Jak se správně drží volant

Volant zpravidla držíme každý po svém tak, jak je nám to nejvíce pohodlné. Těch způsobů držení je hned několik, ale správný je jen jeden. Víte jaký? A sedadlo si nastavit správně umíte?

V každé škole řízení/smyku, se vždy začíná tím samým – správným držením volantu a správnou pozicí za volantem. Učí se to i v autoškolách, ale asi ne dostatečně, když to většina z nás neumí. Proto není vůbec na škodu si udělat malou rekapitulaci.

Jak se správně drží volant?

Volant se má držet oběma rukama. Jednou rukou držíme volant jen tehdy, když potřebujeme přeřadit nebo si zatelefonovat (vtip!).

Ve spodní části

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Hodně řidičů/ček drží volant ve spodní části ať už zleva či zprava a to při jízdě v přímém směru. Zatáčet se takhle snad ani nedá. Tedy dá, ale s řízením to nemá nic společného, protože to připomíná žonglování (…se životem). Mějme na paměti, že i na rovině nás může něco překvapit a my budeme muset udělat nějaký úhybný manévr. S jednou rukou na spodní části volantu „neuřídíme“ nic a na správné chycení volantu už může být pozdě.

špatně!

Jednou rukou v pozici na 12. hodině

Ti největší frajeři drží volant jednou rukou v pozici na 12. hodině (představte si volant jako hodinový ciferník). Ponechme stranou negativní vliv takového držení volantu na páteř a přiznejme si, že ani tímto způsobem řízení bychom nezvládli případnou krizovou situaci. Na hřbitovech už leží pár hrdinů, kteří dávali při přetáčivém smyku „kontra“ jednou rukou. Je už na fantasii každého z vás, co by vám v případě autonehody udělal s rukou airbag.

špatně!

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Za deset dvě

Dříve se v autoškolách učila poloha „za deset dvě“ (opět přirovnání k hodinám) a i toto držení je špatné neboť částečně bráníte airbagu v jeho cestě.

špatně!

Tři čtvrtě na tři – správně

Takhle je to správně – poloha tzv. „tři čtvrtě na tři“. Pouze takto máte řízení vozidla plně pod kontrolou, jste schopni nejvíce natočit volant, aniž byste museli přehmatávat či po něm ručkovat, můžete okamžitě reagovat na všechny krizové situace – úhybný manévr, kontra apod., navíc dosáhnete jak na páčky pod volantem, tak na tlačítka na volantu (máte-li multifunkční volant).

dobře!

Tak už víte jak se správně drží volant. A co sedadla?

Správná pozice za volantem

Druhou neméně důležitou věcí je správné nastavení sedadla – vzdálenost od volantu a poloha opěradla.

Připomínáme, že sedadlo v autě není plážové lehátko ani zubařské křeslo.

špatně!

Tuto pozici za volantem se oblíbily mnohé řidičky, většinou postarší paní.

špatně!

Takhle je to správně – horní a dolní končetiny nejsou ani natažené a ani příliš pokrčené. Pokud i při prošlápnutí pedálů nadoraz nejsou nohy propnuté a v lokti je zhruba pravý úhel, pak sedíte dobře.

dobře!

TopDrive vám přeje mnoho šťastných kilometrů.

Podobné články:

28 komentářů u „Jak se správně drží volant“

  1. Možná by se hodilo podotknout, že za deset dvě je správná poloha pro auta bez posilovače (a samozřejmě i airbagu), ostatně na motokárách se používá dodnes.

    Odpovědět
  2. To je zase sbírka mouder. Jezdím skoro zásadně pouze s jednou rukou, protože musím často řadit a pořád s pravou rukou máchat taky není super. Mám ruku na dvanácté hodině, protože do mojí běžné městské rychlosti cca 40 km/hod maximálně mi to stačí a jakákoli nepředvídatelná situace prostě nemůže nastat. Jedině tedy snad neočekávané zabrzdění auta přede mnou. Jasně, když to vezmu někam na okresku trochu větší rychlostí, je to něco jiného. Stejně tak na dálnici. Ale nelze paušalizovat bez dodání dalších informací. Jinak se jezdí ve městě, ve dne, v noci, v zimě a tak dále. Rozhodující je hlavně klid a duševní pohoda. A ruce můžete mít potom kdekoli.

    Odpovědět
    • Problém s častým řazením řeší automatická převodovka…
      U manuálu se špatně zvládá při řízení kouřit, pít kafe a ještě telefonovat 🙂

      Odpovědět
    • Až ze řady zaparkovaných aut jedno bez rozhlédnutí prudce vyjede, zjistíš, že i při 40 km/h může nastat nepředvídatelná situace. A že jsi měl mít ruce podle volantu, protože ti tu ruku na dvanáctce airbag zlomí.

      Odpovědět
      • Ale to není o točení volantem, ale o brzdách. Navíc při takových rychlostem případné srážky airbagy nelítají. Ve městě je to o postřehu a o předvídavosti. není to o způsobu položení rukou a volant.

