TEST Volkswagenu Passat 2,0 TDI DSG se nachýlil ke svému konci. Máme pro vás celkové hodnocení, naše doporučení ohledně výbavy a slibované fotografie.

V duchu si rekapituluji celý týden s Passatem. Znovu a znovu přemýšlím nad tím, čím na mě zapůsobil a kde mě zklamal. Jezdil jsem s ním rychle, pomalu, ve městě, po dálnici, sám i s více lidmi, abych zjistil, co všechno umí. Na začátku testu bych neřekl, že si na jeho kabinu a pohodlí tak rychle zvyknu.

Vzhled

Vždy připomínám, že otázka vzhledu je subjektivní a proto nerad vynáším ortely nad designem jednotlivých automobilů. Passat je jako dobře padnoucí konfekční oblek. Žádné výstřednosti, jen formální elegance. Někdo to může vnímat jako jistou strohost. LEDky v předních světlometech mu dodávají na přitažlivosti. O palec větší kola by autu slušela, ale takhle je alespoň pohodlné.

Interiér

Světlý interiér vždy působí luxusněji než černý. Vkusná je kombinace tmavě hnědých plastů na vrchu palubní desky a dřevěného dekoru. Volant dobře vypadá a i se dobře drží. Sedadla jsou výborná. Jen jsem nepochopil, proč je řidičova sedačka jen na půl elektricky stavitelná a sedačka spolujezdce úplně manuální. V nejvyšší výbavě Highline to působí nepatřičně. 

Klepající (nezapnutý) pás spolujezdce při přejezdu nerovností je rušivým elementem v jinak krásně odhlučněném interiéru. Neruší vás motor ani aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech. Pochvalu si zaslouží i stěrače, které jsou nejen tiché, ale i účinné. Budoucím majitelům bych doporučil továrně tónovaná zadní okna a vytahovací sluneční roletu. Příjemná je výškově nastavitelná loketní opěrka a schránka na drobnosti s držáky na nápoje. Kapsy ve dveřích toho pojmou dost, ale to samé se nedá říci o schránce před spolujezdcem.

Zavazadlový prostor

Do prostoru o objemu 569 litrů se už pár zavazadel vejít musí, co říkáte? Kufr má tvar obdélníku a podlaha je rovná. Pod ní se skrývá plnohodnotné rezervní kolo. Po stranách kufru, za zadními blatníky jsou přihrádky na drobnosti.

Výbava

Přestože navigace s dotykovým displejem v koncernových vozech pamatuje už nějaké roky, stále si drží svůj standard. Její největší nevýhodou zůstává přitažlivost pro zloděje. Práce s navigací je intuitivní a grafika displeje dobrá. Rádio svým výkonem neohromí, ale ani neklame. Připojit lze MP3 přístroj pomocí výstupu AUX nebo využít slot na SD kartu. Spárování s telefonem uměl vůz taky, ale této možnosti jsem nevyužil. Na dlouhé cesty přijde vhod aktivní tempomat, jen se nenechte uchlácholit pocitem, že auto jede na autopilota. Nejede. Hlídání mrtvých úhlů je další dobrou věcičkou na seznamu výbavy, ale zrcátka jsou poměrně velká, takže se mi ani jednou nestalo, že bych v nich nějaký vůz přehlédl. Auto není zrovna malé a tak parkovací senzory přijdou vhod. Výborná je i couvací kamera, která vám ukazuje trajektorii pohybu v závislosti na natočení předních kol. Příplatková výbava není nejlevnější, ale má smysl si koupit takový vůz v základní výbavě?

Motor a převodovka

Výkon 125 kW (170 k) a točivý moment 350 Nm jsou na daný typ vozu tak akorát. VW Passat a dieselový motor jsou nerozlučná dvojka. Někdy se až ptám, jestli se Volkswagenu vyplatí dávat do Passatů benzínové motory. Kupuje je někdo? Motor s prázdným automobilem umí slušně zahýbat a moc za to nechce. Jezdit se dá cca 7,5 litrů nafty, ale jde to i za méně. Když budete Passata prohánět, tak se spotřeba bude držet někde na 8,5 – 9 litrech nafty, což není špatné vzhledem k velikosti a váze auta.

Dobrou zprávou je, že tento vůz vás nenutí jezdit rychle, tedy alespoň ne mimo dálnice. Převodovka DSG je výborná a konkrétně k 125 kW verzi se hodí. Osobně bych od sportovního módu čekal malinko větší akceschopnost, ale to se dá naštěstí napravit manuálním řazením. Chválím „správná“ pádla pod volantem, přestože si nemyslím, že je budou majitelé často používat. Oproti manuální převodovce má DSG sice trochu větší spotřebu, ale jejím hlavním přínosem je komfort.

Jízdní vlastnosti

Budete-li na Passat nahlížet jako na dopravní prostředek, pak nebudete zklamáni. Je to velké, pohodlné a příjemné auto, které se dobře řídí. Co Passat neumí je být autem pro Řidiče (velké „Ř“ není překlep). Myslím, že to není překvapení, tyhle Volkswageny nikdy nebyly řidičskými vozy. Ani stavitelné tlumiče DCC nepřemění pohodlný koráb ve sporťák, ale k vozu této kategorie se hodí a já bych vám je doporučil. Je výhoda mít na výběr mezi měkčím a tvrdším podvozkem. Pedály mají příjemný chod a s volantem se určitě nenadřete. Pozitivně mě Passat překvapil jednou věcí – ukazatelem teploty oleje, který se dá snadno najít v menu palubního počítače. Díky němu člověk ví, kdy je motor zahřátý.

Cena

Základní cena VW Passat 2,0 TDI (125 kW) DSG Highline činí 816 900 Kč vč. 20% DPH. Cena zapůjčeného vozu: 1 083 400 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme Import Volkswagen Group. Poděkování též patří panu Němečkovi a slečně Veronice za fotografie.