reklama Suzuki

Modelová řada Peugeot s hrdostí přijímá nový přírůstek – vůz 308 GTi by Peugeot Sport, poháněný motorem 1.6 THP o výkonu 250 nebo 270 koní. Šestistupňová manuální převodovka, samosvorný diferenciál Torsen a čtyřpístkové brzdy na přední nápravě jsou součástí balení.

Od uvedení legendárních modelů 205 GTi, 309 GTi, 405 Mi16 a 306 S16 uteklo hodně vody. Sportovní odkaz značky hájí v současnosti model 208 GTi a na úplné špici nabídky se nachází coupé RCZ R. Nyní přichází model 308 v provedení GTi by Peugeot Sport. To označení „by Peugeot Sport“ je záměrné, aby nikdo nepochyboval o původu.

Motor s kovanými vnitřnostmi

Vůz je vybaven motorem 1.6 THP, který je nabízen ve dvou výkonových variantách: 182 kW (250 k) a 200 kW (270 k). Tento motor splňující emisní normu Euro 6 a vybavený systémem Stop&Start má kombinovanou spotřebu paliva 6,0 l / 100 km.

Díky vstřikovacímu tlaku 200 bar působí agregát velmi svižně. Maximálního točivého momentu je dosahováno v rozmezí 1900 – 5000 ot./min. Kompresní poměr činí 9,2:1. Díky specifické koncepci ovládání obtokového ventilu turbodmychadla (wastegate) je výkon a točivý moment dokonale dávkovaný, a to i ve vysokých otáčkách. Motor s kódovým označením EP6 FDTR obsahuje následující hardware: kované hliníkové písty, zesílené ojnice a pístní kroužky, pánve ojničních ložisek s polymerem, zesílené šrouby ojnic. Pro zajištění konzistentního výkonu jsou písty zespodu chlazené dvojitým postřikem oleje. Výfukové potrubí je vyrobeno z oceli, aby odolalo vysokým teplotám (až do 1000 °C). 

Vývojový tým se zaměřil na ztráty tlaku jak u sání, tak u výfuku, aby bylo možné využít celého potenciálu motoru. Model 308 GTi by Peugeot Sport je vybaven speciálně vyvinutým systémem chlazení stlačeného vzduchu, který je zabudovaný do spodní části nárazníku. Díky tomu je možné dodávat do systému požadované množství vzduchu ve správné teplotě. Na výstupu z motoru jsou spaliny účinněji vylučovány zcela přepracovaným potrubím z katalyzátoru do obou koncovek.

Bytelný 6stupňový manuál

Dokonalá péče byla dopřána i silentblokům motoru, které byly zesíleny. Výhoda, kterou to přineslo, je okamžitě vidět. Auto se v zatáčce otočí bez časové prodlevy a zbytečného pohybu. Manuální šestistupňová převodovka je posílená, aby dokázala zvládnout vyšší točivý moment kulminující při 330 Nm. Její dva hřídele jsou nyní opískované (metoda shot-blasting) a ozubená kola prošla karbonitridací. Díky tomuto termochemickému postupu zvyšujícímu obsah uhlíku a dusíku se zlepšila odolnost dílu vůči opotřebení i únavě materiálu. A konečně byla i zkrácena rozvodovka pro lepší akceleraci.

Čísla, která vás zajímají

308 GTi (250 k) nabízí díky poměru hmotnost/výkon pouhých 4,82 kg/k zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s a zrychlení s pevným startem 1000 m za 25,6 s.
308 GTi (270 k) s rekordním poměrem hmotnost/výkon pouhých 4,46 kg/k akceleruje z 0 na 100 km/h za necelých 6 vteřin a na zrychlení s pevným startem 1000 m mu stačí 25,3 s.

reklama Isuzu

Samosvor Torsen

U verze 308 GTi (270 k) se exkluzivně objevuje diferenciál s omezeným prokluzem Torsen, který je zabudován do převodovky pro větší dynamiku v zatáčkách. Díky přesunu točivého momentu na kolo s nejvyšší přilnavostí je možné více akcelerovat při výjezdu ze zatáčky. Se sportovním temperamentem vozu je v souladu i software elektronických systémů. Posilovač řízení je seřízen tak, aby fungoval společně s diferenciálem. Samosvorný diferenciál využívá rovněž nové nastavení systému Traction Control pro optimální fungování. Sportovnější nastavení ESP ponechává větší volnost, umožňuje zejména větší vybočení v ostrých zatáčkách. ESP lze zcela odpojit.

Podvozek a brzdy

Nový Peugeot 308 GTi sedí pevně na silnici, a to díky širokému rozchodu (1570 mm vepředu a 1554 mm vzadu) a pneumatikám Michelin Super Sport 235/35 R19. Kola typu Reverse (19“) jsou každé lehčí o 2 kg v porovnání s 18palcovými hliníkovými koly Diamant. Světlá výška vozu byla snížena o 11 mm.

Přední kotoučové brzdy s pevnými čtyřpístkovými třmeny mají průměr 380 mm a jsou opatřeny červenými třmeny s nápisem Peugeot Sport, zadní brzdy mají kotouče o průměru 268 mm.

Při vývoji vozu 308 GTi by Peugeot Sport jsme se stejně jako u závodních vozů soustředili na všechny aspekty: hmotnost, účinnost podvozku a brzd, výkon motoru, pevná sedadla. Majitelé zažijí v této nové verzi, na které pracoval celý tým, intenzivní pocity. Je to sériový vůz s výkony na té nejvyšší úrovni.
Bruno Famin, ředitel týmu Peugeot Sport

Dvoubarevné provedení není jen v reklamě

U karoserie vozu 308 GTi (270 k) se exkluzivně objevuje ostrý barevný předěl spojující nový jasně červený odstín Ultimate a černou Perla Nera. V nabídce 308 GTi je celkem šest odstínů: červená Ultimate, modrá Magnetic, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré a šedá Hurricane.

Styl interiéru s exteriérem dokonale ladí. Působí velmi sportovně, zejména díky temnému odstínu sahajícímu až po střechu. Na palubní desce, sedadlech, dveřních panelech, manžetě řadicí páky i luxusních koberečcích se objevuje červené prošití. Prahy dveří s podpisem „PEUGEOT SPORT“ a „GTi“ jsou hliníkové, stejně jako pedálové ústrojí, opěrka pro nohu a hlavice řadicí páky.

Kouzelné tlačítko SPORT

Driver Sport Pack nabízí řidiči možnost ještě zvýšit sportovní atmosféru ve voze. Stisknutím tlačítka SPORT na středovém panelu se změní barva osvětlení ukazatelů na přístrojové desce z bílé na červenou, objeví se další údaje (výkon, tlak přeplňování, příčné a podélné zrychlení), zesílí zvuk motoru a změní se nastavení akceleračního pedálu.

Někdo to rád méně horké – TEST Peugeot 308 GT

Video od Peugeotu