Volant zpravidla držíme každý po svém tak, jak je nám to nejvíce pohodlné. Těch způsobů držení je hned několik, ale správný je jen jeden. Víte jaký? A sedadlo si nastavit správně umíte?

V každé škole řízení/smyku, se vždy začíná tím samým – správným držením volantu a správnou pozicí za volantem. Učí se to i v autoškolách, ale asi ne dostatečně, když to většina z nás neumí. Proto není vůbec na škodu si udělat malou rekapitulaci.

Držení volantu

Volant se má držet oběma rukama. Jednou rukou držíme volant jen tehdy, když potřebujeme přeřadit nebo si zatelefonovat (vtip!).

Hodně řidičů/ček drží volant ve spodní části ať už zleva či zprava a to při jízdě v přímém směru. Zatáčet se takhle snad ani nedá. Tedy dá, ale s řízením to nemá nic společného, protože to připomíná žonglování (…se životem). Mějme na paměti, že i na rovině nás může něco překvapit a my budeme muset udělat nějaký úhybný manévr. S jednou rukou na spodní části volantu „neuřídíme“ nic a na správné chycení volantu už může být pozdě.

špatně!

Ti největší frajeři drží volant jednou rukou v pozici na 12. hodině (představte si volant jako hodinový ciferník). Ponechme stranou negativní vliv takového držení volantu na páteř a přiznejme si, že ani tímto způsobem řízení bychom nezvládli případnou krizovou situaci. Na hřbitovech už leží pár hrdinů, kteří dávali při přetáčivém smyku „kontra“ jednou rukou. Je už na fantasii každého z vás, co by vám v případě autonehody udělal s rukou airbag.

špatně!

Dříve se v autoškolách učila poloha „za deset dvě“ (opět přirovnání k hodinám) a i toto držení je špatné neboť částečně bráníte airbagu v jeho cestě.

špatně!

Takhle je to správně – poloha tzv. „tři čtvrtě na tři“. Pouze takto máte řízení vozidla plně pod kontrolou, jste schopni nejvíce natočit volant, aniž byste museli přehmatávat či po něm ručkovat, můžete okamžitě reagovat na všechny krizové situace – úhybný manévr, kontra apod., navíc dosáhnete jak na páčky pod volantem, tak na tlačítka na volantu (máte-li multifunkční volant).

dobře!

Správná pozice za volantem

Druhou neméně důležitou věcí je správné nastavení sedadla – vzdálenost od volantu a poloha opěradla.

Připomínáme, že sedadlo v autě není plážové lehátko ani zubařské křeslo.

špatně!

Tuto pozici za volantem se oblíbily mnohé řidičky, většinou postarší paní.

špatně!

Takhle je to správně – horní a dolní končetiny nejsou ani natažené a ani příliš pokrčené. Pokud i při prošlápnutí pedálů nadoraz nejsou nohy propnuté a v lokti je zhruba pravý úhel, pak sedíte dobře.

dobře!

TopDrive vám přeje mnoho šťastných kilometrů.