Jak jezdit správně na dálnici? Vpravo.

Následující řádky jsou o tom, jak se Češi stále nenaučili jezdit po dálnici, aneb i na prázdné dálnici se může udělat fronta, když ten vpředu neví, v jakém pruhu se jezdí. Jak jezdit správně na dálnici?

Jak jezdit správně na dálnici?

Minulou neděli jsem měl opět kliku…kliku na reprezentativní vzorek českých řidičů. To, že někdo jede v osobním automobilu po prázdné dálnici „svých“ 100 km/h je v pořádku. Trestuhodné je, když jede v levém jízdním pruhu. Ještě horší je, když takový řidič nepoužívá zpětná zrcátka. Výsledek? Naštosovaná fronta aut jedoucích si „nárazník na nárazníku“. Nervozita stoupá, někoho napadne předjíždět zprava, někdo bliká, jiný troubí. Jen ten první, kvůli kterému tahle situace vznikla, neví co se za ním děje. Ideální situace pro nějaký karambol.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká to, co nás všechny učili už v autoškole – po dálnici se jezdí v pravém jízdním pruhu. Levý pruh je vyhrazený pro předjíždění. 

Po několika kilometrech jízdy se situace opakuje. Vozidlo jedoucí v levém pruhu, které nikoho nepředjíždí. Povrch vozovky je dobrý v obou jízdních pruzích, tudíž nebyl jediný subjektivní důvod k používání levého pruhu. Mimochodem, argument pro jízdu v levém pruhu, kvůli špatnému stavu vozovky v pravém pruhu, by před policií neobstál.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Mylné je si myslet, že když je na dálnici maximální povolená rychlost 130 km/h, tak touto rychlostí se dá jezdit vpravo i vlevo v domnění, že nikoho nebrzdím, když jedu touto povolenou rychlostí. Žádný řidič nemá pravomoc „školit“ ostatní řidiče, jak rychle mají jezdit. Od toho je tu policie. 

Do třetice všeho smutného. Řidič malého automobilu jedoucí rychlostí cca 110 km/h očividně miluje jízdu v levém pruhu. Po neochotném přejetí do pravého pruhu, abychom jej mohli předjet, se opět vrací do „svého“ levého. Po nějakém kilometru nás předjede a vytrvale pokračuje ve svém pruhu. Z dálky se řítí velké SUV. Sleduji, co se bude dít. Řidič malého automobilu vůbec netuší, že dělá něco špatně a o dění za sebou vůbec neví, neboť zpětná zrcátka má na svém autě jen pro parádu. SUV brutálně brzdí za nárazníkem malého vozu, jehož řidič se po chvíli probouzí a vyklízí levý pruh, aby se do něj opětovně vrátil. Jestli tohle není na přestřihnutí řidičáku, tak pak už asi nic. Mnozí jistě odsoudí toho „piráta“ v SUV, který se provinil tím, že nejel povolených 130 km/h, nedodržel bezpečný rozestup a předem neposlal řidiči malého vozu telegram, že ho tam a tam, tehdy a tehdy bude předjíždět s prosbou o vyklizení levého pruhu.

Ze všech stran slyšíme, že jsou čeští řidiči agresivní a vůči sobě netolerantní. To je pravda. Je ale dobré si položit otázku, co tuto agresi a netoleranci způsobuje. 

Podobné články:

83 komentářů u „Jak jezdit správně na dálnici? Vpravo.“

  1. Ano přesně tak, ač zákon hovoří jasně, děje se to neustále. Na dálnici používám převážně tempomat, bohužel se stále dokola děje, že dojedu někoho pomalejšího v levém pruhu, zpomalím na „jeho úsporné sto za hodinu“ zhruba po kilometru si mě všimne, zmizí do pravého a já znovu zrychlím na 130 a po chvíli znovu… a toto neustálé zpomalování a zrychlování má jen za následek, že vlastně tempomat mi je k ničemu (ano, ještě nemám adaptivní tempomat) a místo ustálené rychlosti a tím i nižší spotřeby jen kroutím hlavou nad neohleduplností ostatních řidičů… A to že po Praze je věčně plný levý a prostřední pruh a v pravém nikdo není, o tom snad ani nemluvím a na základě těchto zkušenosti jezdím v podstatě jen v pravém, který je poté nejrychlejší a nejpohodlnější… Takže… buďme trochu ohleduplnější a používejme zpětná zrcátka, nejsou jen pro parádu…

    Odpovědět
    • Malá technická: v obci je fuk, v jakém jízdním pruhu jedete, je to tak umožněno zákonem, takže si klidně předjíždějte v pravém pruhu. Dle zákona to ani předjíždění není. Takže žádný problém.

      Odpovědět
        • Protože do pravého ústí připojiovací pruhy plné řidičů věřících že když najíždí z připojovacího pruhu ten co jede vlevo od nich je musí pustit.

