Před čtyřiceti lety obdržel italský prezident Sandro Pertini darem vůz Maserati Quattroporte.

Značka Maserati byla odjakživa známá svými výjimečně luxusními, elegantními a výkonnými vozy. Všechny tyto vlastnosti reprezentuje i model Quattroporte, který byl vybrán jako oficiální vůz italského prezidenta.

14. prosince 1979 obdržel italský prezident Sandro Pertini darem vůz Maserati Quattroporte 3. generace s automatickou i manuální převodovkou. Slavnostního předání, které se uskutečnilo v římském paláci Qurinal, se zúčastnil ministr průmyslu a obchodu Antonio Bisaglia, a také výkonný ředitel Maserati Alejandro de Tomaso.

Maserati Quattroporte 3. generace (1979) navržené Giorgettem Giugiarem byl první zcela nový vůz navržený během období, kdy de Tomaso společnost řídil (1976–1993), a jeho linie se inspirovaly první verzí Quattroporte z roku 1963, ačkoli měl vůz méně sportovní a spíše formální charakter.

Pro Quattroporte 3. generace byl charakteristický vylepšený luxusní interiér.

Vůz měl motor V8 ve variantách 4,2 l s 255 koňskými silami a 4,9 l s 280 koňskými silami a dosahoval nejvyšší rychlosti 220 km/h. Automobil byl na trhu od roku 1979 až do roku 1990 a během této doby se prodalo celkem 2145 kusů.

V roce 1986 byla na trh uvedena verze „Royale“ s vylepšeným interiérem včetně měkkých kožených sedadel a s okázalým využitím ořechového dřeva na palubní desce a dveřních panelech. Velmi specifickým prvkem byl radiotelefon v přihrádce mezi předními sedadly a malý vyklápěcí stolek v zadních dveřích. Vůz Quattroporte Royale byl vybaven výkonným 4,9litrovým motorem V8 s výkonem 300 koňských sil a v této výbavě bylo vyrobeno pouze 51 kusů.

V roce 1982 generální sekretariát italského prezidenta u společnosti Maserati objednal pro hlavu státu výrobu obrněného vozu Quattroporte.

V roce 1983 modenská firma dodala prezidentovi Sandru Pertinimu vůz Quattroporte v „tmavé akvamarínové“ barvě s béžovým sametovým interiérem, který tento prezident využíval při výkonu své funkce.

Do výbavy vozu patřil i velký popelník s držadlem na dýmku mezi zadními sedadly – tento prvek si vyžádal sám prezident a společnost Maserati kvůli tomu musela speciálně upravit zadní sedadla. Mezi další prvky výbavy patřil bar, telefonní systém a interkom pro komunikaci s lidmi vně vozu.

Kabina vozu byla plně obrněná a měla neprůstřelný plášť z pevné manganové oceli. Obrněná byla i okna vozu vyrobená z 31 mm silného polykarbonátu. 4 z nich byla elektronicky ovládaná.

Část střechy nad zadními sedadly se také dala elektronicky otevřít, aby se mohl prezident během jízdy postavit a pozdravit davy. Aby byl tento postoj bezpečnější a pohodlnější, bylo na zadní stranu pravého předního sedadla nainstalováno speciální madlo.

Italská hlava státu používala Quattroporte 3. generace při všech veřejných akcích včetně své historické návštěvy továrny Ferrari v Maranellu 29. května 1983. Etiketa pro takovou příležitost si žádala, aby hostitel Enzo Ferrari k vozu po jeho vjezdu do továrny přistoupil. Ferrari ovšem zůstal nehybně stát na místě asi 10 metrů od vozu. Tou dobou již postarší prezident Pertini vystoupil z vozu Quattroporte a došel k šéfovi Ferrari.

Enzo Ferrari se kvůli dlouhodobé rivalitě vládnoucí mezi jeho značkou se vzpínajícím se koněm a vozy s trojzubcem v logu ani nepohnul.

V 80. letech minulého století si Quattroporte 3. generace vybralo jako svůj dopravní prostředek ještě několik dalších slavných osobností. Snad nejznámější z nich byl modenský tenor Luciano Pavarotti a existuje dokonce několik slavných fotografií tohoto zpěváka v jeho voze Quattroporte před milánskou operou La Scala.

Il tenore Luciano Pavarotti davanti alla Scala con la Maserati Quattroporte III Tipo AM 330

Quattroporte je i dnes oficiálním vozem italského prezidenta – letos na Den republiky, který se slaví 2. června, použil současný prezident Sergio Mattarella vůz Quattroporte 6. generace v barvě „Blu Istituzionale“ speciálně vytvořené společností Maserati. Interiér vozu je v odstínu „Black Piano“ (černé lakované dřevo) v kombinaci se zrnitou kůží Pieno Fiore. Zvláštní péče byla věnována zvukotěsnosti kabiny, aby měli cestující uvnitř ten nejvyšší komfort za všech okolností. Na zadní konzoli je umístěn oficiální emblém Italské republiky. Vůz Quattroporte vyrobený pro italského prezidenta byl speciálně upraven tak, aby splňoval ty nejvyšší bezpečností normy pro státnické automobily.

Pohání ho slavný motor biturbo V8 s výkonem 530 koňských sil a maximálním točivým momentem 650 Nm.

Pokračuje tak v tradici vozů Maserati dodávaných speciálně prezidentům Itálie.

 

Technické údaje

Model Quattroporte 4,2 Quattroporte 4,9 Quattroporte Royale
Kód modelu Tipo AM330 Tipo AM330/49 Tipo AM330/49
Typ karosérie 4dveřový, 5sedadlový sedan 4dveřový, 5sedadlový sedan 4dveřový, 5sedadlový sedan
Design Giugiaro Giugiaro Giugiaro
Podvozek Podvozek na ocelové platformě Podvozek na ocelové platformě Podvozek na ocelové platformě
Pohotovostní hmotnost 1780–1975 kg 1780–1975 kg 1780–1975 kg
Konfigurace motoru 90° V8, dvojitý vačkový hřídel v hlavě 90° V8, dvojitý vačkový hřídel v hlavě 90° V8, dvojitý vačkový hřídel v hlavě
Zdvihový objem 4136 cc 4930 cc 4930 cc
Maximální výkon 255 koňských sil při 6000 ot./min 280 koňských sil při 5600 ot./min 300 koňských sil při 5800 ot./min
Nejvyšší rychlost 215 km/h 220 km/h 230 km/h

 

Zdroj: Scuderia Praha