Volkswagen e-up! – má smysl vlastnit v Česku elektromobil?

Zeptali jsme se majitele nejlevnějšího elektromobilu prodávaného na českém trhu, jaké radosti a starosti jsou spojené s vlastnictvím auta na elektřinu. Co znamená myslet modře a být e-mobilní v praxi?

Co je to e-up!

Volkswagen e-up! je elektromobil založený na pětidveřovém modelu up! Pohání jej synchronní elektromotor (60 kW, 210 Nm) s jednostupňovou převodovkou. Oproti modelu up! se spalovacím motorem je e-up! díky bateriím o 285 kilogramů těžší (váží 1214 kg). Volkswagen slibuje, že vysokonapěťové baterie budou po celou dobu životnosti elektromobilu plně funkční, nabízí 8letou záruku.

Kolik stojí?

V současnosti stojí model e-up! 609 900 Kč vč. DPH. Vůz nemusíte kupovat, ale můžete si jej dlouhodobě pronajmout za 7 200 Kč bez DPH/měsíc. Dle smlouvy činí maximální měsíční nájezd 2000 km. Za každý další najetý kilometr zaplatíte 3,60 Kč bez DPH. Povinné ručení a havarijní pojistka jsou součástí pronájmu.

Zkušenosti majitele

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Pan Martin B. se s námi podělil o zkušenosti s nejmenším elektromobilem od Volkswagenu. Pracuji v centru Prahy a idea malého městského elektromobilu se mi zalíbila natolik, že jsem si vůz pronajal. Výrobce uvádí dojezd až 150 km, ale praxe ukázala, že realita je tak 100 až 120 kilometrů. Na mé cesty po hlavním městě to ale bohatě stačí. Vůz mám od února letošního roku. Potěšilo mě, že topení funguje okamžitě, ale taky se výrazně podepisuje na dojezdu. Vůz doma nabíjím z klasické zásuvky (230 V). Plné nabití baterií trvá 8 hodin a vůz během toho spolkne 17 kWh. V nákupních centrech je to otázka zhruba 3 hodin. Taková rychlonabíječka u budovy ČEZ na Českobudějovické to zvládne za 25 minut, ale tohle místo je v Praze jen jedno. Obecně je nabíjecích stanic na území Prahy dost, ne vždy je však všechno ideální, např. v Centru Chodov se chlubí kapacitou deseti stanic, ale ve skutečnosti mají místa dvě a zásuvku jen jednu. Na Chodově je to zdarma, na většině nabíjecích stanic platíte kartou ČEZ nebo PRE. V centru města, ať už v OD Kotva či Paladiu, si elektromobil zatím nenabijete vůbec, ale do budoucna by se to mělo změnit.

S automobilem jako takovým jsem spokojený. Vyhovují mi jeho rozměry, protože s ním nemám problém zaparkovat a většinu času jezdím stejně sám. Na nedostatek výkonu si nemohu stěžovat, maximální točivý moment je k dispozici okamžitě. Ale že bych jel s elektromobilem na druhý konec republiky nebo snad na dovolenou, to si přestavit nedovedu. Elektromobil je dobrý jen do města, na ostatní cesty mám klasický automobil. Z klasického auta jsem zvyklý, že plná nádrž je dílem minuty u čerpací stanice, v případě elektromobilu musím počítat s tím, že je to proces na hodiny. Nemít garáž, tak bych elektromobil mít nemohl, protože na ulici bych si jej těžko mohl dobíjet. Věc, která mi hodně vadí, je, že u nás nejsou elektromobily nijak legislativně zvýhodněny, např. nad parkováním zdarma v centrech měst by se naši zákonodárci měli zamyslet.

Podobné články:

9 komentářů u „Volkswagen e-up! – má smysl vlastnit v Česku elektromobil?“

  1. Emise produkuje stejné jako při pohonu na benzín a neplatí spotřební daň z pohonných hmot 12,84 Kč na 1 litr benzínu. Emise prachu při opotřebování pneumatik jsou stejné.
    Účinnost uhelné elektrárny je 40 %, účinnost přenosu elektrické energie asi 90 %, účinnost nabíjení akumulátorů 80 %, tedy celková účinnost je stejná jako v benzínovém motoru 25-35 %, záleží kolik elektrické energie se vyrobilo z jádra.

    Odpovědět
    • Je nutno myslet v globalu a ne jednozavitisticky
      Znecisteni je presunuto jinam a vsechna energie neni z tepelnych elektraren. A diky propojeni elektrorozvodnych siti ne vsechna pochazi z elektraren na nasem uzemi. U uhelnych elektraren jsme dnes schopni velmi dobre cistit emise a jeste z toho vyrabet stavebni materialy. Lepe nez u spalovaku v automobilech kde proste neni misto na sofistikovane cisteni.

      U elektromobilu nedochazi k takovemu opotrebovani kotoucovych brzd diky elektrobrzdeni a tedy k takovemu mnozstvi poletavych castic jako u klasickeho automobilu. Navic se bri brzdeni zpatky naleva „palivo“ do baterii. To vam spalovak neudela. U spalovaku mate vice mechanickych casti ktere mohou selhat a vyzaduji perfektni serizeni.
      Cely elektromobil je konstrukcne mnohem jednodussi nez spalovak. U lepsich modelu je mozna i redundance motoru pokud mate motoru u kazdeho kola.

      Fascinuje mne ze jste nerekl jediny opravdu padny argument. Jako napriklad bateriove technologie – nedostatek lithia a jeho tezba a vliv na prirodu. To je mnohem vetsi problem.

      Odpovědět
      • Nemyslím závistivě, pouze nelze tvrdit že elektromobil je nějaký bezemisní zázrak a odpouštět mu tak daně.
        Jasně že záleží na poměru v energetické mixu kde se elektřina vyrobí, celkově ale výroba elektřiny není a ještě dlouho nebude sluníčková bezemisní záležitost, která by se mohla lehkomyslně zanedbat. Nikdo také nechce slyšet, že při rozšíření elektromobilů bude nutné postavit několik celých nových elektrárenských bloků. Jeden současný elektromobil představuje 1-3 MWh ročně a to se nedá zanedbat.

        Úspora opotřebení brzd dosud není kvantifikována, nevím kolik se tím dokáže ušetřit emisí prachu.

        Měsíční krajina při těžbě lithia pro elektromobily je pod rozlišovací schopnost místních médií, o tom nikdo nenapíše, samozřejmě že je to problém jako hrom. Hádejte, jestli budou akumulátory pro elektromobily v ČR zařazeny do systému zpětného odběru čímž by došlo k viditelnému zdražení elektromobilů, jistě uhádnete správnou odpověď 🙂

        Odpovědět
  2. elektroUP stojí 600.000, nějaký malý sráč s benzínovým motorem do svou set tisíc. to znamená, že za 400 tisíc, které neutratím první den nákupu vozu, když si nekoupím elektroUP – si mohu postupně koupit zhruba 12.500 litrů benzínu (po 32 korunách). při očekávatelné spotřebě kolem 4l/100km na něj ujedu přes třista tisíc kilometrů. k tomu klimatizace, nemusím se bát rozsvítit světla, nemusim se bát že někde zustanu trčet bez šťávy, a natankuju za minutu na každém druhém rohu. no nekupto voe …. něco asi jako solární éro. existuje to, ale funkčně bezcenné.

    Odpovědět

Napsat komentář