          Takže třeba na jižní spojce pokud jedete delší dobu je levý pruh nejjistější.

          Odpovědět
          • No, pokud řidiče v průběžném pruhu jen omezí, tak jim to zákon umožňuje. Problém je spíš v tom, že mnoho řidičů nechápe, proč je ten připojovací pruh tak dlouhý a co v něm mají dělat (šlápnout na plyn, ne hned jej opustit).

    • Ať to čtu jak to čtu, jel jsi tedy celou dobu v levém pruhu a dostihnul jsi šneka. Šnekovi trvalo nějaký čas než se vyklidil a ty mohl pokračovat pořád ve svém levém pruhu.
      Správně by mělo být – jel jsi v pravém a dostihnul jsi šneka v levém. Počkal jsi tedy až i on se přesune do pravého a pak jsi jej předjel v levém a po předjetí jsi se zařadil do pravého.
      Z příspěvku mi vychází první varianta ale možná mám problém s chápáním psaného textu.

      Odpovědět
      • nepřesně jsem se vyjádřil, jel jsem v pravém, dostihnul jsem šneka v levém, protože jsem ho nechtěl podjíždět, musel jsem počkat až uhne, předjel jsem a zase jsem se zařadil vpravo…

        Odpovědět
  2. Nevím na jákém úseku dálnice se to odehrálo, ale pokud to bylo někde za Mirošovicema směr na Brno nebo opačný směr, tak tam by jel v pravém pruhu jen sponzor výrobců tlumičů a podobných náhradních dílů jako jsou zuby a podobně.

    Odpovědět
  3. Tak nějak autor má v tomto ohledu naprostou pravdu. Opravdu nechápu, kolik lidí dneska nepoužívá zpětná zrcátka a jak dovedou být bezohlední. Naštěstí takový nejsou všichni.

    Odpovědět
  4. S autorem souhlasím, ale za příčinu tohoto stavu považuji dopravní značení. Povinnost jízdy v pravém pruhu je všude, i ve městě (ve městě je nepřímá; tam je povinnost umožnit rychlejšímu vozidlu předjetí zleva). Bohužel všude na všech typech silnicích se otvírají a zavírají pravé pruhy (proč?), takže ze zákona má řidič povinnost neustále přejíždět z pruhu do pruhu což je …, a pak ne nelogicky to mnoho řidičů ignoruje, a zůstávají v levém. Vezme-li se v úvahu, že přejíždění z pruhu do pruhu je jeden z nejrizikovějších manévrů, pak by to chtělo vyvodit závěry pro ty co tato značení vytvářejí.

    Odpovědět
      • Však také píšu, že ve městě je povinnost nepřímá. Po znovu přečtení
        § 12 ze Zákona o silničním provozu – č. 361/2000 Sb., mi tento § nepřijde jednoznačný a srozumitelný. Ale myslím že věta „… Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; …“ říká, že kde chci jezdit nemůžu ani ve městě. Nevím, kde tolik lidí přišlo k názoru, že ve městě můžou jezdit v jakém pruhu chtějí. Vlastně můžou, ale jen do doby, než se za nimi někdo objeví!

        Odpovědět
        • Než se za nimi někdo objeví – a pokud jedou vozidla ve všech pruzích stejnou rychlostí. Pokud je pravý pruh volný, neplatí podmínka „současně ve všech jízdních pruzích“. A taková situace nastává prakticky jen při zácpách, kdy je to úplně jedno.

          Odpovědět
  5. Dobrý den,
    s autorem článku souhlasím. Chtěla bych ale sdělit svůj názor na jízdu na dálnicích z pohledu ženské za volantem „malého“ auta.
    Když jsem začínala řídit, jezdila jsem po dálnici těch 110 a bylo to moje psychické maximum. To se ale časem změnilo a já nemám zájem používat dálnici pro vyhlídkové jízdy. Tudíž se „snažím“ je těch povolených 130. Což je ale na našich dálnicích absolutně nemožné. Auto, kterým jezdím – prostě nezrychlí během chvíle na 130, takže pokud se nechci plazit v pravém pruhu za auty, co jedou 100, tak musím jet podstatně rychleji, než je povoleno. Tudíž v levém pruhu. A raději nepřejíždět do pravého (myšleno při hustším pátečním nebo nedělním provozu).
    Pak mi tam samozřejmě vjede autobus, kamion – vidí v zrcátku malé straré auto a je mu jedno, že jedu 170. Když moje auto spomalí (ideálně se to stane do kopce), tak když následně kamion uhne do svého pruhu, já prostě nezrychlím zpět na původní rychlost za 5 vteřin… Tuto situaci samozřejmě nechápou auta, naštosovaná zamnou, jejichž řidiči na to šlápnou a jsou v mžiku pryč.
    Další věc, co mi vadí, že se u nás neumí předjíždět. I přes to, že v pravém jede jedno auto kilometr daleko, auta ho předjíždí jaksi „odzadu“ – prostě ten kdo je nejdál, předjíždí nejdřív – Vám ostatním to přijde normální?

