reklama Suzuki

Následující řádky jsou o tom, jak se Češi stále nenaučili jezdit po dálnici, aneb i na prázdné dálnici se může udělat fronta, když ten vpředu neví, v jakém pruhu se jezdí.

Minulou neděli jsem měl opět kliku…kliku na reprezentativní vzorek českých řidičů. To, že někdo jede v osobním automobilu po prázdné dálnici „svých“ 100 km/h je v pořádku. Trestuhodné je, když jede v levém jízdním pruhu. Ještě horší je, když takový řidič nepoužívá zpětná zrcátka. Výsledek? Naštosovaná fronta aut jedoucích si „nárazník na nárazníku“. Nervozita stoupá, někoho napadne předjíždět zprava, někdo bliká, jiný troubí. Jen ten první, kvůli kterému tahle situace vznikla, neví co se za ním děje. Ideální situace pro nějaký karambol.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká to, co nás všechny učili už v autoškole – po dálnici se jezdí v pravém jízdním pruhu. Levý pruh je vyhrazený pro předjíždění. 

Po několika kilometrech jízdy se situace opakuje. Vozidlo jedoucí v levém pruhu, které nikoho nepředjíždí. Povrch vozovky je dobrý v obou jízdních pruzích, tudíž nebyl jediný subjektivní důvod k používání levého pruhu. Mimochodem, argument pro jízdu v levém pruhu, kvůli špatnému stavu vozovky v pravém pruhu, by před policií neobstál.

reklama Isuzu

Mylné je si myslet, že když je na dálnici maximální povolená rychlost 130 km/h, tak touto rychlostí se dá jezdit vpravo i vlevo v domnění, že nikoho nebrzdím, když jedu touto povolenou rychlostí. Žádný řidič nemá pravomoc „školit“ ostatní řidiče, jak rychle mají jezdit. Od toho je tu policie. 

Do třetice všeho smutného. Řidič malého automobilu jedoucí rychlostí cca 110 km/h očividně miluje jízdu v levém pruhu. Po neochotném přejetí do pravého pruhu, abychom jej mohli předjet, se opět vrací do „svého“ levého. Po nějakém kilometru nás předjede a vytrvale pokračuje ve svém pruhu. Z dálky se řítí velké SUV. Sleduji, co se bude dít. Řidič malého automobilu vůbec netuší, že dělá něco špatně a o dění za sebou vůbec neví, neboť zpětná zrcátka má na svém autě jen pro parádu. SUV brutálně brzdí za nárazníkem malého vozu, jehož řidič se po chvíli probouzí a vyklízí levý pruh, aby se do něj opětovně vrátil. Jestli tohle není na přestřihnutí řidičáku, tak pak už asi nic. Mnozí jistě odsoudí toho „piráta“ v SUV, který se provinil tím, že nejel povolených 130 km/h, nedodržel bezpečný rozestup a předem neposlal řidiči malého vozu telegram, že ho tam a tam, tehdy a tehdy bude předjíždět s prosbou o vyklizení levého pruhu.

Ze všech stran slyšíme, že jsou čeští řidiči agresivní a vůči sobě netolerantní. To je pravda. Je ale dobré si položit otázku, co tuto agresi a netoleranci způsobuje.