reklama Suzuki

Aktuální BMW M5 úspěšně vyplňuje mediální prostor, stejně jako Audi RS, Mercedesy od AMG či Jaguary s přídomkem R. Supersedany dnes bereme jako běžnou součást nabídky prémiových výrobců, ale pojďme se podívat k BMW na počátek 80. let, kdy se zrodil první super čtyřdveřový vůz.

Inspirace Alpinou

V 80. letech divize Motorsport s výrobou silničních vozů teprve začínala. Po slavné a drahé M1 z konce let 70. následovalo luxusní coupé e24 M635 CSi. Na přelomu 70. a 80. let BMW nabízelo model M535i. Vůz postavený na základech tehdejší pětkové řady e12 se od běžné produkce lišil spoilery pod předním nárazníkem a na víku kufru, dále hliníkovým koly, sportovními sedadly a hlavně motorem o objemu 3,5 l. Těchto vozů se vyrobilo necelých 1 500 kusů. S plnohodnotným M sedanem se tehdy nekalkulovalo, ale rostoucí poptávka po silných sedanech, zejména u Alpiny, přiměla BMW Motorsport k myšlence postavit vlastní čtyřdveřové superauto.

Závodní motor v civilním voze

Na základě pětkové řady e28 s technikou z M635 CSi vznikla první M5. Paradoxem bylo, že ruční výroba prvních kusů započala v říjnu 1984 (přestože řada zdrojů datuje výrobu až od roku 1985), ale premiéra se odehrála v únoru 1985 na autosalonu v Amsterodamu. Empětka si téměř okamžitě udělala jméno mezi silnými auty a dá se říci, že založila kategorii supersedanů. Šestiválcový motor M88 o objemu 3453 ccm byl shodný s motorem v šestkové sestřičce. Výkon 210 kW (286 k) při 6500 ot./min působil ve čtyřdveřovém sedanu jako zjevení. Za takovou hodnotu by se nestydělo žádné sportovní auto. Točivý moment 340 Nm proudil přes manuální pětikvalt na zadní nápravu se samosvorným diferenciálem. Katalog uváděl zrychlení 6,1 sekundy na 100 km/h a dokonce i čas na kilometr s pevným startem, který M5 zdolala za 26, 8 sekund. Maximální rychlost byla 245 km/h.

reklama Isuzu

Hlavně nenápadně

V této éře automobilismu bylo vrcholem bezpečnosti ABS, které patřilo k základní výbavě M5, ale to jak se řidič popral s volantem, bylo jen na něm. Stabilizační a protiprokluzové systémy na svůj zrod teprve čekaly. Za zmínku stojí fakt, že BMW prezentovalo M5 jako zcela nenápadný vůz. Jistá dávka nenápadnosti je společná všem generacím tohoto modelu. První M5 měla hliníková kola a černý spoiler na víku kufru, nic víc. Zásadní bylo, jak vůz jezdil. Cena 80 750 DM odpovídala použité technice a příplatková výbava zahrnující aerodynamický paket a další luxusní výbavu vyšla na dalších 40 000 DM. Ruční produkcí v letech 1984–1988 vzniklo 2145 kusů (setkat se můžete i číslem 2191 ks), z nichž 96 kusů vzniklo v Jihoafrické republice, kde byly vozy zkompletovány z dovezených dílů.

Video k 25. výročí modelu M5