Od 1. listopadu 2012 budou platit nové předpisy týkající se značení pneumatik. Spotřebiteli má pomoci standardizovaný štítek informující o třech klíčových parametrech pneumatiky. Ulehčí nám to výběr pneumatik?

Nové značení pneumatik platné od 1. listopadu 2012 se týká pneumatik vyrobených po 30. červnu 2012. Bude se jednat o pneumatiky pro osobní automobily, lehká užitková vozidla a nákladní automobily. Mimo rámec vytyčené legislativy budou pneumatiky pro motocykly, protektorované, profesionální off-roadové, závodní a dojezdové rezervní pneumatiky, dále pneumatiky s hroty, pneumatiky určené pro vozidla, jejichž první registrace proběhla před 1. říjnem 1990, pneumatiky s rychlostním indexem nižším než 80 km/h nebo pneumatiky určené pro ráfky s průměrem menším než 254 mm či větším než 635mm.

Každá pneumatika bude obdařena standardizovaným štítkem, který bude informovat o třech klíčových vlastnostech pneumatiky: valivý odpor, přilnavost na mokru a vnější hlučnost.

Valivý odpor (hospodárnost)

Valivý odpor má přímý vliv na spotřebu paliva a životní prostředí. Čím nižší valivý odpor pneumatika má, tím je nižší spotřeba pohonných hmot a produkce oxidu uhličitého. Na štítku je stupnice A až G (A – nejnižší, G – nejvyšší valivý odpor).

Přilnavost na mokru

Čím lepší adheze pneumatiky na mokré vozovce, tím je kratší její brzdná dráha. Značení je vyjádřeno úrovněmi A až G (A – nejlepší, G – nejhorší). Posun o jednu úroveň by měl odpovídat prodloužení/zkrácení brzdné dráhy z rychlosti 80 km/h o 3 – 6 metrů.

Vnější hlučnost

Vnější hlučnost je vyjádřena v decibelech a k označení se používá 1 – 3 zvukové vlny. Jedna čárka (vlna) spotřebiteli říká, že hlučnost pneumatiky je minimálně o 3 decibely nižší, než je nejvyšší povolená hodnota podle nařízení, která budou vstupovat v platnost v období 2012 – 2016.

Pomůže to skutečně spotřebiteli?

Účelem značení je zvýšit bezpečnost na silnicích, hospodárnost provozu a šetrnost k životnímu prostředí. Spotřebitel může nabýt dojmu, že mu informace na štítcích pomohou s výběrem pneumatik. Ne tak docela. Štítek informuje pouze o třech výkonnostních charakteristikách a nerozlišuje mezi letním a zimním obutím. Poradní role prodejců pneumatik se nezmění, naopak, budou muset zákazníkům více vysvětlovat vlastnosti té které pneumatiky. Sportovní pneumatiky mají velkou přilnavost, tím ale i velký valivý odpor. Terénní pneumatiky jsou více hlučné atd. 

Chce-li spotřebitel „úspornou“ pneumatiku (což není případ rozměru 275/30 R20 s rychlostním indexem do 300 km/h), nemusí čekat na nápovědu standardizovaného štítku od Evropské komise. Snad každý výrobce pneumatik má dnes ve své nabídce šetrné pneumatiky s nízkým valivým odporem, na které umí upozornit nejen marketingově, ale i specifickým piktogramem či nápisem (eco, energy saver apod.) vyraženým na pneumatice.

Podle čeho/koho vybíráte pneumatiky?