    Odpovědět
    • chápu… každopádně kdyby se u toho předjíždění čekalo až první za pomalejším autem předjede…. nevím nevím jak by to dopadlo…

      Odpovědět
      • já to taky chápu, ale tahle situace naopak často vytváří plnou dálnici jenom v levém pruhu. A když Vás v takové (levopruhové koloně) někdo neustále problikává (koukám se do zpětného zrcátka), tak mi to vadí, takže ho pustím, ale už se tam zpátky nezařadím, takže čekám, až celá několikakilometrová fronta kolem mě projede.

        Odpovědět
    • Ten, kdo je nejvíc vzadu, předjíždí první – bohužel tak je to ale podle zákona správně. Předjíždějící má přednost před předjížděným. Je to rizikový manévr, tak ať mu v tom manévru nikdo nepřekáží.
      Jenže, pokud chci sám předjíždět, ale zezadu mne chce předjet někdo jiný, musím mu jako předjížděný dát přednost.
      Čili buď nebude fungovat slušnost, a auta se budou přdjíždět „odzadu“ (nejdřív poslední, pak ten před ním, jako poslední pak auto těsně za překážkou), – Nebo bude slušnost fungovat, ale v tom případě musí každý jeden v koloně nechat ty před sebou překážku předjet, než začne předjíždět sám.

      Odpovědět
    • Tak si misto plechovky s motorem od mixeru poridte auto. Nikdo nikoho nenuti kupovat, jezdit a opravovat podobnou podmotorovanou mrdku jako Fabia 1.2HTP. Ovsem diky marketingu skodovky „1.2 spasi svet uz od dob Schade 120“ a a zajimavemu ceniku ( za 1.2 s vykonem nizsim jak favorit v 200kg tezsim aute – Fabia I , byla cena 219000 ) jsou pak silnice preplnene spousty jebek, kde po seslapnuti na akcelerator se akorat zvedne uroven hluku v okoli a okamzita spotreba.

      Odpovědět
    • Pokud to auto zvládne 170 do kopce, tak určitě není příliš slabé, opravdu slabá auta jako Fabia HTP mají problém udržet i 130. A že se pomalu rozjíždí? Tak ať, řidiči za vámi mají povinnost to strpět.

      Btw. možná vám i mohu poradit, sám mám papírově celkem slabé auto (1.6 CRD 85 kW, těch 170 do kopce je limit, co to zvládne), ale tyhle situace (rozjezd po uhnutí kamionu, který jede 80) dobře řeší podřazení. Mnoho řidičů se naprosto zbytečně bojí vytočit motor víc než do poloviny otáček, myslí, že tím vždy šetří motor a palivo, přitom právě tím, že jej v takové situaci velice zatěžují v nízkých otáčkám (tj. vysokých tlacích), mu škodí daleko víc, než když jej na tu chvíli vytočí někam do tří čtvrtin, a na palivu neušetří, protože ten motor s vyšším převodem sice žere o trochu méně, ale kvůli chybějícímu výkonu je zatížený mnohem delší dobu. A navíc získávají pocit, že ta auta jsou hrozně chcíplá. Ostatně na kole si taky radši podřadíte, než abyste to rvala těžký převod.

      Odpovědět
  6. Obávám se, že v levém pruhu se na řadě úseků dálnic nejezdí z plezíru, ale kvůli zoufalému stavu pravého pruhu (tedy kromě přerostlých puberťáků, krakonošů apod., kteří si takto honí svoje ego). Tím pádem bych řekl, že celý článek je o ničem.

    Odpovědět
    • Opakovaná osobní zkušenost z 3 pruhů D1 mezi Prahou a odbočkou na Benešov jsou jasné – v mysli českého řidiče je pravý pruh je jen pro náklaďáky (takže když nesmějí jezdit, je prakticky prázdný), v prostředním a levém se hromadí osobní. Také používám tempomat a přijde mi v této situaci bezpečnější jet si své v pravém pruhu, protože ostatní dva jsou naštosované.
      Nevím proč, ale v Německu i Rakousku je tato situace nepředstavitelná, a i auta s českou SPZ tady jezdí v pravém pruhu. Asi by to chtělo značku „rechts fahren“ a po osvětě od Besipu i sankce od dálniční policie 🙂

      Odpovědět
      • No faktem je, ze kdyby policajti namisto rychlosti nekolik dni penalizovali jeti v pravo, vydelali by si o dost vic a jeste by to prospelo dobre veci 🙂

        Odpovědět
        • Kolikrát jsem zažil, že policisté na dálnici také jezdí v levém pruhu, naštěstí ví k čemu jsou zrcátka, i když už jsem zažil, že v policista v Passatu si asi potřeboval něco dokazovat a ve 120 tacho, brzdil docela hustý provoz..

