Nové Bentley Bentayga Hybrid

Bentley činí další krok vstříc udržitelné budoucnosti uvedením nového provedení Bentayga Hybrid – jediného elektrifikovaného skutečně luxusního SUV na světě, jemuž Bentley předpovídá postavení nejprodávanějšího provedení nové modelové řady Bentayga.

V návaznosti na nedávno uvedená provedení Bentayga V8 a Bentayga Speed se nová Bentayga Hybrid stává třetím modelem historicky nejúspěšnějšího portfolia luxusních SUV tohoto automobilového segmentu.

Nový design exteriéru i interiéru zdůrazňuje základní principy designové filozofie Bentley, nyní uplatňované napříč celou modelovou řadou; Bentley se tak může pochlubit nejsvěžejší a nejmodernější produktovou řadou napříč všemi výrobci luxusních vozů.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Nové provedení Bentayga Hybrid nabízí vrcholně luxusní elektrifikovaný pohon ve formě hladkého proplouvání městem, jakožto i schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti při výpravách za jeho hranicemi. Majitel provedení Bentayga Hybrid unikne ruchu města v bezpečí vytříbené a zvukově izolované kabiny zcela bez obtěžujícího zvuku motoru, kdy vůz dokáže čistě na elektřinu absolvovat až 31 mil (podle NEDC), než fyzicky opustí město s pohodlným celkovým dojezdem až 536 mil (podle NEDC).

Bentayga Hybrid zprostředkuje stejnou úroveň pohodlí a luxusu, ovšem s ještě tišším a kultivovanějším chodem; kromě toho nabídne plejádu nových technologií a online palubních služeb, čímž se tento nový produkt stává doposud technicky nejvyspělejším provedením modelu Bentayga.

Zvenčí i uvnitř přepracovaný model v porovnání s předchozí generací prezentuje nejnovější palubní technologie, jakožto i kabinu schopnou hýčkat celou posádku ještě vyšší měrou.

Decentní vnější označení vozu doplňuje nový design exteriéru, nyní uplatňovaný napříč celou modelovou řadou; Bentley se tak může pochlubit nejsvěžejší a nejmodernější produktovou řadou napříč všemi výrobci luxusních vozů.

Komentuje Adrian Hallmark, předseda představenstva a ředitel společnosti Bentley Motors:

„Bentayga Hybrid je dalším krokem na naší cestě vybudovat si postavení předního světového poskytovatele udržitelné luxusní mobility. Bentley se promění z luxusního výrobce vozů se stoletou tradicí v subjekt prosazující novou udržitelnou a plně etickou roli poskytovatele luxusu, přičemž Bentayga Hybrid je naším prvním modelem, který jako průkopník naplňuje náš nedávno oznámený strategický plán Beyond100.“

Bentley na základě vlastního průzkumu zjistilo, že přes 90 procent majitelů používá Bentaygu Hybrid první generace každý den (nebo několikrát týdně), resp. bezmála 100 procent zákazníků využívá čistě elektrický režim EV, přičemž polovina majitelů pokaždé absolvuje cestu do 30 mil.

V rámci předchozích školení prodejců se vůz na trasách o celkové délce 500 mil pravidelně pohyboval ze 78 procent zcela bez emisí. V prostředí s vyšším podílem městského provozu jeden ze zkušebních jezdců Bentley dosáhl 67% podílu bezemisních jízd na trase 672 mil v San Franciscu a okolí; ve Velké Británii pak Chris Cole, vedoucí projektu Bentayga Hybrid, při dojíždění do závodu a zpět absolvoval čistě na elektřinu 64 procent vzdálenosti.

Většinu cest je tak možné za reálných podmínek absolvovat na samotnou elektřinu s nulovými emisemi a souvisejícími přínosy pro životní prostředí, opět v souladu se snahou Bentley prosazovat udržitelnou budoucnost.

Další technologický pokrok díky hybridnímu pohonu

Elektrifikovaný pohon provedení Bentayga Hybrid zahrnuje 12 hlavních komponent, které lze rozdělit do tří klíčových oblastí. Nejprve rozvod elektřiny: po levé straně vozidla (proti víku palivové nádrže) je místo k dobíjení baterie (provedení závisí na konkrétním regionu prodeje vozu). O stavu nabití baterie informuje LED ukazatel; maximální rychlost nabíjení činí 7,2 kW/h.

