Turbo duel: BMW M235i vs. BMW 2002 Turbo

První sériově vyráběné auto s turbodmychadlem v Evropě jsme postavili proti soudobému modelu. Dělí je čtyřicet let, litr objemu a 156 koní výkonu. Tehdy, stejně jako dnes, ukázala turbodmychadla automobilovému průmyslu cestu. Jen důvody byly odlišné.

Zatímco v 70. letech byl argumentem výkon, dnes, v době downsizingu, je to efektivita. BMW 2002 Turbo bylo prvním sériově vyráběným automobilem v Evropě s přeplňovaným motorem pomocí turbodmychadla. Do názvu modelu se tedy přidalo prosté slovíčko „Turbo“, aby bylo všem jasné, s kým mají tu čest. Nejinak tomu bylo u vozů Porsche 911 (930) Turbo (1975) a SAAB 99 Turbo (1978).

BMW použilo vydařený základ – model 2002 tii s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 130 koní. Turbodmychadlem KKK se podařilo zvýšit výkon o 40 koní. Chladič oleje, větší brzdy, tlumiče Bilstein, širší pneumatiky, nástavce blatníků a přední spoiler alias „hrablo“ byly součástí balení a hlavním poznávacím znakem nula-dvojky-turbo. Mezichladič stlačeného vzduchu na svůj vstup do sériové produkce teprve čekal. Nejvíce z 1672 vyrobených kusů BMW 2002 Turbo bylo v bílé barvě Chamonix, zbytek produkce měl stříbrný lak Polaris. Ve vzácných případech můžete vidět i černou, ale tady není jisté, jestli to byla oficiálně nabízená barva pro tento model.

Současník válcuje dědečka

Ačkoliv je M235i poplatné downsizingové současnosti, nebrání mu technologie EfficientDynamics v použití řadového šestiválce. Výkon cca 330 koní umí v BMW vydolovat i z atmosférického plnění, nicméně M235i má turbodmychadlo. O to lepší je točivý moment (450 Nm). Historik má proti němu skromných 240 Nm a 170 koní. Z nuly na sto km/h je M235i téměř o dvě sekundy rychlejší, ale ruku na srdce, hodnota 6,9 s nula-dvojky-turbo si zaslouží pochvalu, stejně tak rychlost 210 km/h. To M235i umí obligátních 250 km/h. Čtyřicetiletý odstup se v řeči čísel nejvíce projeví na hmotnosti, rozdíl činí 467 kilogramů.

Technickém údaje
model M235i 2002 Turbo
produkce v letech 2013– 1974 – 1975
náhon zadní / 4×4 zadní
převodovka 6M / 8A 4M
motor přeplňovaný řadový šestiválec přeplňovaný řadový čtyřválec
objem motoru (ccm) 2979 1990
výkon (kW) 240 125
točivý moment (Nm) 450 240
akcelerace 0–100 km/h (s) 4,8 6,9
maximální rychlost (km/h) 250 210
hmotnost (kg) 1547 1080
počet vyrobených kusů 1672
cena nového vozu v době produkce 1 203 800 Kč 18 720 DM

Konečný stav 1:1

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Podlehnout kráse 2002 Turbo je snadné. Vzhledem k malému počtu vyrobených kusů je to dnes velmi vzácný a ceněný automobil. Jeho parametry jsou úsměvné, ale ve své době to muselo být „letadlo“. Škoda, že přišlo v době ropné krize, která mu a řadě dalších rychlých aut vykopala hrob. Věřím, že za dalších 40 let budeme s podobnou nostalgií vzpomínat na M235i, která je rovněž svým způsobem výjimečná. Čtěte redakční test.

Podobné články:

1 komentář u „Turbo duel: BMW M235i vs. BMW 2002 Turbo“

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.