          Odpovědět
      • V Německu a Rakousku je také ale nemyslitelné, aby se vám někdo lepil na zadní nárazník. V ČR běžná situace když předjíždím několik kamionů najednou.

        Odpovědět
        • V Německu a Rakousku mají na dálnicích fotopasti, které vám při nedodržování bezpečné vzdálenosti pošlou pohlednici 🙂

          Odpovědět
      • technicka – v CR zadne casove omezeni jizdy pro kamiony neni uz od r. 2006. Doufam, ze aktualizace ostatnich pravidel sledujete pozorneji 😉

        Odpovědět
  7. Podle mojí zkušenosti, při středním a vysokém provozu, jsou největší a navíc nebezpečnou brzdou provozu auta která jedou v levém pruhu rychlostí (často mnohem) vyšší než je povolených 130 km/h. Když jedu v pravém pruhu plus mínus 130 a uvidím před sebou kamión nebo šneka co jede pod 100, rád bych ho svojí 130 předjel, místo toho vidím v levém zpětném zrcátku jak se tam řítí někdo mnohem vyšší rychlostí, takže mám dvě možnosti a) zrychlit značně nad 130 abych se zařadil a mohl předjet, b) brzdit a čekat na mezeru. Když nechci dál upevňovat zdejší divoký východ, volím za b). Tož tak.

    Odpovědět
    • přesně, optimální pro všechny je když jedou všichni přibližně stejnou rychlostí což pirátům 180+ nedochází

      Odpovědět
  8. jenom diky totalni absenci policie na dalnicich. A kdyz uz se sem tam vyskytne nejaky ten Gerchan, zajima ho akorat provokovani honicek. Na preventivni praci bohuzel policie absolutne rezignovala 🙁

    Odpovědět
  9. pokud na T1 tak jízdu v levém chápu, 100 ne, ale co to jde tak tam také jedu, ale spíš se jí nažím vyhýbat. Už aby dodělali R35 nebo T1 (oficiálně prý D1, já říkám T jako tankodrom) dali do jízdného stavu.

    Odpovědět
  10. Co se týče toho piráta v SUV, který jede v levém pruhu jako blázen – nám obyčejným řidičům nepřísluší soudit, jestli ten pirát má zákonný důvod k nadměrné rychlosti (třeba veze někoho do nemocnice) nebo ho nemá a tím porušuje zákon. My mu zkrátka musíme vyklidit cestu.

    Odpovědět
    • Jak to tak vidím tak asi nepotřebujem sanitky, vypadá to 9 suv z 10 někoho veze do nemocnice, v každém případě já rači těm „saniťákům“ uhnu než abych se s některým s těch volů srazil.

      Odpovědět
    • To samé může platit pro Traband, který jede v levém pruhu a snaží se předjíždět ostatní, protože jede do nemocnice…

      Odpovědět
    • Obyčejný řidič pozná auto se zákonným důvodem k nadměrné rychlosti snadno – to auto má na střeše taková modrá světla, která střídavě svítí a nesvítí. Případně k tomu auto ještě houká. Žádný jiný zákonný důvod k nadměrné rychlosti neexistuje. Nikomu jinému jedoucímu příliš rychle vyklízet cestu nemusíte – zákon nikomu neukládá povinnost předpokládat, že někdo jiný bude porušovat zákony, a už vůbec mu neukládá povinnost v porušován zákonů napomáhat.
      Pokud je potřeba někomu poskytnout rychlou lékařskou pomoc, je na tom nejspíš už tak dost špatně, takže není třeba jeho zdraví a život ohrožovat ještě nebezpečnou jízdou. Navíc lékař ze záchranky u vás bude dřív než vy v nemocnici, dále nejprve stabilizuje stav pacienta a teprve po té jej případně převáží do nemocnice. Pro pacienta to tedy má samá pozitiva – je ošetřen dřív, není převážen v tom nejhorším stavu a při převozu se ho nepokouší nikdo zabít riskantní jízdou.
      Takže omlouvání řidičů porušujících zákon rychlou jízdou „třeba někoho veze do nemocnice“ je pouhá výmluva, nic víc.

      Odpovědět
      • Kdybys neopruzoval v levým pruhu a neporušoval tím předpisy, tak nemusíš řešit ani to, jestli to SUV porušuje předpisy.

        Odpovědět
      • Nechci nikomu prat nic zleho, ale za tu snusku cur**ovin, co jste tu napsal bych vam snad i pral seznamit se blize s frazi „Krajni nouze“ a jeji definici. Adieeee

        Odpovědět
        • Teoreticky určitě dokážete vymyslet situaci, kdy krajní nouze pro přepravu osobním autem bude obhajitelná, ale v Praze to fakt není:

          Nejde o krajní nouzi, jestliže bylo možno toto nebezpečí za daných okolností odvrátit jinak anebo způsobený následek je zřejmě stejně závažný nebo ještě závažnější než ten, který hrozil, anebo byl ten, komu nebezpečí hrozilo, povinen je snášet.