Lithiová baterie o kapacitě 17,3 kWh obsahuje 168 samostatných článků; její očekávaná

životnost je 100 000 mil nebo osm let. K nabití na 100 procent postačují jen 2,5 hodiny (v závislosti na konkrétním regionu). Výkonová elektronika upravuje energii z vysokonapěťové baterie za účelem pohonu elektromotoru nebo napájení stávající 12V palubní elektroinstalace.

Do hladkých a suverénních jízdních schopností se uložená energie proměňuje přes 94kW elektromotor (126 bhp) s maximem točivého momentu 258 lb.ft (350 Nm). Elektromotor je v rámci hnacího ústrojí uložen mezi převodovou skříní a spalovacím motorem. Maximum točivého momentu je k dispozici již od nulových otáček, což se podepisuje na tiché a agilní akceleraci vozidla z místa.

Pokud je zapotřebí hnací moment ještě zvýšit nebo se rozjet rychlostí nad 84 mph, k elektromotoru se přidává dvojitě přeplňovaný benzínový agregát 3,0 litru V6. Za nízkých rychlostí jsou chodci varováni na přítomnost tiše jedoucího vozidla pomocí zvuků vydávaných speciálním reproduktorem.

Bentayga Hybrid nabízí nejen odlišné jízdní režimy, ale i možnost využívat informace shromažďované navigační soustavou ‚Bentley Hybrid Efficiency Navigation‘ s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby energie, mj. i díky prostřednictvím zpětné vazby poskytované řidiči plynovým pedálem.

Akcelerační pedál vozidla (Bentley Hybrid Efficiency Accelerator Pedal) v režimu EV Drive při přechodu mezi čistě elektrickým (EV) a hybridním pohonem zprostředkuje zpětnou vazbu změnou tlaku na pedál. Řidič je tak motivován k co nejčastějšímu využívání režimu EV, nicméně uvedenou funkci lze i vypnout.

Systém brzdění ‚Bentley Hybrid Efficiency Braking‘ hladce spojuje brzdění elektromotorem s klasickou hydraulickou brzdovou soustavou, přičemž výsledná zpětná vazba stále připomíná klasický brzdový pedál, byť systém usiluje o co nejúčinnější rekuperaci energie.

Řidič pomocí samostatného tlačítka přepíná mezi trojicí elektrických režimů – ‚EV Drive‘, ‚Hybrid‘ a ‚Hold‘. Touto cestou je možné ovlivňovat způsob nakládání s energií ukládanou za jízdy do baterie, avšak přepínat může vůz i zcela automaticky.

Bezprostředně po zapnutí vozidla se aktivuje režim ‚EV Drive‘ s cílem maximálně využívat k pohonu vozidla samotnou elektřinu. Tento režim je ideální volbou po jízdu v městském provozu nebo na kratších trasách. Akcelerační pedál vozidla (Bentley Hybrid Efficiency Accelerator Pedal) při přechodu mezi čistě elektrickým (EV) a hybridním pohonem zprostředkuje řidiči zpětnou vazbu změnou tlaku na pedál. Když se blíží křižovatka nebo rychlostní omezení (na základě prediktivních údajů z databáze navigačního systému Bentley Hybrid Efficiency Navigation), pedál zavibruje jako doporučení řidiči zvolnit a ušetřit energii, která se může v maximální míře rekuperovat. Díky haptické zpětné vazbě prostřednictvím akceleračního pedálu při přechodu mezi odpojením elektromotoru a spouštěním spalovacího motoru je řidič motivován absolvovat co největší podíl cesty v čistě elektrickém režimu EV Drive v zájmu co nejhospodárnějšího provozu. V režimu čistě elektrického pohonu může být vůz poháněn samotným elektromotorem do rychlosti až 84 mph.

V jízdním režimu ‚Hybrid‘ se usiluje o co nejhospodárnější provoz a dlouhý dojezd s využitím údajů inteligentního navigačního systému. Uvedený režim je vhodnou volbou pro delší trasy, kdy se využívá prediktivní režim E-Mode a volnoběžný chod spalovacího motoru na základě údajů navigační soustavy. Po zadání cílového místa vůz automaticky aktivuje nejvhodnější jízdní režim pro jednotlivé úseky trasy, kdy nepřetržitě provádí výpočty zaměřené na co nejefektivnější využití energie z baterie a ukládání elektřiny pro úseky, kde se uplatní nejlépe – např. poté, co vůz vjede na území cílového města. Systém v zájmu co nejhospodárnějšího provozu postupuje tak, se energie uložená v baterii vyčerpala právě ve chvíli dojetí do cíle.

