Jak by vypadalo dokonalé auto?

Poslední článek letošního roku je tak trochu z oblasti sci-fi. Představte si automobil, který by byl složen jenom z těch nejlepších dostupných komponentů. Zapojte fantazii a čtěte.

Dokonalý automobil neexistuje. Díky bohu! Nejenže je zhola nemožné takový automobil postavit, ale i kdyby se to někomu podařilo, tak by jeho cena měla k dokonalosti daleko. Buďme rádi za automobily, které jsou dobré, vynikající, skvělé, ale ne dokonalé. Takhle totiž máme na výběr z celé řady vlastností a charakterů. A koncem konců i nedostatek můžeme považovat za přednost.

Koncepce

Ono i v teoretické rovině poskládat automobil z těch nejlepších komponentů je celkem oříšek, protože se těžko rozlišuje, jaká komponenta je ta nejlepší. Prvním zádrhelem je už samotná koncepce. Zvolit automobil s motorem vpředu či uprostřed? S atmosférickým či přeplňovaným motorem. S manuální či moderní automatizovanou převodovkou? Automobil s pohonem zadních nebo všech kol? Chceme ryze funkční ultimativní vůz nebo vůz, který umí řidiče i pobavit, popř. i vystrašit? Má to být takřka závodní stroj nebo pohodlné GT či snad sedan? To jsou otázky, o kterých se můžete bavit donekonečna a univerzální odpověď stejně nenaleznete. Pro naši představu jsme vybrali vůz na pomezí supersportu a GT s motorem vpředu a pohonem zadních, eventuelně všech kol.

Design

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Zádrhel číslo dvě – jak by takový automobil měl vypadat? Aston Martin One-77 je skvělý základ pro naše představy, nemyslíte? Přestože to není „krasavec z Itálie“, tak rozruch svými tvary jistě dokáže vzbudit dostatečný. I Britové dokážou vyrobit krásný vůz. Pro naši pomyslnou dokonalost bychom vůz doplnili o křídlové dveře a la Mercedes-Benz SLS AMG. Veškerou péči o karbonovou karoserii a všechny detaily z tohoto materiálu vyrobené by bylo vhodné zadat mistrům automobilky Pagani, jejichž práce s karbonem je pověstná.

Motor a převodovka

Položka s názvem motorizace vyvolá asi nejvíce vášní. Vždyť motor má asi největší vliv na charakter daného vozu. Přestože je doba přeplňování, zvolili bychom atmosférickou zážehovou jednotku. Jednak kvůli charakteristice, kdy se řidič musí trochu snažit, aby si výkon zasloužil a pak kvůli hmotnosti. Přeplňování s sebou nese všechny ty nutné mezichladiče stlačeného vzduchu a k tomu nutné potrubí pro vzduch. A to něco váží. Jaký motor tedy zvolit – mohutný dvanáctiválec z Aston Martinu, uřvaný osmiválec od Ferrari či ten hřmící od AMG? Při volbě desetiválce se nám nabízí pohonné jednotky z Lamborghini Gallardo, Lexusu LFA a několikrát oceňovaný V10 z dílen BMW Motorsport určený pro předešlou generaci M5. Volili bychom BMW.

Pro převodovku bychom už museli jinam. Připusťme fakt, že manuálním převodovkám v supersportovních vozech odzvonilo. Moderní automatizované skříně s funkcemi rychlých startů činí tyto vozy použitelnějšími a skutečně rychlejšími. Lidská ruka nemůže konkurovat technice řadící v řádech milisekund. V úvahu připadají 7stupňové skříně z McLarenu MP4–12C, Lamborghini Aventador či Ferrari 458.

Pohon a brzdy

Pro tradici, zábavu a hmotnost hovoří jednoznačně pohon zadních kol. Pokud bychom chtěli vůz, který je schopen svůj výkon přenášet efektivně za všech klimatických podmínek, byla by volba pohonu všech kol nutností. Jako nejlepší druh pohonu by se hodil ten patentovaný z Ferrari FF. Pohon předních kol zajišťuje převodovka PTU (Power Take off Unit), která skrze dvě spojky rozděluje točivý moment individuálně na pravé a levé přední kolo.

Mokré spojky (v olejové lázni) jsou v neustálém prokluzu. Celý systém se obejde bez předního a mezinápravového diferenciálu, resp. visko spojky, což má pozitivní vliv na hmotnost a její rozložení. Vůz má poháněná zadní kola do doby, dokud nedojde k jejich prokluzu, v ten moment začne PTU pohánět přední kola.

Přijde-li řeč na brzdy, tak snad netřeba váhat nad keramikou. Na brzdové systémy Porsche jsme slyšeli jen chválu. Ne že by ostatní výrobci neuměli vyrobit kvalitní brzdy, ale ty od Porsche se pořád řadí k těm opravdu nejlepším.

Interiér

Design karoserie je jedna věc, ale jako řidiči trávíme čas uvnitř vozu, proto by měl interiér našeho dokonalého vozu stát za to. Výborné ergonomii a kvalitním materiálům se těší nová BMW a Audi. Optický fetišismus zažijete uvnitř vozů značky Pagani, kde vám kombinace kovu, dřeva a kůže vyrazí dech.

Do interiéru bychom zcela jistě začlenili systém z Nissanu GT-R. Na jednom displeji máte k dispozici celou řadu informací, palubním počítačem počínaje, přes navigaci a provozními údaji motoru konče. Vše s dokonalou grafikou a bezchybnou přehledností. Audio systém bychom si museli nechat ušít na míru od Bose, Bang & Olufsen, Harman Kardon či od Bower & Wilkins. Sedadla by bylo dobré nechat na specialistech na slovo vzatých ze společnosti Recaro, kteří dodávají sedadla do řady sportovních vozů a sami mají širokou nabídku aftermarket produktů zahrnující i čistě závodní sedačky splňující nejpřísnější nároky FIA.

Výroba

Jednotlivé komponenty jsme už vybrali, teď už zbývá vůz zkompletovat dohromady a odladit jej. Tu největší důvěru by získal pravděpodobně McLaren (čtěte zde). Z jejich sídla ještě špatný sportovní vůz nevyjel, jejich vozy byly vždy měřítkem pro ostatní výrobce.

S řadou technických řešení by pomohl Lexus. Na kvalitu výroby by dohlíželi pánové z Bugatti a na celkovém sladění podvozku a řízení by se podíleli mágové z Lotusu.

Podobné články:

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.