          Odpovědět
          • Nejen v Praze, ale ani v celé ČR.

            A i kdyby se kolega náhodou strojem času přesunul o pár desítek let zpět i s kusem dálnice a zákonem, a dostal by se do situace, kdy by překročení maximální povolené rychlosti mohlo být považováno za jednání v krajní nouzi, stejně by měl smůlu. Protože nikdo nemá povinnost předpokládat, že by jednal ve stavu krajní nouze. Takže kdyby v pravém pruhu byla souvislá řada aut a někdo by je v levém předjížděl rychlostí 130 km/h, bylo by to zcela legální. A na nějaké uhýbání nemá dotyčný krajní nuzák žádný nárok. Naopak kdyby se mu v takové situaci ten vepředu pokusil uvolnit cestu a někam se vmáčknout, poruší zákon on. Protože ohrozí řidiče v pravém pruhu a omezí plynulost dopravy.

          • Dovedl bych si představit třeba situaci, kdy se na horách s vybitým mobilem někdo vážně zraní, pak má asi smysl jej odvézt na nejbližší pohotovost, hasičskou stanici či jiné místo, kde se mu dostane odborné první pomoci, ale samozřejmě to beztrestné porušení zákonů v rámci krajní nouze mu nikdo nemá povinnost usnadňovat, navíc pokud někoho vezete do nemocnice, můžete přeci jet po krajnici a vůbec se nemusíte lepit na auta před vámi.

          • Ani v takovém případě ale nedává smysl jezdit vyšší než povolenou rychlostí nebo dokonce po krajnici. Protože pokud je někdo vážně zraněný, je potřeba mu především poskytnout první pomoc, ne se k němu v nějaké bouračce přidat. Navíc cesta na nejbližší pohotovost nebo hasičskou nebo policejní stanici nepovede po dálnici a bude tak krátká, že by se překročením povolené rychlosti získalo jen pár sekund.

          • ty jsi asi vazne nemocny. Porad tu meles neco „nema povinnost“.. to da rozum, ze uhnu a nebudu naschval prekazet, ne? Uz si dokazu predstavit, jak ty jezdis. Jedes 130km/h v levym a na ostatni kasles. Typickej vychovavac..

            Nepreju ti nic spatnyho, ale pamatuj si, jednou s timhle pristupem narazis a budes se divit, co dokaze s clovekem dokaze tvoje chovani udelat.

      • no podle zakona umoznit predjeti rychleji jedoucimu musite (to splnite pokud se pote, co sam dokoncite predjizdeni, zaradite doprava), bohuzel pirati 180+ to chapou tak, ze muste uhnoute hned

        Odpovědět
        • Nikoli, v českém zákoně nic takového není. Řidič předjížděného vozidla nesmí zrychlovat ani jinak bránit předjíždění, ale v uvedeném případě není předjížděný ani jeden. Dále řidič nesmí zdržovat plynulost provozu (bezdůvodně?) pomalým předjížděním. Ale to také není tento případ, pokud někdo jede po dálnici 130 km/h, rozhodně to není pomalé předjíždění.

          Odpovědět
      • ty ses ale nouma, az to boli. Uz se mi stalo, ze rychlejsi bylo odvezt „raneneho“, nez cekat na sanitku. A pravo na to mam, muzu jet po meste klidne 120km/h a po dalnici 200km/h a nikdo mi nema co nakazovat a soudit, na to tu je policie. Pokud mas s nekym problem, zavolej policii – jinak se do ostatnich nes*r. Behem jizdy jsem nikoho neohrozil, neomezil a nic krome te rychlosti nezpusobil.

        A stalo se mi to 2x.. 1x podvecer a 1x dopoledne, tenkrat dopoledne kde me odstavil Passat, akorat jsem jim rekl, ze potrebuju akutne do nemocnice a nemam cas na kecy, at kdyztak jedou se mnou. Policajti me asi po 3km predjeli a s majakama mi uklizeli levy pruh od vychovavacu jezdicich 120km/h v levem a kamionu jedoucich o 3km/h vice nez jimi predjizdene vozidlo. Akorat jsem jim musel podat dodatecne vysvetleni. Takze jim dekuju za pochopeni.

        Nerikam, ze tim ospravedlnuju „piraty“, ale vsechno neni cernobile a i ze zakona MAS POVINNOST PUSTIT DO LEVEHO KOHOKOLIV, kdo jede rychleji a predjizdi, respektive levy pruh je POUZE urceny pro PREDJIZDENI. A ty nemas ani minimalni pravo soudit, jestli muze jet 130km/h nebo 250km/h.

        Tecka.