Režim ‚Hold‘ vyvažuje chod spalovacího motoru a elektromotoru ve prospěch maximálního nabití baterie k pozdějšímu využití. Jde o výchozí režim po aktivaci režimu Sport pro stabilní výkonovou podporu a účinnou rekuperaci energie.

Nová Bentayga Hybrid se dodává včetně všech potřebných kabelů (ve variantě podle konkrétního trhu), aby bylo možné vozidlo nabíjet v domácnosti či na nabíjecích stanicích v práci nebo na veřejných parkovištích. Kromě dodávané standardní výbavy je zákazníkům k dispozici značkový wallbox Bentley (výbava na přání bez příplatku*), který je zajímavým řešením zahrnujícím nabíjecí jednotku a praktický prostor k uschování nabíjecích kabelů.

Nová Bentayga Hybrid dále zprostředkuje nejnovější sestavu palubních online a dálkových služeb My Bentley. Palubní online služby nyní pracují s vestavěnou SIM kartou, a tak již není zapotřebí zajišťovat datové připojení přes mobilní zařízení zákazníka.

Dálkové služby – v závislosti na regionu – jsou dostupné prostřednictvím mobilní aplikace My Bentley a chlubí se dalšími vylepšeními, ať již jde o technologickou úroveň nebo spektrum dostupných funkcí. Nového provedení Bentayga Hybrid se týkají čtyři níže uvedené praktické funkce:

MY CAR STATISTICS (Statistiky vozidla) – poskytuje celkový přehled údajů vozidla. Umožňuje sledovat časy a data posledních jízd, jakožto i naposledy ujetou vzdálenost, průměrnou rychlost, dobu jízdy a průměrnou spotřebu paliva/elektřiny.

MY BATTERY CHARGE (Nabití baterie) – umožňuje na dálku spouštět nabíjení vozidla (podmínkou je připojení vozidla do zásuvky). Můžete tak nastavit plánovaný čas odjezdu a systém vypočte rychlost nabíjení tak, aby v okamžiku odjezdu byla baterie vozidla nabita na maximum.

MY CABIN COMFORT (Pohodlí v kabině) – umožňuje na dálku vyhřát nebo vychladit kabinu na optimální teplotu 22 °C.

E-CHARGING (Nabíjení vozidla) – vyhledává nejbližší nabíjecí místa v dané oblasti nebo ve vámi určeném cíli cesty, a umožňuje navést tam, kde vám bude nabíjení nejlépe vyhovovat. Výsledky můžete filtrovat podle vzdálenosti, dostupnosti nabíjecího stojanu nebo sazby za elektřinu.

Průzkum Bentley dokazuje efektivitu provedení Bentayga Hybrid

Bentley v rámci své cesty k elektrifikaci v souladu s nedávno zveřejněným strategickým plánem Beyond100 (do roku 2026 bude produktová řada složena výhradně z plug-in hybridů nebo bateriových elektromobilů) realizovalo průzkum s cílem detailně porozumět tomu, jak zákazníci Bentaygu Hybrid vlastně používají.

Přes 90 procent majitelů používá první generaci modelu Bentayga Hybrid každý den (nebo několikrát týdně), resp. bezmála 100 procent zákazníků využívá čistě elektrický režim EV, přičemž polovina majitelů pokaždé absolvuje cestu do 30 mil.

V reálných podmínkách to znamená, že většinu cest, ať již při dojíždění do práce nebo rozvážení dětí do školy, je možné absolvovat na elektřinu s nulovými emisemi.

Nová Bentayga Hybrid – Shrnutí

Nová Bentayga Hybrid staví na designové filozofii a nabídce funkcí nejnovější produktové řady Bentayga.

Exteriér nového modelu Bentayga čerpá z genetické výbavy nové rodiny modelů Bentley a vyznačuje se modernějším a rozhodnějším vzhledem. Přepracování se současně dotklo i interiéru, který nyní přináší bezkonkurenční modernizovanou kombinaci luxusních materiálů a vytříbeného řemeslného zpracování každého komplikovaného detailu.

