S příchodem nového roku si většina z vás dává předsevzetí. Zkuste, prosím, váš seznam rozšířit o nápravu následujících deseti chyb, které za volantem notoricky opakujete.
Nedodržujete přednost zprava … „já myslel, že tahle ulice je něco jako hlavní“
Levý dálniční pruh si pletete s pruhem odstavným … někteří rovnou s odpočívadlem
Nedodržujete bezpečný rozestup … na auto před vámi se lepíte, jak kdyby ho řídila vaše stará
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Při výjezdu z kruhového objezdu neblikáte
Při jakékoliv změně směru neblikáte
Blinkry nepoužíváte nikdy a nikde
Nepoužíváte zpětná zrcátka
Volant držíte jen jednou rukou a úplně špatně
Jedete jako „magor“ v místech, kde je více než vhodné zpomalit … tam, kde na to můžete šlápnout, se pak zbytečně ploužíte
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Až příliš spoléháte na bezpečnostní asistenty vozidla
Hodne stesti a zdravi do roku 2015.
Jeste k tematu: Precetl jsem, zamyslel se nad sebou a uvedomil si, ze snad obcas to rizeni jednou rukou.
Nevím, na koho přesně je článek cílen, ale když to vezmu popořadě:
1) nedělám
2) nedělám
3) jen, když chci dát tomu přede mnou najevo, že ho chci předjet, a on tvrdošíjně odmítá uhnout
4) nedělám
5) nedělám
6) nedělám
7) nedělám
8) tohle dělám, ale osobně zastávám názor, že za volantem člověk musí mít pohodlí. Sedět ve strnulé a ještě ke všemu nepohodlné poloze je k ničemu a daleko nebezpečnější. A samozřejmě v méně bezpečných situacích chytám volant oběma rukama, dává mi to větší přesnost a kontrolu.
9) nedělám, jezdím podle situace tak, aby to bylo bezpečné
10) mám 23 let staré auto, které žádné asistenty nemá 🙂
A nemyslím si, že bych byl nějak nadprůměrně ukázněný řidič… Takže článek bude asi mířen spíš na ty méně ukázněné než obecně na všechny.
3) jen, když chci dát tomu přede mnou najevo, že ho chci předjet, a on tvrdošíjně odmítá uhnout
– proč by měl někdo uhýbat jenom proto že chcete jet? Buď umíte předjíždět a nebo si hiolt počkáte.
Jasně, pojem „omezit“ je zřejmě úplně neznámý….
Omezit vás můžu, nemůžu vás ohrozit. Ale to že chcete jet rychleji než ten před vámi nespadá pod definici „omezit“.
a co potom tedy tam spada?
skvěle, děkuji za vysvětlení.
Takže až příště někdo přede mnou na dálnici v levém pruhu pojede 110km/h, po blinkru, potažmo bliknutí si ho dovolím předjet a tento exemplář na mě ještě bude gestikulovat, tak už konečně vím proč…on mi vlastně nemusel uhnout….vážně převratné
To je složitější, pokud ten v levém pruhu nikoho nepředjíždí a pravý pruh vedle něj je volný je blbec on.
Ale pokud jede 110 a předjíždí někoho kdo jede 100 je za blbce ten blikající.
Nemusel. Když si přečtete zákon, nenajdete tam žádné ustanovení, podle kterého by musel.
Jezdi se vpravo, pri pravem okraji vozovky. Levy pruh slouzi jen pro predjizdeni. Je to tam, hned na 2 mistech.
Takže pokud někdo v levém pruhu předjíždí rychlostí 110 km/h, je to zcela podle pravidel. Přesně jak jsem psal.
zdroj: http://business.center.cz/business/pravo/zakony/silnicni-provoz/cast1h2d3.aspx
„Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3.“
Pokud si dobře všimnete, tak v zákoně určitě není napsáno něco ve smyslu: Pokud řidič jedoucí v levém jízdním pruhu vyhodnotí rychlost řidiče jedoucího za ním jako příliš vysokou, může ho vyškolit tím, že ho zpomalí a z levého pruhu nepřejede do pravého, i kdyby to bylo 100 × možné.
