Manuální převodovky jsou pro většinu automobilek již minulostí. O to větším překvapením je Jaguar, který hlásí návrat k manuálu do svého sportovního modelu F-Type.
Výčet pozitiv dnešních automatických a automatizovaných manuálních převodovek je následující: rychlost řazení, komfort a lepší spotřeba paliva. V tomto boji klasický manuál prohrává. Skutečnost, že manuální převodovky byly vytlačeny z luxusních vozů a mnohých SUV není třeba oplakávat. Ve sportovních vozech by ale jejich místo zachováno být mělo, minimálně jako alternativa k „robotům“, kteří vás ušetří práce se spojkovým pedálem. Jisté výhody manuálních převodovek, zejména pro autentičnost sportovních vozů uznává i Adrian Hallmark, globální ředitel značky Jaguar. Nový sportovní roadster F-Type by tak měl být nabízen i s 6stupňovým manuálem.
Stejná převodovka by se mohla teoreticky objevit v luxusním sedanu XF, naopak u limuzíny XJ je to vyloučené. Jaguar zatím neprozradil, kdy hodlá manuální převodovky zavést do výroby. Naopak, připravovaný 9stupňový automat ZF má své místo v automobilech Jaguar a Land Rover jisté.
Názor TopDrive
Jaguar tímto postojem příjemně překvapil, doufáme, že dodrží své slovo a manuál se v modelu F-Type jednoho dne objeví. I když většina budoucích majitelů F-Type zvolí spíše automatiku, myslíme si, že mít manuál v nabídce dává smysl. Praktičnost automatů zůstává (možnost automatického a manuální řazení), ale ono tradiční spojení s vozem umí nabídnout jen manuální převodovka. Snad se Jaguar nezalekne, když zjistí, že po finanční stránce by mu zavedení manuálních převodovek nemuselo vyplatit.
Podobné články:
- VIDEO: Je tam manuál nebo automat?
- Poloautomatická převodovka vs. manuální
- Jaguar F-Type vás uhrane zvukem a okouzlí designem
- Příští Honda Civic Type-R dostane dvoulitr s turbem
- Jaguar F-Type Project 7 – první vlaštovka z nového oddělení speciálních vozů
V první větě čtu, že automaty mají lepší spotřebu paliva.
Teoreticky bych to očekával, ale prakticky vždy vidím (a i v techničácích), že automaty oproti manuálům mají spotřebu vždy vyšší (u jinak stejného auta).
Tak jak to tedy je?
Dobrý den. V té první větě je však jedno důležité slovíčko – „dnešních“ automatických převodovek. Tím jsou myšleny poslední generace 7 a 8stupňových převodovek. Příklad: BMW 320d (6st. manual 4,5-4,6 l/100 km), 320d (8st. automat 4,4-4,5 l/100km). Porsche 911 Carrera (7st. manual 9,0 l/100 km), 911 Carrera PDK (7st. automat 8,2 l/100 km). Samozřejmě to neplatí u všech v současnosti vyráběných automatických převodovek, ostatně, ne každý výrobce dnes nabízí 7 a 8 stupňové automaty.