Nebýt modelu 959 – homologačního speciálu, nejvíc hi-tech automobilu 80. let a nositeli inovativních technologií, kdoví kde by byly současné devětsetjedenáctky. Co nabídl model s dvakrát přeplňovaným šestiválcovým boxerem tehdy a co nabízí dnes?
Protagonisty tohoto srovnání dělí 27 let. Mají toho mnoho společného. Současné 911 Turbo S stejně jako model 959 z druhé poloviny 80. let pohání dvakrát přeplňovaný šestiválcový boxer, oba dva vozy mají pohon všech kol a mnoho elektroniky, která je dělá rychlejšími a použitelnějšími.
Původním záměrem vzniku 959 byla účast ve skupině B, ale dřív než Porsche stihlo vůz dokončit, skupina B byla zrušena. Stejný osud potkal i Ferrari 288 GTO z minulého dílu. Takže na závody se vůz nepodíval, ale kvůli homologaci byla sériová výroba stejně nutná. V letech 1986 až 1989 se vyrobilo 283 vozů (některé zdroje uvádí jen 236 vozů). Z tehdejšího i dnešního pohledu se na model 959 můžeme koukat jako na laboratoř pokrokových technologií, která vykolíkovala cestu pozdějším modelům. Proto současné 911 Turbo S můžeme brát jako jakéhosi vnuka devět-pět-devět.
Nové neujede starému
Bezmála třicetiletý rozdíl je nejvíce vidět na motoru, a to nejen výkonově, ale hlavně technologicky. Nicméně k číslům – současné Turbo S má o litr větší objem válců a o 110 koní větší výkon. Točivý moment je rovněž vyšší u Turbo S, konkrétně o celých 200 Nm. Model 959 má manuální 6stupňovou převodovku, Turbo S generace 991 dvouspojkový automat se 7 stupni. A i přes tento handicap, vypálí 959 z nuly na sto jen o 0,6 s pomaleji. Na dvoustovce je rozdíl markantní, zatímco 911 Turbo S dosáhne dvoustovky za 9,6 s, modelu 959 to trvá 13,3 s. Ale v maximální rychlosti se „stařešina“ zahanbit rozhodně nenechá, umí 317 km/h, Turbo S je jen o 1 km/h rychlejší. Alespoň dle tabulkových hodnot udávaných výrobcem. Disciplínu, kterou vyhrají vždy stará auta, se odehrává při vážení. Pohotovostní hmotnost 959 je o nemalých 229 kilogramů nižší, a to má rovněž luxusní výbavu a pohon všech kol.
model | 911 Turbo S (991) | 959 |
---|---|---|
produkce v letech | od 2013 | 1986–1989 |
náhon | 4×4 | 4×4 |
převodovka | 7A | 6M |
motor | dvakrát přeplňovaný šestiválec boxer | dvakrát přeplňovaný šestiválec boxer |
objem motoru (ccm) | 3800 | 2850 |
výkon (kW/k) | 412 / 560 | 331 / 450 |
točivý moment (Nm) | 700 | 499 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 3,1 | 3,7 |
akcelerace 0–200 km/h (s) | 9,6 | 13,3 |
maximální rychlost (km/h) | 318 | 317 |
pohotovostní hmotnost (kg) | 1680 | 1451 |
počet vyrobených kusů | – | 283 |
cena nového vozu v době produkce | 5 549 000 Kč | 420 000 DM |
Vítězem se stává 959
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Model 959 se sice neumí spojit s vaším smartphonem (naštěstí), ale má jiné highlighty, za které mu současné Turbo S může děkovat. Devět-pět-devět bylo prvním Porsche s pohonem všech kol, ba co víc, už tehdy uměla čtyřkolka rozdělovat točivý moment mezi nápravy. Že mají dnes auta různé režimy jízdy, mezi kterými jde přepínat? Pche, 959 měla tři jízdní režimy. Nové Turbo S je pohodlné i na 20“ kolech v centru Prahy. Aby ne, když má adaptivní tlumiče. Model 959 uměl rovněž měnit tuhost svých tlumičů, a dokonce i svou světlou výšku. Automobilka Porsche byla jedním z průkopníků přeplňování pomocí turbodmychadla v sériové výrobě. První model 911 Turbo spatřil světlo světa v 70. letech. Devět-pět-devět měla turbodmychadla hned dvě. Od generace 993 měly všechny 911 Turbo dvojité přeplňování a pohon všech kol. Protože technologie modelu 959 neskončily v trezoru, ale dostaly se do sériové výroby, můžeme model 959 označit za skutečného praotce „moderních“ devětsetjedenáctek s přídomkem Turbo. A za to mu patří vítězství v tomto duelu.
Porad nechapu, k cemu jsou tahle auta dobra, snad vyjma baleni slepic. 300 km/h se vetsinou nesmi jezdit uz ani v Nemecku, kazdou chvili tam pribyvaji nove cedule s omezenim na 130 a mene. A kde se smi, tak se stejne neda, protoze ta silnice az tak dobra neni.
Na druhou stranu se do Porshe a podobnych nic nevejde, snad leda mensi nakup v supermarketu, kde rev motoru jiste vsechny ohromi.
Jinak je zajimave, ze v tabulce parametru radsi ani neni uvedena spotreba. Patrne je takova, ze se ty nakupy prodrazi. Ovsem spotreba by zrovna byla zajimava, abychom vedeli, za kolik smradu vdecime tem, kteri maji potrebu pri presunu z bodu A do bodu B zrychlovat z 0 na 100 za 3,1 s.