Značení pneumatik podle EU

Od 1. listopadu 2012 budou platit nové předpisy týkající se značení pneumatik. Spotřebiteli má pomoci standardizovaný štítek informující o třech klíčových parametrech pneumatiky. Ulehčí nám to výběr pneumatik?

Nové značení pneumatik platné od 1. listopadu 2012 se týká pneumatik vyrobených po 30. červnu 2012. Bude se jednat o pneumatiky pro osobní automobily, lehká užitková vozidla a nákladní automobily. Mimo rámec vytyčené legislativy budou pneumatiky pro motocykly, protektorované, profesionální off-roadové, závodní a dojezdové rezervní pneumatiky, dále pneumatiky s hroty, pneumatiky určené pro vozidla, jejichž první registrace proběhla před 1. říjnem 1990, pneumatiky s rychlostním indexem nižším než 80 km/h nebo pneumatiky určené pro ráfky s průměrem menším než 254 mm či větším než 635mm.

Značení pneumatik podle EU

Každá pneumatika bude obdařena standardizovaným štítkem, který bude informovat o třech klíčových vlastnostech pneumatiky: valivý odpor, přilnavost na mokru a vnější hlučnost.

Valivý odpor (hospodárnost)

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Valivý odpor má přímý vliv na spotřebu paliva a životní prostředí. Čím nižší valivý odpor pneumatika má, tím je nižší spotřeba pohonných hmot a produkce oxidu uhličitého. Na štítku je stupnice A až G (A – nejnižší, G – nejvyšší valivý odpor).

Přilnavost na mokru

Čím lepší adheze pneumatiky na mokré vozovce, tím je kratší její brzdná dráha. Značení je vyjádřeno úrovněmi A až G (A – nejlepší, G – nejhorší). Posun o jednu úroveň by měl odpovídat prodloužení/zkrácení brzdné dráhy z rychlosti 80 km/h o 3 – 6 metrů.

Vnější hlučnost

Vnější hlučnost je vyjádřena v decibelech a k označení se používá 1 – 3 zvukové vlny. Jedna čárka (vlna) spotřebiteli říká, že hlučnost pneumatiky je minimálně o 3 decibely nižší, než je nejvyšší povolená hodnota podle nařízení, která budou vstupovat v platnost v období 2012 – 2016.

Pomůže značení pneumatik skutečně spotřebiteli?

Účelem značení pneumatik je zvýšit bezpečnost na silnicích, hospodárnost provozu a šetrnost k životnímu prostředí. Spotřebitel může nabýt dojmu, že mu informace na štítcích pomohou s výběrem pneumatik. Ne tak docela. Štítek informuje pouze o třech výkonnostních charakteristikách a nerozlišuje mezi letním a zimním obutím. Poradní role prodejců pneumatik se nezmění, naopak, budou muset zákazníkům více vysvětlovat vlastnosti té které pneumatiky. Sportovní pneumatiky mají velkou přilnavost, tím ale i velký valivý odpor. Terénní pneumatiky jsou více hlučné atd.

Chce-li spotřebitel „úspornou“ pneumatiku (což není případ rozměru 275/30 R20 s rychlostním indexem do 300 km/h), nemusí čekat na nápovědu standardizovaného štítku od Evropské komise. Snad každý výrobce pneumatik má dnes ve své nabídce šetrné pneumatiky s nízkým valivým odporem, na které umí upozornit nejen marketingově, ale i specifickým piktogramem či nápisem (eco, energy saver apod.) vyraženým na pneumatice.

Podle čeho/koho vybíráte pneumatiky?

Podobné články:

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

7 komentářů u „Značení pneumatik podle EU“

  1. Uvedene oznaceni je tak maximalne dalsi zbytecnosti stejne jako ruzne energeticke stitky, ktere nic nevypovidaji o realnych parametrech (u napr. mycky nadobi spotrebitele nezajima energeticka trida, ale kolik litru vody a kolik kWh je trea na jedno myti). Nic jako usporna pneumatika neexistuje, jsou jen pneu s vyssi nebo nizsi prilnavosti. Zkratka dalsi produkt EU byrokratu, na kterem se bude prizivovat spousta urednicku, co to budou kontrolovat, certifikovat a pod. a bit bdue jako vzdy zakaznik/danovy poplatnik.

    Odpovědět
    • profixi ty jsi asi z nebe osvícený a hned na dezénu poznáš co je která pneu zač že? Ale tak to asi nebude…
      Dle mého názoru je toto označení super. Můžu si porovnat různé výrobky a různé výrobce. Jen aby údaje byly PRAVDIVÉ !!! Jsou totiž rozdíly u úplně stejné pneu vyrobené ve dvou fabrikách ve dvou zemích a jedná se o stejný model jednoho výrobce…
      Pro mne to jsou 3 nejdůležitější informace, snad jen rychlostní limit, ten asi zůstane složitě dle tabulek na písmenkách…

      Odpovědět
    • haha trapny pokus o reklamu na prodejce pneumatik – dokud bude v testu Barum Polaris lepsi nez Nokian WR D3, tak mu verit nebudu…

      Odpovědět
  2. Mě se to moc líbí, ale pneumatiky si stejně kupuji na http://www.spolehlivepneu.cz a radši si kupuji značkové dražšší gumy. Je to znát na jízdních vlastnostech jako blázen. Na žigulíkovi jsme měli čínský gumy a babka to ohla o sloup protože vůbec nedržely.

    Odpovědět

Napsat komentář