        Odpovědět
        • …ostatne, uvedomte si, kdo je pirat. Pirat neni ten, kdo jeden na dalnici 150km/h, pirat je ten, kdo jede jakoukoliv rychlosti, ale chova se nebezpecne. Najezdim toho hodne, potkavam spoustu Passatu a Superbu a zastavili me jen 1x. Ale kdyz vidim, co dokaze udelat debil ve 130km/h, jak vubec muze ohrozovat ostatni auta, kdy ve 120km/h (resp. 90km/h) musi resit slozite situace, casto s brzdama na plno kvuli idiocii konretniho jedince.. rikam si, ze Passaty a Superby meli koupit uz drive a ve vetsim mnozstvi. Osobne nevidim problem, kdyz nekdo prekroci rychlost o 10km/h, ale v tom, ze nedokaze respektovat bezpecnost ostatnich – to zabiji lidi na silnicich, ne rychlost.

          P.S. na dalnici rozhodne striktne nedrzim limit, jezdim podle potreby s ohledem na situaci 120-160km/h

          Odpovědět
  11. Jo ty trotly jedoucí 100km/h v prostředním pruhu znám. Za Prahou na D1 je jich spousta. A spousta jich potkávám. Bral bych za to řidičáky.

    Odpovědět
  12. Jedu si to v levem pruhu svych 130kmh, vpravo jezdi jen traktory.

    Mrknu okem a riti se na mne giga auto se stroboskopy odhadem 160kmh+, blika troubi. Chci mu uhnout, vsak se na svetlech na sjezdu sejdeme

    Vpravo zrovinka jede traktor 125kmh. Hold to chvili trva nez mu uhnu (3-10sec).

    Giga auto zacne povykovat, predjede mne zaradi se do traktor pruhu a zacne zbesile brzdit.

    Nebyl jste to vy?

    Kdybyste jel jak rikate, tak ho jako slusny clovek vklidu upozornite, ze predjizdite a kdyz vam neuhne, predjedete ho zprava.

    Odbocka:
    V Kanade a USA to tak dela kazdy. A hlavne, v USA jezdi i ti s ultra giga mega autama +-110kmh (110-130). Proste kdyz nekdo jede vlevo svych 100kmh (treba skvelym Dodge RAMenm 1500), tak k tomu ma asi nejaky duvod.

    Kdyz je volno zprava, predjedu ho a neprudim, dodrzuji odstupy, nevybrzduji (to by vam mistni, jinak neprudici, policiste dali! – s trochou nadsazky by vas mozna vybrzdeny zastrelil).

    Odpovědět
    • Pokud predjizdite tak, ze pri vlastnim manevru vas lze jeste predjet zprava, tak presne o vas je tento clanek a policie by takove mela pokutovat..

      Odpovědět
      • Běžný řidič nemůže legálně předjet někoho, kdo jede po české dálnici 130 km/h. A žádnou povinnost umožnit nelegální jednání v zákoně nemáme. V zákoně není ani žádná povinnost uvolnit cestu rychleji jedoucímu vozidlu.
        Pokud jede v pravém pruhu vozidlo rychlostí 90 km/h, někdo za ním jede 120 km/h a má k tomu důvod, začne předjíždět tak, aby nemusel v pravém pruhu brzdit a tak, aby neohrozil auta za sebou, pokračuje v levém pruhu 110 km/h a vepředu se zařadí do pravého pruhu tak, aby neomezil řidiče v něm jedoucí, je to vše zcela v souladu se zákonem a správně. Řidiči za ním musí počkat, na nic jiného právo nemají.

        Odpovědět
        • 130 tachometrových nebo skutečných? Levý pruh máte použít pouze pro předjíždění a také nemáte bránit plynulosti silničního provozu, o školení ostatních řidičů opravdu v zákoně nic není. O to se stará policie, tak by možná bylo lepší, pokud se budete soustředit na vlastní porušování pravidel.

          Odpovědět
          • Celou dobu píšu jen o předjíždění v levém pruhu. O školení řidičů jsem nic nepsal. O jakém mém porušování pravidel to píšete? Plynulosti silničního provozu brání ti, co jedou po české dálnici 170 km/h, nebo ti, kteří si vynucují, aby předjíždějící vozidla opustila levý pruh.

            Pokud si myslíte, že neuhnout libovolnému rychleji jedoucímu vozidlu znamená porušení zákona, tak si jej znovu přečtěte. Je tam napsáno, že řidič nesmí omezovat plynulost provozu zejména <b>bezdůvodně</b> pomalou jízdou nebo pomalým předjížděním. A taky si uvědomte, že plynulost provozu neznamená, že každý jede co nejrychleji jeho auto dokáže, ale znamená to, že všichni jedou stejně rychle.

          • Souhlas, až na tu plynulost provozu. To neznamená, že všichni jedou stejně rychle, ale že za určitý (dlouhý) časový okamžik projede maximum vozidel, samozřejmě v mezích zákona (to pro ty, kteří ve 170 problikávají ty, kteří předjíždějí 120 — navíc vozidel jedoucích 120 projede za stejný časový okamžik víc, než těch jedoucích 170, protože mají mnohem kratší bezpečné odstupy).

