Ferrari s turbem? Ne však první v historii, ani první v novodobé historii, přesto přelomový model. TopDrive vám přináší kompletní technická data, fotografie a přehled modelů Ferrari s přeplňovaným motorem.

Pryč jsou doby, kdy argumentem pro přeplňování byl pouze a jen výkon. Dnešní mantrou je efektivita, jinými slovy vyšší výkon, zároveň však nižší spotřeba a emise. Hlavně ty emise (více kilometrů za rok najezdíte po zahradě se sekačkou než průměrný majitel Ferrari se svým plechovým miláčkem).

Aktuální model, tedy předchůdce

Současný model 458 Italia má motor V8 4,5 l s výkonem 419 kW (570 k) v 9000 ot./min. a maximum točivého momentu (540 Nm) poskytuje v 6000 ot./min. Suchá hmotnost činí 1380 kg. Akceleraci z 0–100 km/h zvládne za 3,4 s, maximální rychlost činí 325 km/h. Testovací trať Fiorano zajel vůz s oficiálním časem 1 minuta 25 sekund. (slibovaná) Kombinovaná spotřeba paliva činí 13,3 l/100 km.

Pro zajímavost – 458 Speciale zajela nejrychlejší kolo ve Fioranu s časem 1 min. 23,5 s.

Nová doba, turbo nahrazuje atmosférické plnění, nová doba!

488 GTB, ze kterého zanedlouho šéf Ferrari sejme plachtu na autosalonu v Ženevě, vychází z modelu 458 Italia. Původně se mluvilo o označení 458 M (Modificata) či 458 T, ale nakonec zvítězilo označení GTB, které Ferrari hojně používalo v 70. a 80. letech. Asi Ferrari nechce, aby byla novinka vnímána jako „facelift“. Každopádně vizuální podobnost mezi oběma modely je neoddiskutovatelná. Nejpatrnější změnou jsou otvory v zadních blatnících, kterými k turbodmychadlům proudí hektolitry životadárného vzduchu. Celkově je aerodynamika 488 GTB mnohem účinnější než v případě 458 Italia.

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Naštěstí inženýři Ferrari neredukovali počet válců, ale pouze objem motoru. V8 s úhlem rozevření válců devadesát stupňů tedy zůstává. Objem klesl na 3,9 l. Výkon je 492 kW (670 k) v 8000 ot./min. a točivým moment 760 (!) Nm nastupuje již ve 3000 ot./min. Pohon zadních kol s chytrým elektronickým diferenciálem zůstal, stejně jako 7stupňová dvouspojková převodovka. Akcelerace z 0–100 km/h klesla na rovné 3 s. Z 0 na 200 km/h se GTB dostane za 8,3 s. Maximální rychlost poskočila na 330 km/h. Přestože jsou pod zadní kapotou turba, mezichladiče a metry trubek a hadic mezi nimi, je suchá hmotnost vozu překvapivě nižší – 1370 kg. Spotřeba? 11,4 l/100 km. Ve Fioranu zajelo GTB best lap s časem 1 min. 23 s. Takže o dva světelné roky rychlejší než 458 Italia.

Zpátky do minulosti

V roce 1982 Ferrari přišlo s modelem 208 GTB Turbo. Byla to romantická doba, kdy turbodmychadla prožívala renesanci. Dvěstěosmička měla výkon 220 koní a točivý moment 240 Nm, což jsou hodnoty, které dnes deklasuje každý sportovní hatchback. V roce 1984 přišel zásadní model 288 GTO, se kterým se počítalo jako s homologačním speciálem pro skupinu B. GTO mělo 400 koní, 496 Nm, dělalo stovku pod 5 sekund a umělo dosáhnout rychlosti 305 km/h. Model GTB Turbo, který přišel v roce 1986 byl, mnohem konvenčnější a zdaleka ne tak výkonný. Přesným opakem byla ikonická F40 o rok později. Pak ve Ferrari zapomněli, že nějaká turbodmychadla existují. Až vloni přišel modernizovaný roadster California T s motorem V8 twin-turbo 3,8 l. Tento model jasně vytyčil cestou budoucího vývoje u Ferrari.

Čas na koupi Ferrari s atmosférickým motorem se krátí

Model 488 GTB považujeme za zlomový. Není to sice první přeplňované Ferrari, není ani první v tomto století, ale výkonovou laťku staví do úplně jiných sfér. Pravda, výkon s novým modelem vždy poskočí výš, ale nyní díky přeplňování se značně změní výkonová charakteristika motoru. Důležité je si uvědomit také fakt, že 488 GTB nebude žádný okrajový model, ale hlavní model – nejprodávanější vůz nabídky.

Milovníci starých pořádků tak mají nejvyšší čas koupit si stávající 458 Italia. V nabídce nadále zůstávají atmosférické dvanáctiválce modelů FF a F12.