Nepsal jsem nic o vyškolení. Nepsal jsem také nic o tom, že by pokračoval v levém pruhu, i když už nepředjíždí. Reagoval jsem pouze na to, že předjíždět na dálnici v levém pruhu rychlostí 110 km/h je zcela legální. V zákoně není až na jedinou výjimku žádné právo na rychlou jízdu. Tou jedinou výjimkou je souběžná jízda v jízdních pruzích ve městě. Z toho ustanovení jste citoval, to ustanovení se ale netýká provozu na dálnici mimo obec. Že se to týká jen souběžné jízdy ve více pruzích v obci je napsáno v daném odstavci hned před tím, co jste citoval – kdybyste to citoval celé, nebyl by váš komentář tak zavádějící.
Předjíždět na dálnici je legální v zásadě i rychlostí 90km/h, v tom problém není a koneckonců když se při tomto manévru někdo zezadu „nalepí“, tak je riziko mizivé, prostě se předjíždění dokončí a uhne se…
Problém u nás je v něčem jiném, totiž v tom, že se najde řada lidí, kteří se v levém pruhu vyskytují i v momentu, kdy tam nemají co pohledávat, Klasická je situace na D1, kde řada lidí razí teorii, že pravý pruh „moc drncá“, tak jedou trvale v levém – fajn, místy to smysl dává, ale zaprvé když to někdo udělá, tak by měl tuplem sledovat zrcátko a včas uhýbat a za druhé se podobní týpci vyskytují i na dálnicích, kde stav pravého pruhu nijak špatní není.
Druhý problém je s tím, že si leckdo pod pojmem „předjíždění“ představí i situaci, kdy předjede auto (na to má nesporně právo), ale pokračuje v levém proto, že vidí další auto k předjetí 300 metrů daleko. ač by bez potíží mohl uhnout…
Právě že jste vyjmenoval dva problémy, ale třetí, který podle mne patří na první místo, jste vynechal. A to je právě ten problém, že si spousta řidičů myslí, že mají právo na rychlou jízdu a dokonce si to ještě různě vynucují.
A že by bez potíží mohl uhnout? Já myslím, že si dovede živě představit, jak by to dopadlo – uhnul by, a zpátky do levého pruhu už by ho nikdo nepustil a musel by počkat, až všichni přejedou. Je hezké na někoho apelovat, aby se zachoval slušně a uvolnil levý pruh rychlejším, i když by mohl pokračovat v předjíždění, ale pak by se měli chovat slušně i ti v levém pruhu a umožnit mu to pomalejší auto v pravém pruhu předjet, ne?
Myslím, že je to složitější pro vás jako předjížděného platí toto (kde je tzv. omezení plynulosti tj. omezit nesmíte.
§ 18
Rychlost jízdy
2) Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
btw když už jsme u předjíždení i tam je něco málo o „omezení“ viz. odstavec 3 (ale to není to o čem diskutujete 🙂 )
(2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.
(3) Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel.
(4) Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.
Když je řidič debil a nepochopí, že ho chci předjet, určitě budu riskovat a podjíždět ho zprava… To poslední, co potřebuju, je podjíždět (což samo o sobě není zrovna standardní manévr) a dočkat se toho, že si milý řidič nevšimne, že už nejsem za ním, a vjede mi do pruhu… Pakliže řidič dlouhodobě nesleduje zpětné zrcátko a nereaguje na moje evidentní „výzvy“, rozhodně se nebudu spoléhat na jeho inteligenci a podjíždět ho. Nevím, jestli jste si toho někdy všiml, ale spousta lidí má z autoškoly zafixované, že když vjíždí do levého pruhu, musí se podívat do zrcátka, ale ignorují totéž v případě pravého pruhu…
Holt když je dement a nepustí mě, oželím to. Pokud opravdu spěchám, tak ho prostě podjedu, ale to je manévr, který osobně nemám rád. Jednoduše proto, že nevěřím řidiči, který se tvrdošíjně drží v levém pruhu a nemá dost ohleduplnosti, aby se podíval, jestli tím někomu nepřekáží. A pokud doteď neví, že levý pruh se obecně považuje za „rychlý“, nemá na cestě co dělat.
