním obutím. Beru za chromovanou kliku, otevírám dveře a nasedám do interiéru, kde na mě čekají kůží polstrovaná sedadla, sportovní volant s pádly řazení, typický rychloměr a příjemné překvapení v podobě dvojice střešních oken. Díky nim jde do tmavého interiéru dostatek světla. S černou barvou kontrastuje červené lemování sedadel a podlahových koberců, dále červenou nití prošívaný kožený volant, hliníkové pedály a ještě několik detailů. JCW Countryman má dvě novinky, které se týkají všech Countrymanů od roku 2013. Elektrické ovládání oken se přesunulo z centrální konzole na dveře a základní konfigurace obsahuje pět sedadel místo dřívějších čtyř. Pokud ale toužíte po „čtyřce“, pak si ji při objednávce vozu můžete bezplatně zvolit. Nastal čas zasunout kulatý klíč do spínací skřínky a zmáčknout tlačítko START ENGINE.

Přeplňovaná jednašestka ochotně naskočí a ustálí se na zvukově nevýrazném volnoběhu. Při courání hlavním městem nepřekvapí tvrdší podvozek a potěší automatická převodovka, se kterou jsem již měl tu čest v několika testovaných MINI. Motor svoji agilitou i zvukem v nízkých otáčkách připomíná verzi Cooper S (1,6 turbo 135 kW/184 k), já ale řídím Johna Coopera Workse?! Rozměry, mrštnost a styl Countrymanu jsou jako stvořené pro městské prostředí. To samé už nemohu prohlásit o průměrné spotřebě paliva, která se pohybuje na hranici 11 litrů.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Nepřehlédněte náš test: Countryman – benzín vs nafta

12:30 Příbram

S místy hladkými a místy hrbolatými úseky Strakonické se vůz vypořádal výborně. Řekl vám někdo, že mají JCWéčka prkenné podvozky? JCW Countrymanu se to rozhodně netýká. Model si však ponechal countrymanovský neduh v podobě citelného aerodynamického hluku ve vyšších rychlostech. Po testu dynamiky a aerodynamiky na mě palubní počítač v Příbrami vybafnul s cifrou 14,6 l/100 km.

16:40 Špindlerův Mlýn

Po obědě jsem se vrátil zpět do Prahy, abych pokračoval směr Mladá Boleslav, Jičín, Vrchlabí a Špindlerův Mlýn. Důvod? Sedím ve voze s pohonem všech kol a po sněhu ani památky. Při loňském testu Countrymanů mě počasí vypeklo stejným způsobem. Proto jsem se rozhodl pro Krkonoše. Cesta tam ubíhá svižně, JCW Countryman udělá z každého předjíždění krátký proces. Rychlejší reakci na plyn přináší režim SPORT. V tomto režimu se dostavuje i libozvučné chraplání ve výfuku při ubrání plynu, ale nutno říci, že na chlup stejně to umí i Cooper S.

Silnice z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna patří mezi mé oblíbené a i dnes si ji hodlám užít. Sportovní režim převodovky byl fajn, ale toto místo si žádá manuální řazení. Zkouším řadit jak pomocí pádel, tak i pomocí páky. Kulisa řazení na páce je správná (+ dozadu, – dopředu), ale v případě pádel by MINI mělo následovat svého velkého bratra (BMW), který ve svých vozech již zavrhl hermafroditní pádla. V MINI umí každé pádélko řadit kvalty jak nahoru, tak dolů, což někomu může vyhovovat, ale obecně je tento způsob považován za ergonomický omyl. Chci věřit tomu, že v budoucnu to MINI napraví, protože samotné manuální řazení probíhá rychle a hladce. Zpět na úsek rychlostní zkoušky Vrchlabí – Špindl, kde teplota postupně padá k – 2 °C a začíná poletovat sníh, což je dobré znamení. JCW Countryman sedí, zatáčí a brzdí na výbornou. Kdybych tuto silnici bral jako formu přijímacího pohovoru, pak byl John Cooper Works Countryman přijat.

TIP: MINI na české rally scéně

V cílové destinaci jsou podmínky pro test 4×4 vhodné. Maturitu bude vůz skládat mimo silniční provoz na otevřeném prostoru. U předmětu Radost z jízdy není přítomnost stabilizačního systému třeba, proto jej zcela deaktivuji. Kéž by tuhle možnost nabízeli všichni výrobci automobilů. Pohon ALL4 je stálý pohon všech kol s variabilním přenosem točivého mezi přední a zadní nápravou. S vypnutým ESP na sněhu jsem se dočkal toho, co jsem očekával – jízdy řiditelným smykem za prokluzu všech kol.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Za celý den mě MINI nepobavilo tak jako tady a teď. Bohužel, počasí a světelné podmínky neumožňovaly pořídit kvalitní snímky z akce. Na cestě k hotelu Horal, stejně jako na stezce kolem Harmony a dále lesem k sídlišti Bedřichov si byl JCW Countryman jistý v kramflecích. Pózování v centru města bylo pro vůz za odměnu. Ostatně tato disciplína jde MINI vždy dobře.

20:00 Praha

Při cestě zpět do Prahy si opět užívám zpětnou vazbu, kterou JCW Countryman řidiči nabízí. S nastavením tlumičů si dalo MINI opravdu záležet. Auto je sice tvrdší, ale na nerovnostech neskáče jak koza. Řízení je možná trochu uměle tuhé, ale pokud o víkendech nesedláte formulové vozy, pak vás ani nenapadne na něm hledat chyby. Osobně dávám přednost tomuto přístupu než přeposilované žvýkačce. Chod pedálů je po bavorácku rovněž správně tuhý.

10:00 Praha – Stodůlky

Když jedu druhý den MINI vrátit, zkouším dosáhnout co nejnižší spotřeby. Po kombinaci dálnice a města se dostávám na předepsanou spotřebu 7,9 l/100 km. Chce to však dostatek sebezapření, zvlášť u verze John Cooper Works, protože jinak by to bylo tak za 9 litrů. Počítám, že s manuální převodovkou zhruba o litr méně. Musím však přiznat, že v době předání neměl vůz najeto ani 1000 kilometrů, takže po zajetí motoru to bude se spotřebou o chlup lepší. Ani ne tak kvůli nižší spotřebě, ale pro intenzivnější spojení s vozem bych vám doporučil manuální převodovku, přestože u modelu JCW Countryman dává automat jistý smysl.

Technické údaje
palivo benzín akcelerace 0–100 km/h (s) 7,0
náhon 4×4 maximální rychlost (km/h) 225
počet válců 4 převodovka 6M/6A
objem motoru (ccm) 1598 kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 7,4/7,9
výkon (kW) 160 objem zavazadl. prostoru (l) 350 – 1170
točivý moment (Nm) 280 (overboost 300) pohotovostní hmotnost (kg) 1480/1505

Závěr

John Cooper Works Countryman spojuje praktičnost Countrymanu s dynamikou verzí JCW v jeden celek, navíc s benefitem 4×4. Rodinné geny Countrymanu neutrpěly, ale dravost JCW je rozředěna vyšší stavbou a hmotností vozu. Stylu má JCW Countryman na rozdávání, jízdní vlastnosti jsou výborné, výkonu je taktéž dostatek, ale motor by si zasloužil lepší zvukový projev.

Cena

MINI John Cooper Works Countryman stojí v základu 894 900 Kč vč. DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 1 127 971 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt.

Podobné články:

Napsat komentář