Airmatic, 4Matic, 4ETS, Active Curve System, Direct Steer, Thermotronic, Active Lane Keeping Assit, Attention Assit. Nevíte, co se pod těmito pojmy skrývá? Pak čtěte našeho průvodce výbavy nové třídy ML.

Moderní luxusní vozy jsou doslova „nadupané“ výbavou. Pokud se o automobily aktivně nezajímáte a pak otevřete katalog nějakého takového vozu, může se vám ze všech pojmů zatočit hlava. Proto jsme pro vás připravili malého průvodce těmi nejdůležitějšími prvky výbavy, pohonu a verzí Mercedes-Benz třídy ML. Nový model oblíbeného SUV ze Stuttgartu, resp. z Tuscaloosy v Alabamě, USA, kde Mercedes tento model vyrábí, přišel na český trh letos na podzim. Velká pozornost byla věnovaná bezpečnostním prvkům a snížení spotřeby paliva.

Motory a převodovka

Nové ML je k dispozici ve třech verzích – ML 250 BlueTec, ML350 BlueTec a ML 350 BlueEfficiency, přičemž ty první dvě jsou s dieselovým motorem, ta třetí s benzínovým. Všechny modely mají 7stupňovou automatickou převodovku 7G-Tronic Plus. Páčkou (Direct Select) na sloupku řízení řadíte klasicky P, R, N, D a pádly pod volantem pak můžete řadit manuálně. Vliv na spotřebu má EcoSTART/STOP systém.


Autor: Mercedes-Benz

Multifunkční volant s pádly řazení a páčkou Direct Select

4Matic – pohon všech kol

Rovněž všechny modely mají přídomek 4Matic – který označuje permanentní pohon 4×4. Čtyřkolka spolupracuje se stabilizačním systémem ESP a systémem 4ETS, který pod sebe sdružuje ABS (protiblokovací systém), ASR (protiprokluzový systém) a DSR (regulace rychlosti při jízdě z kopce). Terénním přepínačem na centrální konzoly „překalibrujete“ ESP, dynamické řízení, odpružení, motor a převodovku pro jízdu v terénu. Za příplatek lze objednat balíček na jízdu do terénu, který obsahuje uzávěrku diferenciálu. Na obrazovce systému COMAND se pak zobrazují úhly sklonu a stoupání vozidla. Zmíněné dynamické řízení DIRECT STEER (standardní výbava) proměnlivě mění účinnost posilovače řízení v závislosti na rychlosti vozidla.

Strážní andělé

Z bezpečnostní výbavy lze ve standardní výbavě počítat mimo jiné s ATTENTION ASSIT, který hlídá únavu řidiče. Při rychlostech 80 až 180 km/h vyhodnocuje chování a reakce řidiče. V případě, že systém rozpozná známky únavy, zvukově i vizuálně řidiče upozorní.
PRE-SAFE preventivně chrání cestující. Systém využívá dat z brzdového asistenta a stabilizačního systému. Při zaznamenání přetáčivosti nebo nedotáčivosti okamžitě aktivuje napínače bezpečnostních pásů a zavře boční okna, případně panoramatické střešní okno. Pokud si připlatíte za balíček DRIVING ASSISTANCE PLUS, bude váš Mercedes udržovat bezpečný odstup od aut před vámi, hlídat mrtvý úhel ve vnějších zpětných zrcátkách a kontrolovat přejíždění z jízdních pruhů (ACTIVE LANE KEEPING ASSIT).

Při bezprostředním nebezpečí srážky vydá PRE-SAFE systém zvukové varování a pokud řidič nezareaguje, spustí částečné brzdění. Nebude-li ani poté řidič reagovat, systém aktivuje plné brzdění. Další zajímavým příplatkovým prvkem je NIGHT VIEW ASSIST vylepšující viditelnost po tmě. Infrakamera snímá vozovku před vozidlem a obraz přenáší na obrazovku multifunkčního displeje. Řidič tak snadněji identifikuje překážky či chodce ve vozovce. Upřímně si ale nedovedeme představit, jak řidič svoji pozornost rozděluje mezi sledování vozovky a sledování displeje.

Podvozek

ACTIVE CURVE SYSTEM – příplatkový prvek aktivního zatáčení (u verze ML 63 AMG ve standardu) zmenšuje boční náklony v zatáčkách nebo v terénu prostřednictvím aktivních stabilizátorů.

AIRMATIC – další příplatková položka, která se zásadně podílí na pohodlí posádky. Jedná se o plně automatické vzduchové odpružení. V případě potřeby – např. v terénu, lze zvýšit světlou výšku vozidla. Naopak při vysoké rychlosti se světlá výška automaticky sníží, čímž se zmenší odpor vzduchu a zlepší se ovladatelnost vozidla.

Není-li parkování vaše parketa, pak si budeme muset připlatit za ACTIVE PARKING ASSIST, který umí sám zaparkovat. Systémům automatického parkování jsme se již věnovali v samostatném článku. I v tomto případě ovládá řidič pouze pedál plynu a brzdy, zbytek práce odvede systém za pomoci parkovacích senzorů PARKTRONIC. Couvací kamera se ale bude určitě hodit.

Šestiválcové modely (obě ML 350) mohou tahat brzděné přívěsy do celkové hmotnosti 3500 kilogramů. K bezpečí pak přispívá TRAILER STABILITY ASSSIT.

Interiér

Příjemné prostředí na palubě zajišťuje automatická klimatizace THERMATIC. Dalším stupněm je příplatkový THERMOTRONIC beroucí v úvahu nejen venkovní teplotu, ale i vlhkost vzduchu a intenzitu slunečního záření. Vašemu pohodlí pak přispějí ventilovaná a vyhřívaná sedadla.

Standardní infotainment zahrnuje rádio, CD/MP3 přehrávač, bluetooth, měnič na 6 CD, USB port a AUX in výstup. Příplatková je pak navigace Becker MAP PILOT, stejně jako prémiové hifi od Harman Kardon – sound systém HK Logic7 s Dolby Digital 5.1 a výkonem 830 wattů. Je libo internet? COMAND ONLINE to umožňuje s větším TFT displejem s úhlopříčkou 17,8 centimetru. Všechny telefonní, navigační a audio funkce se ovládají prostřednictvím Comandu. Ten navíc „přihazuje“ hlasové ovládání, slot na SD karty a hudební adresář o velikosti 10 GB pro audio soubory.

AMG Paket

Pro vylepšení vzhledu nabízí už tradičně Mercedes-Benz Paket AMG zahrnující veškeré exteriérové prvky v barvě vozu, specifická hliníková kola a brzdovou soustavu posílenou o ventilované kotouče.

Vrcholná verze

V dubnu 2012 pak přijde čtvrtá – nejsilnější verze ML 63 AMG. Oproti předchozí generaci (W164) s atmosférickým V8 6,2 litru s výkonem 375 kW, 630 Nm, přijde aktuální generace (W166) s dvakrát přeplňovaným V8 5,5 litru s výkonem 386 kW (525 k) a točivým momentem 700 Nm. Komu by taková porce výkonu přišla nedostatečná, nechť si objedná AMG Performance Package. Zvýšením plnícího tlaku turbodmychadel bylo dosaženo výkonu 410 kW (557 k) a 760 Nm. Omezovač rychlosti poskočil z 250 km/h na 280 km/h. Tento drobek je pak schopen akcelerace z 0–100 km/h za 4,7 sekundy, což je srovnatelný čas s novým Porsche 911! Dobrou zprávou je, že nová generace ML 63 AMG zhubla na váze o 45 kilogramů. Cena ML 63 AMG bude začínat na cca 108 000 Euro.