11) pravý jízdní pruh na dálnici je jen pro zbabělce a náklaďáky, tak proč bych do něho měl vjíždět – platí především na dálnicích se třemi (a více) jízdními pruhy.
Mnohy aj ked pouzivaju smerovky, tak nevedia kedy ich zapnut, mnoho krat zapnu uz ked prevdzaju manever odbocenia, cize uprostred krizovatky a pod. Dobra pomocka je ze ked chcem odbocovat a chcem stupit na brzdu, uz ma blikat smerovka, resp o sekundu skor, pretoze ten za vami stihne lepsie zareagovat na smerovku ako na brzdove svetlo a rychlo sa priblizujuce brzdiace auto, hlavne v zime kedy je tazke rychlo brzdit. A ked zbada smerovku minimalne spusti nohu s plynu a teda aj ti za nim plynulejsie zareaguju. Najhorsi su co zrazu zacnu brzdit naplno bez ohladu na to ci je niekto za nimi, lebo chcu tu, presne tu odbocit a za nimi stupa adrenalin v celej kolone, aj ked ma iba 2-3 auta. A potom zostavajuca kolona so zvysenym adrenalinom na dalsej krizovatke od nervozity dupnu prudko na brzdu, alebo zatrubia na niekoho, lebo si potrebuju vybit zlost. A retazec pokracuje.
Plně souhlasím. Mně to obzvlášť vadí nejen jako řidiči, ale i jako chodci, kdy řidiči „dávají blinkry“ až zároveň s otáčením volantu, a často u toho navíc i porušují jedno z úplně základních pravidel:
„§5 (2) Řidič nesmí f) ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje,…“, takže musím z křižovatky doslova uskakovat, aby mě nepřejeli.
A jako řidič… byť „silničních pirátů“ tak, jak nám je prezentují média, je opravdu minimum a většina řidičů jezdí vcelku slušně, přesto se na českých silnicích necítím zdaleka tak bezpečně a bez stresu, jako např. v Německu.
1) dodržuju přednost zprava i na parkovištích u supermarketů, na což fakt většina kouká jak péro z gauče :).
2) Levý dálniční pruh používám pouze v těchto situacích:
• předjíždím (a nikdo za mnou nehodlá být dostatečně rychlý, aby manévr udělal rychleji než já)
• pravý pruh je v tak dezolátním stavu, že mám všechno na háku a jedu v levém bez ohledu na okolí (v takové situaci jedeme obvykle v pravém všichni)
• pravý pruh je v lepším stavu než levý a široko daleko nikdo nejede, komu bych v levém vadil.
3) platí pouze pokud se chystám předjíždět. Nerad někomu líbám zadel, i v autě 😉
4) já mám jiný problém: blikám i při vjíždění na kruháč (ze zvyku, to se tak dřív dělalo, vím, že je to blbě, ale naštěstí se tím nic moc nezkazí).
5) neplatí. Blikám někdy i častěji, než je třeba, typicky aby bylo zřejmé, že chci udělat nějaký manévr, který by sice podle pravidel měl být zřejmý i bez blikání, ale tím, že zablikám, dávám jasně najevo, že to fakt udělám a okolí si tím může být téměř jisto.
6) duplicita, zbytečný bod.
7) to bych byl fakt pěknej debil 🙂
8) Ano a ne. Ano, držím ho občas jednou rukou, pokud to situace dovolí. Ne, není to špatně, protože v dané situaci to nevadí.
9) silně subjektivní. Někdy ano, někdy ne. To, zda jedu rychleji v místech, kde se někomu zdá, že bych měl zpomalit, je čistě na mém uvážení a zvážení situace s ohledem na bezpečnost a zachování plynulosti provozu. Může to klidně znamenat, že v obci pojedu stovkou. Tam, kde na to můžu šlápnout, se ploužím pouze v situaci, když se chci kochat a nikoho tím nezdržuji.