          • Myslím, že „projede maximum vozidel“ je spíš účel té plynulosti provozu, spolu s bezpečností. Každopádně od určité hustoty provozu je to „bez výrazných změn, všichni v jednom pruhu stejně rychle, bez přejíždění z pruhu do pruhu“ jediný způsob, jak dosáhnout maximální propustnosti. Proto platí třeba pravidlo zipu. A řekl bych, že neschopnost plynulého provozu je u českých řidičů daleko větší problém, než „na dálnici vpravo“.

    • Mně se ten americký systém „každý v tom pruhu, ve kterém chce a ten, kdo chce předjíždět, ať si nějak poradí” líbí podstatně víc. Problém s předjížděním zprava v Evropě je ten, že nikdy nevíte, kdy předjížděnému dojde, že dělá něco „špatně” a bez rozhlédnutí to stočí do pravého pruhu.

      To jak v USA všichni dodržují limity, není tak docela pravda – v metro oblastech s hustým provozem přes den víceméně ano, ale na otevřených úsecích interstates to i v místě, kde je limit 65 mph většina lidí valí 85 a víc. Velmi striktně se limity dodržují jen v místech, označených „fines doubled”.

      Odpovědět
        • I to stačí, když umíte jezdit.

          Souhlas s JJ. V podstatě u nás je tak přepravidlováno, že se v tom většina řidičů už skoro ani nevyzná a když pak dojde na nějakou takovou bagatelní situaci, jakože někdo jede vlevo, když široko daleko nikdo, tak pak když se úzko blízko někdo objeví, tak si musí dávat sakra majzla a dvakrát rozmyslet, co bude vlastně dělat, aby situaci vyřešil z lidského hlediska pokud možno optimálně, protože se může stát, že když tyo bude řešit zdravým selským rozumem, tak tím hrozí riziko porušení nějakého pravidla a především hrozí riziko, že si to v nějaký nestřežený moment uvědomí ten, co jede vlevo, a zazmatkuje.

          Předjíždění vpravo, když široko daleko nikdo další není, praktikuji naprosto běžně ku spokojenosti všech (typicky obou) účastníků provozu. On totiž ten, co jede vlevo, k tomu má nějaký důvod, i kdyby ten důvod byl jen „chce se mi“. Lze tedy důvodně předpokládat, že tam pojede pořád, i kdybych ho začal podjíždět zprava, což je v dané situaci často nejbezpečnější manévr. Rozhodně bezpečnější než nějaká snaha přesvědčit ho, aby uhnul.

          Nemůžu říct, že bych výhradně souhlasil s pravidlem „jeď, nebo uhni“, které tu propagoval krakonoš. Daleko rozumnější mi přijde pravidlo „dělej si, co chceš, hlavně dávej bacha, abys neměl ani nejmenší zásluhu na tom, že tobě nebo někomu jinému vznikne nějaká škoda“. Na stejný úrovni mám pravidlo „je lepší bejt v celku než v právu“.

          Odpovědět
      • Mate pravdu. Ale na interstate neni zase takovy provoz. Construction areas a double fines si dava pozor snad kazdy.

        Ma zkusenost je take zejmena ze zapadniho pobrezi usa kanady. Kdyz jsem byl na vychode prislo mi to vice jako v evrope.

        Odpovědět
  13. Ma letosni zkusenost z Nemecka byla trosku jina. Tam se zase vsichni vraceli do praveho pruhu de fakto hned(nejlepe 5 metru prede mne). Dokonce se mi stalo, ze nejake blbec me predjel a najednou uvidel zpomaleni na 80 a zadupnul to predemnou…

    Odpovědět
  14. Díky za tento článek, i když pochybuji, že si ho někdo z těch brousičů levého pruhu vezme k srdci.

    Dojíždění na nárazník je nicméně stejně nebezpečné. Začínal jsem ve felicii a tak vím, že občas se prostě předjíždění vleče. Proto mám absolutní pochopení, když takové auto chce jet 120km/h a předjíždí kamion, co jede 80 a prostě mu to chvíli trvá. Rozhodně vím, že nalepit se mu na zadek mu žádné koně pod kapotu nepřidá a ani rychleji nepředjede. Totéž nechápu, když sám předjíždím ve 150 a xenon zezadu přihučí tak 180 a uhni-vole. Jasně, má právo jet a já mu taky uhnu, ale v těchto rychlostech, buďte lidi trošku ohleduplní!

    Ještě jedna věc mě maximálně sere a to jsou liid, co se vlečou na volné tříproudé dálnici uprostřed. Proč, proboha?! Myslíte si, že 3 auta jedou třema rozdílnýma rychlostma a na tříproudovce nemají problém se předjet? Omyl, jouda uprostřed donutí toho středně rychlého brzdit (nebo spíš většinou ho předjet, čímž zblokuje nejrychlešího). A pak bude večer nadávat v hospodě na cesty, jak jsou špatné a drahé..

