I taková banalita jako zapnout světla je pro mnoho řidičů a řidiček problém. Zde je krátká rekapitulace toho, jak správně používat světla.

Světla denního svícení nejsou pro celodenní svícení

Během posledních měsíců, kdy je zhoršená viditelnost na silnici častým jevem, si všímám, jak mnoho řidičů a řidiček neumí používat světla. Silniční zákon hovoří jasně – „Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.“ Osobně si velice často všímám řidičů, kteří se světly pro denní svícení jezdí i za šera, tedy v době, kdy už je vhodné zapnout potkávací světla. Další příklad – tunely. V nich si mnoho řidičů neláme hlavu s tím, že jim nesvítí zadní světla. Proč taky, vždyť svítí světly pro denní svícení. Jenže při jejich svícení nesvítí zadní světla. V obou případech nejde o to vidět, ale být viděn.

Mlhová světla od slova mlha

To je ale ještě ta lepší varianta, horší a nebezpečnější situace nastává v mlze. Najdou se tací, kteří i v mlze jedou se světly pro denní svícení! Nemálo řidičů zapne potkávací světla, ale už nezapne mlhovky. Ptám se proč? Většina dnešních automobilů je vybavena předními mlhovými světly, ale všechna jsou vybavena zadní mlhovkou. Říkám si, že častokrát úplně zbytečně. Opět citace ze silničního zákona: „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ O to víc je pak překvapující, když někdo neumí zapnout mlhovky v mlze, ale za hezkého počasí si s nimi vesele svítí v kombinaci s obrysovými světly. Asi aby šetřil žárovky potkávacích světel.

Jde to i samo

Řidičům, kteří nezvládají rozlišit denní dobu a v návaznosti na to nevědí, jaká světla zapnout, bych doporučil automobily vybavené automatickou funkcí světel. Senzory pak místo nich ohlídají přepnutí světel z denního svícení na potkávací světla a naopak. Bohužel, automatické mlhovky zatím nikdo nevymyslel.

Blinkry nejsou pro parádu

Se světly souvisí okrajově ještě jedna neméně důležitá záležitost – používání blinkrů a to nejen při odbočování, ale i při změně směru, objíždění cyklistů, změně jízdních pruhů na dálnici nebo při výjezdu z kruhového objezdu.