reklama Suzuki

Nejste si při parkování do řady stojících vozidel jistí svými řidičskými schopnostmi a máte obavu, že se do mezery mezi okolními auty váš vůz nevejde? Pak starosti s parkováním přenechejte aktivnímu parkovacímu asistentovi.

Parkování ve stísněných městských uličkách je pro mnoho řidičů stále určitým problémem. Tvůrci automobilů jsou si toho vědomi a vymýšlejí stále sofistikovanější systémy, které parkovací manévr usnadňují, nebo dokonce při parkování téměř zcela přebírají kontrolu nad vozidlem. V současnosti si tak cestu k řidičům stále častěji nacházejí automatické parkovací systémy. Ty vyhledají vhodné místo k zaparkování a následně také téměř samostatně zaparkují. Liší se mezi sebou zejména použitými technologiemi. Zatímco někteří výrobci ve svém systému kombinují parkovací senzory a kameru, na základě jejíhož obrazu řidič určuje na dotykovém displeji přesné místo, do kterého si přeje zaparkovat, jiní k automatickému parkování kameru nevyužívají. Některé automatické systémy umožňují pouze parkování do řady podélně stojících vozidel, jiné si poradí i se zaparkováním mezi dva automobily postavené kolmo k chodníku.

Ruce netřeba

Bylo by mylné předpokládat, že za vás automobil zaparkuje zcela sám. Jistá součinnost řidiče je stále nutná. Automatický parkovací asistent dokáže najít potřebný prostor a korigovat směr jízdy. Řazení rychlostních stupňů pro pohyb směrem dozadu i vpřed, stejně jako ovládání pedálů, je pak přenecháno na řidiči. Aby automobil začal hledat místo na zaparkování, je nutné parkovacího asistenta nejdříve aktivovat a následně pomocí ukazatelů směru (nebo dotykového displeje) určit stranu, na kterou hodláme zaparkovat. Při následném průjezdu okolo řady aut vůz hledá potřebný prostor. Jakmile jej nalezne, informuje o tom řidiče. Některé systémy (například v Toyotě Prius) vás požádají o stanovení požadovaného místa pro parkování, které je možné korigovat na obrazovce dotykového displeje.


Autor: Volkswagen

Ovládání vozidla pouze pedály

reklama Isuzu

Jiné systémy tento krok vynechávají a pouze požádají o zařazení zpátečky (jako například v novém Fordu Focus). Poté vůz převezme kontrolu nad řízením a sám koriguje dráhu jízdy směrem do řady stojících automobilů. Řidič v této chvíli ovládá pouze plynový a brzdový pedál. Volant se před ním „samovolně“ otáčí. O vzdálenosti od blížící se překážky systém informuje akustickými signály a požádá vás v případě potřeby o zařazení prvního rychlostního stupně pro popojetí směrem dopředu. Konkrétní postupy se samozřejmě liší v závislosti na jednotlivých výrobcích, nicméně principielně jsou popisované úkony obecně platné.

Umělá inteligence

Je jasné, že automatický asistent pracuje na základě výpočtu dráhy pro zaparkování, zadané dle geometrických hodnot a velikosti mezery, do které se má vůz vejít. Je proto dobré mít na paměti, že pokud by například okolní vozidla nestála u chodníku, ale přímo na něm, váš vůz si to namíří taktéž na chodník. Dále je nutné počítat s tím, že asistent potřebuje k zaparkování do řady aut větší prostor. Proluky mezi automobily, do nichž by běžný řidič byl schopen bez potíží zaparkovat, tak bohužel většinou ponechá bez povšimnutí. Někoho může při použití automatického parkovacího asistenta zpočátku uvádět do rozpaků, že musí sundat ruce z volantu, který se následně sám otáčí. Na tuto zvláštnost si však postupně zvyknete.


Autor: Volkswagen

parkovací asistent v akci

Kolik automatické parkování stojí?

Ceny parkovacích systémů se samozřejmě liší v závislosti na marketingové strategii jednotlivých automobilek. Automatický parkovací asistent je například do Fordu Focus nabízen pouze v rámci příplatkových sad a jeho samostatnou cenu tak nelze určit. Cena těchto sad (které samozřejmě zahrnují také další výbavu) se v případě Fordu pohybuje v závislosti na stupni výbavy vozidla od patnácti do třiceti tisíc korun. Ve Volkswagenu Tiguan pak za parkovacího asistenta připlatíte přibližně osmnáct tisíc korun.