    Odpovědět
    • Jasně, má právo jet
      Ze zákona žádné takové právo nemá. Je hodně zvláštní ztěžovat si na řidiče, kteří porušují zákon tím, že jedou v levém pruhu na dálnici, i když nikoho nepředjíždějí ani nic neobjíždějí, a jedním dechem omlouvat ty, kteří porušují zákon daleko hůř a ještě tvrdit, že mají nějaké právo na rychlou jízdu.

      Pro ty jezdící v levém pruhu to není žádná omluva. Ale přeci jen by bylo vhodné zachovat nějaké proporce a zabývat se především tím daleko častějším a výrazně nebezpečnějším jevem.

      Odpovědět
        • Především rychlá jízda (rychlejší než je limit a než jedou ostatní) spolu s nedodržováním bezpečné vzdálenosti a nepředvídatelným chováním. Děkuji za odkaz na studii, která k témuž došla vědecky, i když to snad musí být jasné každému, že jedna z nejnebezpečnějších situací je, když někdo jede výrazně rychleji nebo výrazně pomaleji než ostatní.

          Odpovědět
          • Čemu pak říkáte „výrazně“? O 100 % více? O 50 km/h více? Ono totiž pokud bychom řekli, že „výrazně“ na dálnici není o 10 km/h více (7,7 %), tak pak by ani podle vás neměl být žádný problém, když někoho, kdo jede 130 km/h, předjede někdo, kdo jede třeba 138 km/h. Což se na dálnících děje v různých rychlostních levelech relativně často. Ale podle vás je to zřejmě nepřípustné, protože to naplňuje formální znak přestupku (což je pro to, aby přestupek skutečně nastal, dost málo, jen 50 %).

    • V Cesku jak pise pan Jirsak a shodou okolnosti i nejaky cesky zakonodarce, pravo 180kmh jet NEMA, stejne jako vy jet 150kmh.

      Vy i ten prudic za vami jen muzete porusit pravo a vzit na sebe odpovednost za sve jednani.

      Kdokoli nemajic vyjimky musi dodrzovat pravo a neprekracovat nevyssi povolenou rychlost. Tedy ja Snek jedouci si svych 130kmh, neporusuji pravo a gigaauto zamnou jedouci 150 nebo 180kmh porusuji pravo.

      To ze se jim snazim nejrychleji uhnout nedelam, abych jim udelal radost, delam to proto, ze jsem v Ceske republice. Delam to prot ze vim ze v CR je spousta zamindrakovanych buranu s prostredky, ktere uzasne uspokojuje se ukajet na ostatnich, psat o tom clanky, namisto aby se ukajeli na necem vice sexi nabo na necem smysluplnejsim.

      Rekneme si na rovinu, vetsina blikacu v gigaautech jsou traktory s turbem, proste zadnej poradnej motor 🙂 – no offence

      Odpovědět
  15. Článek je poloviční, kde je druhá půlka? Ta druhá půlka co říká že se jede po dálnici max 130 km/h? Z článku úplně kouká to na-rání blbečka co se potřebuje hnát 180 po dálnici a „šneci“ co jedou 130 mu akorát překážejí.

    Co já denně potkám v Praze podobných debílků co si myslí že na dvoupruhu mají právo jet v levém pruhu stovkou!

    Odpovědět
  16. taky jsem byl mladej a jezdil ve strasnym srotu, takze mne kazdej, kdo mne zbrzdil mne rozhodil. Uz jsem o neco starsi a auto ma o neco koniku vic, takze kdyz uz jednu za cas na nekoho takovyho narazim, poradim si.

    Odpovědět
  17. Vícepruhá vozovka je nejlépe využita, když se jede rozumnou rychlostí ve všech použitelných pruzích. Nedovedu si představit, že se ráno blížím k Mnichovu a všichni neustále kmitají v pruzích doprava doleva, jakmile se objeví nějaký čecháček. To by asi daleko nedojeli. Zřejmě také proto tento nesmyslný předpis o jízdě vpravo neexistuje v Americe. Již pochopili, že jízda v autě je přeprava, nikoliv závod.
    U nás je navíc problém přejet do jinéhu pruhu, protože někteří řidiči schválně prostě nepouští, naopak se co nejvíce nalepí na před ním jedoucí vozidlo. Pak mě vždy přejde chuť nebezpečně střídat pruhy a držím se svého. Ahoj

    Odpovědět
    • V USA je v mnoha státech povinnost jet vpravo explicitní a v těch ostatních většinou implicitní. Ale stejně jako tam platí i v Evropě (včetně Německa a ČR) pravidlo, že při hustém provozu, kdy se tvoří souvislé proudy vozidel, se přechází na tzv. souběžnou jízdu, kdy je možné jet v libovolném pruhu a v libovolném pruhu i předjíždět (viz § 12 odst. 3 Zákona o provozu na pozemních komunikacích)

      Odpovědět

Napsat komentář