Nová generace systému infotainmentu byla hladce začleněna do ručně sestavované přístrojové desky v designu ‚křídla Bentley‘, jejíž součástí je i 10,9″ bezrámečkový displej. Zbrusu nový digitální displej se chlubí mimořádně vysokým rozlišením a rychle reagující grafikou s možností úprav dle požadavků řidiče.

Nejmodernější hardware a software zprostředkuje zbrusu nový systém navigace se satelitními mapami, online vyhledáváním a dalšími funkcemi. Poprvé se standardně nabízí bezdrátové připojení pomocí technologie Apple CarPlay (vedle stávajícího kabelového připojení), stejně tak jako Android Auto (v závislosti na konkrétním trhu). Zadní cestující mají k dispozici nový a větší dotykový tablet dálkového ovládání, podobný zařízení ve zbrusu novém modelu Flying Spur.

Výrazně se zlepšila konektivita v rámci celé kabiny, nyní standardně s datovými porty typu USB-C a bezdrátovým nabíjením telefonů. Nová řada Bentayga se nyní nabízí s vestavěnou SIM kartou (podobně jako nejnovější modely Continental GT), což znamená, že pro online služby ‚My Bentley‘ již zákazník nemusí používat vlastní datové připojení. ‚My Bentley‘ je průběžně vylepšovanou sestavou palubních online a dálkových služeb, které mají zákazníci k dispozici prostřednictvím vyhrazené aplikace pro mobilní platformy Apple iOS a Android.

Luxusní interiér lze dále vylepšit tmavě tónovanými hliníkovými dekory s diamantovým řezem (poprvé u značky Bentley) a dvěma typy dýhy s rovnou texturou (pro Bentaygu doposud nebyly k dispozici): Koa a Crown Cut Walnut (řezaný ořešák). Volitelná specifikace Mulliner Driving Specification doplňuje nový typ prošívání; pro sedadla se na přání nově nabízí tzv. mikro lemování.

Bentayga uplatňuje nový designový jazyk Bentley

Oproti předchůdci po všech stránkách modernizovaný design exteriéru nové řady Bentayga se promítl do ještě stylovější a cílevědomější podoby. Všechny panely přední i zadní partie vozu byly přepracovány v zájmu čistšího a modernějšího vzhledu.

Komentuje JP Gregory, vedoucí designu exteriérů ze společnosti Bentley Motors:

„Strávili jsme hodně času zkoumáním toho, jak proporce a charakter tohoto vozu ještě vylepšit. Nová Bentayga je i nadále okamžitě rozpoznatelná coby vůz značky Bentley, ale nyní je mnohem vzhledově výraznějším a sebejistějším SUV, ať již se na tento vůz díváte z jakéhokoli úhlu. Majestátnější mřížka chladiče a vyšší, soustředěnější eliptické světlomety působí mnohem moderněji.“

Díky nové maticové masce na přídi vozu, nyní větší a vzpřímenější, se může elegantní kapota Bentaygy rozmáchnout dolů až po hranu tohoto chromového díla. Vozu to propůjčuje dominantnější a vzpřímenější profil současně s větším rozestupem nových matricových LED světlometů eliptického tvaru, které jsou v zájmu sportovnějšího vzhledu o 30 mm výše než u předchůdce. Nové světlomety se chlubí pro značku již charakteristickým designem broušeného křišťálového skla, díky němuž světlomety zdánlivě září i ve vypnutém stavu.

Pravděpodobně nejvýraznější konstrukční změny se promítly do zadní partie vozu, kde se nová řada Bentayga radikálně odlišuje od svého předchůdce. Podobně jako Continental GT byla poprvé v historii použita eliptická koncová světla. Samotná světla jsou začleněna do zbrusu nové zádě protažené na celou šířku vozidla ve prospěch čistšího a modernějšího vzhledu. Registrační značka se posunula dolů do nárazníku, a uvolnila tak prostor výraznému textu ‚Bentley‘ o něco výše.

Nový atletický vzhled je možné ještě zdůraznit pomocí mnoha prvků na přání zákazníka; např. moderního vzhledu městského SUV lze dosáhnout pomocí specifikace ‚Blackline Specification‘, u níž byly všechny vnější chromové prvky nahrazeny černými.