        Odpovědět
        • to není pravda, uhnout jsi schopen o několik metrů dříve než jsi schopen dobrzdit, pokud jediné co umíš dupnout na brzdy, tak chudák dítě co ti vběhne pod auto

          Odpovědět
    • „jakákoli nepředvídatelná situace prostě nemůže nastat“ stačí ty předvídatelné ožralý cyklista bez světel v protisměru, idiot co předjíždí v zatáčce kde prd vidí, ženská s kočárkem co přejíždí v noci mezi osvětlenými přechody 4proudovou silnici (znám jedno místo kde se to děje pravidelně). Takových blbců máme v této republice opravdu velké zásoby.

      Odpovědět
      • No, tak to prostě odnesou. To se nedá nic dělat. Tady by ovšem ani správná pozice rukou na volantu nebyla nic platná, je to o přemýšlení a koncentraci. A ve čtyřicítce to zašlápnu rychle. Chce to předvídat.

        Odpovědět
  3. Na záběrech z rallye se dá všimnout, že řidiči jsou hodně blízko volantu. Asi je to poloha, kde se jim řídí nejlépe. Takže posed postarších paní není úplně špatně. Závodníci nemají airbag, tím se úvaha ještě víc komplikuje.

    Odpovědět
    • Ano, závodníci mají volant poměrně hodně blízko u těla, tedy mají ještě více pokrčené ruce než je znázorněno u správné pozice za volantem. Nedá se to ale přirovnat k posezu postarších paní, protože zde je obdobné pouze pokrčení rukou, jinak celý posez závodníka je naprosto odlišný. Ač fotka znázorňující pozici postarších paní malinko přehání, v podstatě je to opravdu tak a takovouto pozici závodníci opravdu nemají 🙂

      Odpovědět
    • Závodníci mají akorát volant blíž tělu, ne tělo blíž přístrojové desce. Mohou tak totiž rychleji na volant vyvinout větší sílu. Samozřejmě si to tak můžete nastavit taky, ale:

      • jen v málo autech jde takhle originální volant nastavit
      • může nastat problém s nedostatkem místa pro nafouknutí airbagu
      • taková poloha není moc pohodlná
      Odpovědět
      • Dík za objasnění. Nenapadlo mě, že mají delší tyč řízení. Špatně se to porovnává, když mají celý vnitřek vybrakovaný. A k tomu ten airbag (kdyby nebyly airbagy, třeba by se jezdilo pomaleji).

        Odpovědět
  4. K těm závodním autům takto:

    *většina závodních aut má sedadla co nejblíže středu auta kvůli těžišti, tzv. na úrovni B sloupku – kvůli tomu je delší tyč řízení a posunuté pedály
    *závodní auta nemají airbagy, posádku drží závodní bezp. pásy
    *závodní auta mají většinou (záleží na míře úprav, sportovní disciplíně atd.) kratší poměr řízení, takže řidič do plného rejdu nepotřebuje 3x otočit volantem
    – všechny tyto změny mohou mít vliv na jezdcovu pozici za volantem, ALE
    závodní sedačky mají vždy vzpřímená opěradla, takže se v nich neleží a k řízení – na volantu má jezdec vždy obě ruce (mimo přeřazení či používání ruční brzdy)! Takže chce-li tady někdo mluvit o „závodním řízení“ a nebo nedej bože se k němu přirovnávat, tak by měl mít na paměti tyto dva body.
    -chce-li tady někdo zpochybňovat „správné držení volantu“ – vřele doporučuji navštívit školu smyku, tam mu to vysvětlí a ukáží v praxi, proč je to tak a né jinak. A jako bonus uvidí, že není tak dobrý řidič, jak si myslel.

    Odpovědět
  5. Nicméně jsem rád, že se rozproudila diskuze, protože učený z nebe nespadl, a o těchto věcech není nikdy „zbytečné“ debatovat.

    Odpovědět
    • Jo, nechal bych toho moudrého pána odjet 800km (v kuse) a pak bych na něj byl zvědav. Ruce ho budou brnět už po prvních 200. Mít na tyto štreky trojrameno je také blbost. Dál pro městský provoz s rychlým a častým řazením je volná pravá ruka též fajn. Nezdržuje okolí.

      Odpovědět
      • Celkem běžně jezdím 250 km (Praha – Brno a kousek), občas i přes 1 000 km (Chorvatsko, Itálie, Nizozemí). S držením na tři čtvrtě na tři nemám problém, ruce nijak nebrní, naopak držet ten volant zespodu, už bych párkrát skončil mimo dálnici. Blbci jako vy, kterým na šikmé koleji najednou ujede volant, se totiž nacházejí všude a je potřeba být připraven kdykoliv rychle reagovat.

        Pro městský provoz je spíš lepší automat. Anebo auto, kde se nemusí mezi 20 a 50 třikrát řadit (HTP stejně ve městě žere jak dvouapůllitr a courá se pomaleji než cyklisti).

        Odpovědět
  6. subjektivní zkušenost – při dlouhých trasách se mi docela potí dlaně – nepříjemný pocit držení volantu, tak občas držím volant jen prsty v jeho spodní části = špatně.

    Pomůžou řidičské kožené rukavice, které trochu absorbují pot a pak není nepříjemné držet volant v poloze „2:45″…

    Odpovědět
    • Velmi dobrá rada 🙂 Sice mám volant, který má kolem ramen obšívku podobnou té v řidičských rukavicích, takže ten pot odvádí stejně dobře, ale po 250 000 najetých kilometrech se už ta obšívka při pocení dost nepříjemně drolí.

      Odpovědět

Napsat komentář