Tak jsme se konečně dočkali. Po 17 letech představila Toyota novou generaci modelu Supra. Zatímco petrolheadi křičí nadšením, já v sushi cítím eintopf.

Není autentická. To je to, co mi vadí a zároveň mě to mrzí bez ohledu na to, že jízdně bude nová Supra asi skvělá. Všechny ty technické finesy a „hajlajty“ mají jistě vliv na erekci každého zapáleného autaře, ale vážně mi má dělat radost vědomí, že si kupuji japonské auto, vyrobené v Rakousku a s motorem, převodovkou a knoflíky z BMW? V případě mobilního telefonu je mi to fuk, v případě Yarisu či Aurisu by mi to taky bylo jedno, ale v případě Supry to jedno rozhodně není. Globalizace je krásná věc, ale „vocamcať pocamcať“. Legendy by se neměly globalizovat. Ptám se, co Toyota dělala těch sedmnáct let od ukončení výroby čtvrté generace. To si jedna z největších automobilek světa není schopná vyvinout a vyrobit auto ve vlastní režii? No asi ne, jak vidíme. Smutné.

Už slyším hlasy některých z vás, jak se utěšujete slovy, že raději „germanizovaná“ Supra, než žádná Supra. Já na japonských automobilech vždy oceňoval právě to, že jsou jiné. Mají svou identitu. Mají své zvláštnosti, (chcete-li nedostatky), které vychází z odlišného přístupu Japonců k čemukoliv. Některá japonská auta byla geniální, jiná jen průměrná, některá tragická, ale vždy autentická. A tuto autentičnost pohřbil společný komplot s evropskou automobilkou, jedno zda je to BMW či by to bylo Porsche.

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Přiznávám, že jsem ovlivněn kultem třetí a čtvrté generace a právě proto se velmi těžce smiřuji s tím, jaká je nová Supra ve svých útrobách. V tom je ta krása a zároveň neštěstí legendárních aut, že v našich myslích zanechávají romantický otisk. A tahle nostalgie po starých dobrých časech (autech) nám zaslepuje zrak při pohledu na auta nová, moderní. V opačném případech bych se tetelil blahem z přeplovaného řadového šestiválce BMW o výkonu 340 koňských sil (předešlá generace měla v roce 1993 výkon 330 koní), neoplakával bych absenci manuální převodovky a tleskal bych tlačítkům a ovladačům kompletně přejatých od německé automobilky.

Těšit mě tak může fakt, že design karoserie je Toyoty, v něm bych křivky BMW Z4 opravdu nehledal. Naladění vozu je rovněž dílem techniků Toyoty a poklona, že se snažili udělat ze Supry čistokrevný sportovní vůz.

Pokud vás nová Supra nadchla, věřím, že vás nezklame. Doporučuji zvolit vrcholnou verzi se šestiválcem, protože čtyřválcová Supra dává stejný smysl jako čtyřválcový Mustang.