10) Ne, nespoléhám. Já si záměrně vybírám taková auta, která těch bezpečnostních asistentů mívají co nejméně.
Závěrem: zrovna na TopDrive jsem fakt tahle šitózní článeček nečekal. To patří do Blesku, anebo jsem fakt nepobral tu hustodémonsky krutopřísnou dávku ironie. Mimochodem nemá tenhle článek náhodou na TopDrive až nezvykle živou diskuzi? 😉
Skvěle napsáno. Odpovídal bych z 98% úplně stejně.
Blinkry na kruhaci bych klidně zrušil, je to naprostá zbytečnost. I když někdo bliká, tak si stejně nikdo normální netroufne vjet dokud nevidí, že opravdu odbočuje, obzvlášť na malých kruhacich.
Naopak, to bych velmi tvrdě trestal. Je to mizérie, když v přeplněném provozu všichni čekají, jestli ano nebo ne. Ono vůbec spousta debilů neví, k čemu jsou ty páčky nalevo od volantu. A nejenom na kruháku.
A co jineho nam zbyva? I prestoze blikal, ale nakonec nevyjede a nabori do Vas, bude zrejme podle soudu Vase vina.
Ještě bych přidal jedenáctý bod – špatné používání předních mlhovek. Každý den ráno i večer potkávám blbečky, kteří mají zapnuté přední mlhovky, i když není mlha ani hustý déšť.
Zároveň se mi dost často jako řidiči stává, že když už v husté mlze jedu a sám mám zapnuté zadní mlhovky, tak se najdou idioti, kteří se na mě zezadu začnou lepit a problikávat mě, jako že jim ty mlhovky vadí. Kdyby dodržovali bezpečný odstup, tak by je to světlo v mlze tolik neoslňovalo. Vyhláška ale mluví jasně – mlhovky musí řidič použít pouze za mlhy nebo hustého deště. Bez debat.
Máte recht http://www.topdrive.cz/clanky/jak-spravne-svitit/
1) je to zakon, zadna vyhlaska
2) pokud za mnou nekdo jede, tak zadni mlhovky proste vypnu.. stejne tak, jako predni, kdyz jedu za nekym
§32 (4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
To znamená, že pokud bude mlha, hustě sněžit nebo pršet a vy zadní mlhovky vypnete, protože za Vámi jede auto, tak tím jednoznačně porušujete zákon.
Myslím, že tu ještě nezazněl 12. bod: Zhasínejte v noci dálkáče, když jedete za někým hodně blízko a když někoho míjíte. Občas když jedu v noci několik hodin v kuse, tak taky zapomenu, ale stává se mi velmi pravidelně, že obzvláště na vedlejškách a rychlostkách debil v protisměru svítí tak, že z jeho světel mám v kabině polární záři a venku nevidím nic nebo měnějaký idiot oslňuje zezadu. Prostřední spětné se dá sklopit, ale správně nastavená zpětná zrcátka takhle spolehlivě oslní.
Jo a 13.: milí brňáci, už se naučte, kde je spojka a ply. Hledat je pokaždé, když si všimnete, že se už rozsvítila zelená opravdu zbržďuje významně provoz, obzvlášť v brně, kde všechny semafory mají 20 vteřin červenou pro všechny ve všech směrech…
K tomu hledání plynu a spojky na zelenou – já myslel, že tohle se říká o Budějčákách :).
Asi rok jezdím hodně po Praze. Musím souhlasit, že dobrá třetina až polovina řidičů zásadně nebliká při přejíždění z pruhu do pruhu, jen tak si volně korzují mezi pruhy bez blikání. Pak podobné množství řidičů nebliká při výjezdu z kruhového objezdu, takže já, jako tvrdé Y, stojím o vjezd dál a čekám, že přibližující se auto pojede dál, ale ne, bez bliknutí odbočí na výjezd. Kdyby blikal, tak jsem už dávno mohl jet.