Japonsko dalo světu sushi, digitálky a pár dobrých aut. Tady je desítka těch opravdu nejlepších, nejkrásnějších a nejvzácnějších.

Toyota 2000GT (1967–1970)

Pro mnohé nejhezčí japonské auto všech dob. Tahle kráska od Toyoty s řadovým šestiválcem o výkonu 150 koní uměla maximálku 215 km/h a vážila 1275 kilogramů. Její vzácnost podtrhuje jen 337 vyrobených kusů.

Nissan Skyline GT-R KPGC10 (1968–1972)

Třetí generace modelu Skyline (C10) se nabízela ve třech karosářských variantách, přičemž tou nejkrásnější bylo pochopitelně coupé a to hned ve verzi GT-R s dvoulitrovým DOHC šestiválcem S20 o výkonu 160 koní. Hmotnost vozu činila 1100 kilogramů. Kápégécédesítky zvané hakosuka byly legendami japonských okruhových závodů té doby.

Datsun 240Z (1970–1973)

Nejprodávanějším sporťákem 70. let byla 240ka Datsun, v Japonsku známá jako Nissan S30 či Fairlady Z. Řadový šestiválec L24 2,4 l dával 150 koní, což vzhledem k váze 1068 kilogramů, zaručovalo skvělou dynamiku.

Toyota Supra MK4 Twin Turbo (1993–2002)

Tohle superauto od Toyoty začali vnímat puberťáci díky snímku Fast&Furious, pravdou je, že vysoký zájem výrazně zvedl ceny ojetin. Supra se dodnes mezi fanoušky japonských vozů a úpravců těší výborné pověsti díky své bytelnosti, spolehlivosti a snadnému zvyšování výkonu. Motor 2JZ-GTE o výkonu 330 koní disponoval sekvenčním přeplňováním pomocí dvou turbodmychadel. Jedno turbo „foukalo“ od nízkých otáček, ve 3500 ot/min. se pak přidalo turbo druhé. Výsledkem byla rychlejší odezva na sešlápnutí plynového pedálu. Toyota dodnes nepřišla s nástupkyní, ale slibuje to (čtěte více).

Mazda RX7 FD (1992–2002)

Nejhezčí a nejlépe vyvážené japonské auto 90. let, které Mazda neustále vylepšovala. Wankelův motor 13B-REW o objemu 1,3 l díky dvěma malým turbodmychadlům (sekvenčně uspořádaných, podobně jako u Supry) nabízel řidiči 280 koní. Nízká hmotnost (kolem 1200 kg), nízké těžiště, výborný podvozek a rozložení váhy 50:50 mezi nápravy zaručovaly RX7 skvělé jízdní vlastnosti, které opěvovaly motoristické magazíny té doby. Nám se líbí poslední série z let 1999–2002, verze Spirit R, která měla ty nejlepší komponenty (lehká kola, tlumiče Bilstein, lepší turba, účinnější intercooler atd.) z celé dekády RX7 FD.

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Honda NSX (1990–2005)

Odpověď Japonců na Ferrari F355 a Porsche 911, auto, které pomáhal ladit samotný Ayrton Senna – to byla NSX, která rovněž do dnešních dnů nenašla za sebe náhradu. Tou nejlepší verzí byla NSX-R GT, která vycházela z verze NSX-R, ale byla vytvořena v souladu s pravidly závodní třídy SuperGT. Vznikla jen v 5kusech. Motor se systémem VTEC 3,2 l disponoval výkonem 299 koní.

Subaru Impreza P1 (2000)

Soutěžní vozy Subaru připravovala britská firma Prodrive a tohle je jejich první silniční projekt (proto ten název P1). Péjednička vznikla na počest úspěchů Subaru v automobilových soutěžích. Vyrobilo se jen 1000 vozů, které si dodnes drží cenu. Ve dvoudveřové karoserii tepal motor typu boxer o výkonu 280 koní. Váha, vzhledem k pohonu všech kol, byla jen 1275 kilogramů. Dodnes je tato Impreza považována za jednu z nejlepších Imprez vůbec. Předčí jí snad jen homologační speciál B22.

Mitsubishi Lancer Evo 6 Tommi Mäkinen Edition (1999–2001)

Sága vozů Evo od Mitsubishi nezná špatný model, ale evo šestka TME patří mezi ty opravdu nejlepší. Když Tommi Mäkinen vyhrál na Lanceru 4. titul ve WRC, rozhodli se po něm pojmenovat model. Od „běžné“ Evo 6 měla Evo 6 TME jiná kola (Enkei), jiný přední nárazník, strmější řízení, upravený podvozek a turbodmychadlo s titanovou vrtulkou kvůli rychlejší odezvě. Nálepky na karoserii imitující zbarvení soutěžního vozu byly za příplatek. Výkon motoru 4G63 byl standardních 280 koní.

Nismo GT-R R34 Z-Tune (2005)

Mnohým z nás by stačil už tak výborný Nissan GT-R R34 V-spec, ale chlapci v Nismo chtěli víc. Úpravců GT-R je celá řada, ale jen továrnímu oddělení se může podařit vyrobit to nejlepší silniční auto na základě daného modelu. Zajímavé je, že Z-Tune vznikal z ojetých vozů! Nismo velmi pečlivě vybralo 20 kusů (s nájezdem menším než 30 000 km), které následně rozebralo do šroubku a opět složilo, ale už s použitím lepších komponent. Motor RB26DETT si prošel znovuzrozením, aby ve výsledku měl objem 2,8 l a výkon 500 koní z původních 280.

Lexus LFA Nürburgring Edition (2012)

Nejmladším vozem v našem výběru je LFA (čtěte více). Produkce 500 kusů zahrnovala 50 vylepšených modelů zvaných Nürburgring Edition či Nürburgring Package. Ty měly aerodynamická vylepšení v podobě splitterů vpředu a velkého křídla na zádi, lehčí kola, pneumatiky Bridgestone RE070, lepší tlumiče, překalibrovaný software převodovky, sníženou váhu o 100 kilogramů (na výsledných 1380 kg) a mírně zvýšený výkon motoru z 560 na 571 koní.