Turbo duel: Ferrari 488 GTB vs. Ferrari 288 GTO

Novinka letošního roku versus třicet let starý homologační speciál. Oba pohání vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly. Tím ale veškerá podobnost končí. Jaké jsou další rozdíly?

Tento týden jsme si připomněli model 430 Scuderia z roku 2008. V článku jsme mimochodem poukázali na skokový rozdíl v technice mezi dvěma po sobě jdoucími generacemi modelů 360 a F430. Dnes tu máme tabulkové face to face srovnání. 488 GTB a 288 GTB dělí přesně 31 let. Za tu dobu se toho skutečně hodně změnilo, ale nelze si nevšimnout jisté paralely mezi oběma vozy. Tím, že Ferrari u nového modelu použilo dvakrát přeplňovaný osmiválec, jakoby se vrátilo do 80. let, kdy turbo motory nebyly u Ferrari ničím ojedinělým. Tím vzpomínaným vozem by klidně mohlo být ikonické F40, ale my jsme vybrali „vzácnější“ (alespoň co se počtu vyrobených kusů týče) model 288 GTO.

Velké malé rozdíly

Při pohledu do tabulky na holá čísla asi nikoho neudiví rozdíl ve výkonech. Zatímco 400 koní bylo v osmdesátkách infarktovou hodnotou, dnes nás nepřekvapí nic, co nemá alespoň 600 kobyl. Superrychlá dvouspojková 7stupňová převodovka novinky je poplatná dnešní době stejně jako 5stupňový manuál před třiceti lety. Jisté překvapení prozrazují údaje akcelerace z 0–100 km/h. 488 GTB dá stovku za rovné 3 s. Model 288 GTO je na stovce jen o 1 sekundu později. Viděno optikou čísel – rozdíl obrovský, ale při pohledu na věkový rozdíl obou vozů a otevřenou kulisu manuální převodovky historika je to úctyhodný výkon pro 288 GTO. Věčnost pak proteče časomírou při zdolávání dalších 100 km/h, tam už 288 GTO ztrácí skoro 7 sekund. Respekt si 288 GTO zaslouží i svou maximální rychlostí 305 km/h. Docela hrůzostrašná rychlost nejen pro řidiče, ale i pro dobové pneumatiky. 488 GTB v této disciplíně pochopitelně pokládá historika na lopatky. Jakmile se ale oba vozy postaví na váhu, 288 GTO vrací úder. Ferrari u 488 GTB udává pouze suchou hmotnost (1370 kilogramů), což znamená, že pohotovostní bude o cca 100 kilogramů vyšší a to je o dost víc, než má 288 GTO.

Technické údaje
model 488 GTB 288 GTO
produkce v letech od 2015 1984 – 1987
počet vyrobených kusů 272
motor dvakrát přeplňovaný V8 3,9 l dvakrát přeplňovaný V8 2,9 l
výkon (kW/k) 492 / 670 298 / 400
točivý moment (Nm) 760 496
převodovka 7A 5M
akcelerace 0–100 km/h (s) 3,0 4,0
akcelerace 0–200 km/h (s) 8,3 15
maximální rychlost (km/h) 330 305
suchá hmotnost (kg) 1370
pohotovostní hmotnost (kg) 1160
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 11,4 tohle nikdo nikdy neměřil

Dva vítězové, žádný poražený

Morální vítězství patří 31 let starému 288 GTO, které vzniklo jako homologační speciál pro skupinu B. Proto ty vysoké výkony a tak málo vyrobených kusů. Čísla prozradila, že ani v dnešní době by se historik za své schopnosti nemusel stydět. 488 GTB není žádný homologační speciál, ale běžný model, který si můžete koupit, pokud disponujete potřebnými financemi. Výhodou současných supersportů je, že své obrovské výkony zpřístupňují i méně zkušeným řidičům. Zatímco 288 GTO by v lepším případě zesměšnilo, v horším zabilo každého, kdo nemá titul mistra světa z rally nebo v F1, model 488 GTB jakžtakž uřídí víceméně kdokoliv. Více informací o modelu 488 GTB se dočtete zde.

Podobné články:

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.