Rozhovor, který dost možná změní váš pohled na pneumatiky. Čemu vděčíme za to, že nás gumy drží na silnici?

Jak dlouho v této branži pracujete a jak moc se změnily pneumatiky za tu dobu?

Osmnáct let, a od té doby udělaly pneumatiky obrovský skok co do škály, osazení a hlavně technologie. Před patnácti lety byla vrcholem pneumatika Michelin SX XGTV, dnes je konkurence mnohem pestřejší. Sedmnáctipalcový rozměr byl výjimkou, dnes standardem.


Autor: Tomáš Čanda

Zdeněk Kocourek, Chára Sport Kladno

Kolik vašich zákazníků při koupi nových pneumatik přijde s jasnou představou výrobce a typu pneumatiky a naopak, kolik lidí si nechá poradit?

S jasnou představou přijde tak půl procenta. 25 % lidí přijde sice s nějakou představou, spíše doporučením od kamarádů, ale o pneumatikách nevědí skoro nic. 75 % zákazníků si nechá poradit. Jak roste průměr ráfku a snižuje se profil pneumatik, tak se dostáváme do teritoria sportovních pneumatik. U gum s profilem 45 a méně není prakticky možné nalézt cestovní pneumatiku. Mnoho zákazníků chce sportovní pneumatiky, ale pak na těchto pneumatikách neumí jezdit. Snažíme se radit zákazníkům, že sportovní pneumatika není vždy to nejlepší řešení.

Setkáváte se s lidmi, kterým je lhostejné, na jakých pneumatikách jezdí? 

Ne. Polovina našich zákazníků nechce pneumatiky nízké kvality. Poměr ceny a kvality hraje velkou roli. Mnoho lidí se též zajímá o bezpečnost. Udivují mě trochu jiné věci.

Můžete být konkrétní?

Neznalostí provozních nákladů spojených s daným typem vozu. Například, když někdo vymění Octavii za BMW. Nekvalitní palivo někde ve statku by nenatankoval, olej v supermarketu by si taktéž nekoupil, ale na pneumatikách šetřit chce. Víte, dražší auta vyžadují dražší obutí a na některé vozy smí přijít jen konkrétní typ pneumatik. Tyto vozy máme v systému a upozorňujeme na to zákazníka. Setkali jsme se s případem, kdy si zákazník pořídil vůz s tím správným obutím. V momentě kdy pneumatiky ojezdil, si někde sehnal nové, ale ne ty správné. A auto se najednou začalo chovat úplně jinak, než byl zvyklý. V gumách problém nehledal, ty měl přece nové…
V České republice to není ošetřeno, ale v Německu mají některé automobily v technickém průkazu zanesený přesný typ pneumatik.

Jaký máte názor na korejské výrobce pneumatik?

Proti korejským pneumatikám nic nemám, naopak ty čínské problém jsou. Ať už se jedná o životnost či nefunkčnost při vysokých rychlostech.

Pojďme se bavit o pneumatikách pro sportovní vozy. Které byste doporučil?

Doporučil bych Michelin Pilot Sport 3, novinku pro rok 2011 – Pilot Super Sport nebo pak Pilot Sport Cup+, přičemž ty Cup+ mají sice homologaci pro silniční provoz, ale jsou určeny lidem, kteří s nimi stráví 80 % času na závodním okruhu. Tradičně velmi kvalitní sportovní pneumatiky dělá Pirelli, ať už jsou to Zero Nero nebo Zero Rosso. „Pirelky“ vynikají na vodě, kde možná předčí i „Michelinky“. Dále pak sportovní Yokohami či Bridgestone.

Jaké jsou aktuální trendy u sportovních pneumatik z pohledu technologie?

Asymetrický dezén, kevlarová vlákna a speciální ocele uvnitř kostry. Důležitý je tvar dezénových drážek kvůli odvodu vody, ale tou největší alchymií, kterou si výrobci gum pečlivě střeží, jsou úhly vnitřních nárazníků pneumatiky.

Co se děje se sportovní pneumatikou, když se s ní jezdí nesportovně? 

Špatně se odvaluje, vzniká tzv. pilový efekt ve venkovním rameni. U 17 palcových pneumatik se to projevuje zhruba mezi 7 až 12 tisíci ujetými kilometry. Dříve se to projeví na zadní nápravě. Projevem je vysoká hlučnost. Sportovní pneumatika je navržená pro zátěž v zatáčkách, to je místo, kde se správně odvaluje, nikoli na dálnici se zapnutým tempomatem na 140 km/h. Ještě dodám, že pneumatiku nejvíce ničí brzdění, zejména pak u vozů kategorie SUV. Vezměte si, že styčná plocha jedné takové pneumatiky činí cca 20×15 centimetrů a tento kousek gumy se musí vypořádat se zastavením dvoutunového kolosu z 200 kilometrové rychlosti.

Trendem posledních let jsou Run-Flat pneumatiky. Jak se tyto pneumatiky liší od těch normálních?

Zesílenou bočnicí, protože taková pneumatika je schopná pokračovat v jízdě bez vzduchu. Proto je nutné mít funkční kontrolu tlaku v pneumatikách. Bez upozornění nemá běžný řidič šanci poznat, že jede na prázdné (run-flat) gumě. Zde opět apeluji na lidi, aby používali run-flaty na těch automobilech, kde je výrobce automobilu vyžaduje, a naopak.


Autor: Tomáš Čanda

porovnání bočnic běžné (vlevo) a Run-Flat pneu (vpravo)

Co bylo důvodem ke vzniku run-flat pneumatik? Pohodlí uživatele nebo ušetřená rezerva v kufru vozidla a tím pádem snížené náklady výrobce automobilu?

Ušetřené náklady možná byly taky důvodem, ale co je mi známo, tak prvotní impulz vzešel ze severoamerického trhu a důvodem byla bezpečnost.

Blíží se zima a s ní spojené přezouvání na zimní pneu, máte nějaká doporučení?

Opět, zákazník musí sám říct, co od té pneumatiky očekává. Stráví většinu zimy v hlubokém sněhu na horách nebo dálnicích? Rychlostní index pneumatiky hraje totiž svoji roli. Guma s indexem do 180 km/h bude lepší v hlubokém sněhu než ta s indexem do 240 km/h. Rozdíl je ve směsi a dezénu.

Otázka na závěr, jaký máte názor na srovnávací testy pneumatik? 

Neberu je příliš vážně, a to radím i ostatním. Když nějaká pneumatika vyhraje v testu, ještě neznamená, že všem, co si ji koupí, bude sloužit stejně dobře. Kdo chce testy číst, měl by to dělat pořádně od začátku do konce a zamýšlet se nad tím. To, že jedna pneumatika byla v testu na mokrém oválu o 3 km/h rychlejší než ta druhá, není směrodatné pro její upřednostnění při koupi.

V textu zazněla řada pojmů, které laik nemusí vždy znám. Proto přikládáme následující odkaz.