Nová dimenze řemeslného zpracování

Nová Bentayga přichází i s odlišným vzhledem ručně zpracované kabiny, pyšnící se svým pečlivým provedením. Ačkoli Bentayga i doposud obecně platila za srovnávací měřítko interiérů luxusních SUV, nové hybridní provedení přináší bezkonkurenční modernizovanou kombinaci luxusních materiálů a vytříbeného řemeslného zpracování každého komplikovaného detailu.

Návrháři Bentley připravili cestujícím ještě více uvolněné prostředí pro cestování všeho druhu. Z nejvýraznějších změn modernizovaného interiéru Bentley Bentayga jmenujme nové výplně dveří a volant, přepracovaný centrální panel přístrojové desky nebo digitální přístrojový štít. Dále jsou zde nová sedadla, která opět posouvají srovnávací měřítka pohodlí, pro nějž je tento vůz v odvětví všeobecně uznáván.

Pro novou Bentaygu Hybrid jsou k dispozici dvě víceúčelová uspořádání sedadel. Ve standardním pětimístném uspořádání se používají zbrusu nové rámy sedadel, vzadu s výhodou dvojnásobného rozsahu sklonu; v případě volitelného čtyřmístného uspořádání najdeme vzadu dvě samostatná sedadla oddělená středovým panelem.

K ještě lepší ergonomii čtyřmístného uspořádání přispívá zvětšení místa pro kolena o 30 mm při vzpřímené poloze sedadel, resp. bezmála 100 mm po naklonění opěradel v zájmu ještě většího cestovního pohodlí. Vozy ve specifikaci ‚Mulliner Driving Specification‘ používají nový design prošívání, přičemž zákazníci mohou vybírat z osmi typů dýhy z udržitelných zdrojů, včetně dvou variant s rovnou texturou, které pro Bentaygu doposud nebyly k dispozici: Koa a Crown Cut Walnut (řezaný ořešák).

Informace jediným stiskem tlačítka

Nová řada Bentayga je nyní vybavena plně digitálním informačním štítem před řidičem, podobně jako Continental GT nebo nový Flying Spur. Displej propůjčuje kokpitu moderní vzhled, umožňuje uživatelské úpravy dle požadavků a nabízí světelné efekty v reálném čase s elegantními animacemi.

Standardní otáčkoměr modelu Bentayga s otáčkami spalovacího motoru byl nahrazen kruhovým ukazatelem, který řidiče informuje o tom, zda se vozidlo pohybuje v čistě elektrickém režimu (EV Drive), resp. změní se na otáčky spalovacího motoru po jeho spuštění v režimu hybridního pohonu. Ukazatel teploty chladicí kapaliny je nahrazen ukazatelem stavu nabití baterie.

Nová Bentayga uvádí nový nejmodernější palubního infotainmentu, kterým nastoluje nový standard na poli technologických uživatelských rozhraní. Větší a čitelnější 10,9″ dotykový displej s jemnou grafikou, antireflexní povrchovou úpravou, ochranou proti nežádoucím odleskům a výrazně vylepšenou dotykovou zpětnou vazbou nyní vyplňuje celou šířku středového panelu ve prospěch modernějšího vzhledu.

Ve všech třech režimech elektrického pohonu se na obrazovce infotainmentu mohou zobrazovat toky energie, tj. zda je vozidlo poháněno energií z baterie, nebo prostřednictvím spalovacího motoru – případně zda energie proudí zpět do baterie za účelem nabíjení.

Propracovaná navigační soustava ‚Bentley Hybrid Efficiency Navigation‘ umožňuje volně zadávat text, stejně tak jako hledané položky podle kontextu (včetně adresy nebo bodů zájmu). Navigační funkce zahrnují zobrazování budov ve 3D, satelitní mapy, zobrazování obsahu v zorném poli řidiče na head-up displeji nové generace a řadu dalších praktických vlastností. Prostřednictvím head-up displeje je nyní možné promítat dopravní informace, názvy označení či např. vzdálenost do cíle.

Nová řada Bentayga kromě obvyklé podpory nejrůznějších zdrojů nyní ve standardu nabízí i bezdrátovou technologii Apple CarPlay (vedle dříve standardního kabelového připojení), stejně tak jako Android Auto (poprvé v rámci značky Bentley). Při zapojení odpovídajícího telefonu do některého z palubních portů typu USB-C se na centrálním displeji infotainmentu zrcadlí obsah chytrého telefonu.

Zdroj: Bentley

Podobné články:

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.