Jaguar Land Rover pořádal na polygonu Autodromu Most akci zvanou Experience, kde si zákazníci vyzkoušeli aktuální modely a to i v krizové situaci. My jsme se akce s chutí zúčastnili a došli jsme k překvapivému závěru, že Jaguarům sluší dieselové motory. Jak se něco takového mohlo stát? Čtete naše postřehy.
Polygon mosteckého autodromu rozevřel svou asfaltovou náruč a Jaguar Land Rover přivezl kočáry, které najdete na pultech vašich dealerů. Na zbytečné otálení a zkoumání navigace a podobných nesmyslů není čas, tahle akce je o jízdě. Každý z přítomných automobilů má jen pár minut na to, aby na mě udělal dojem.
Contents
Land Rover Discovery Sport TD4
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Benjamínek Land Roveru připomíná na první pohled Range Rover Evoque a to jak velikostí, tak tvarem. Neptejte se mě proč. Pod kapotou si tiše vrní dieselový čtyřválec a 9stupňový automat řadí, aniž bych o tom věděl. Výkonu je tak akorát, auto se řídí lehce, takže pro dámy ideální vozítko.
Land Rover Discovery TDV6
Klasické velké „Disco“ mě vítá luxusní palubou. Hned vidím, kde se na menším Discovery Sport šetřilo. Naftový šestivál má 211 koní a 520 Nm, které přijdou vhod, protože z auta okamžitě cítím váhu. Převodovka je 8stupňová automatická a pracuje rovněž výborně. Ve volantu čuchám, že tohle je chlapské auto. Zatáčkami polygonu se protahuje s ochotou kamionu a stejně tak brzdí. Ach ta hmotnost…
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Nebýt té vysoké hmotnosti, bylo by to skvělé auto.
Range Rover Sport SDV8
Subjektivně nejhezčí Range. Zpoza kol vykukují masivní červené třmeny brzd Brembo. Že by příslib něčeho sportovního? Na sebemenší pobídnutí plynem reaguje 340 koní tažnou silou 700 Nm. To je pořádná salva točivého momentu i na takhle velký kus železa na kolech. Sportovní režim celý osmiválcový chod ještě opepří. Škoda jen, že je motor tak málo slyšet. Vždyť je to Sport! Jízdní vlastnosti na asfaltu jsou suverénní. Přesně takhle má jezdit velké esůvéčko!
Jaguar XE
Nejmenšího a nejmladšího z Jagů zdobilo na zádi označení 20t. Přeplňovaný čtyřválec s výkonem 200 koní je spojen výhradně s 8stupňovým automatem. Je to funkční manželství, ale nejde se ubránit myšlence na manuální 6stupňovou milenku. Škoda, že se nedodává. Pak by té řidičské romantiky mohlo být více. Každopádně „malý“ sedan se řídí výborně a zatáčkami polygonu ho protahuji s nadšením řidiče trojkového bavoráku. To je lichotka.
Jaguar XF S
Benzínové sportovní XFko dobře vypadá a i tak jezdí, pokud nechci moc. Snahu o sportovní jízdu tak vzdávám poměrně brzy. Ne, že by 380 hřebců bylo málo, ale zvukem a emocemi si mě tahle verze nezískala. Spojení s řidičem je oproti menšímu XE o kilometr delší.
Jaguar XF 20d
Čtyřválcová 180koňová versatilka v naftě s manuální převodovkou v Jaguaru? To musí být vtip. Opak je pravdou. Šestikvalt má nádherně krátké a přesné dráhy řazení a motor zatahuje od nízkých otáček s velkou, ale opravdu velkou ochotou. Pravda, v horním spektru otáček to už žádná sláva není. Z auta vystupuji s úsměvem na tváři. Vždyť já opravdu řídil. A protože šlo o nafťák, nebyla má očekávání tak velká jako v případě XF S.
Jaguar XJ 3.0 V6 Kompresor AWD
Konečně Jaguar, jak se sluší a patří. Benzínový šestiválec, ale pozor – s kompresorem! „To musí tahat od volnoběhu,“ říkám si. Ale netahá. Kompresoru chvíli trvá, než se nadechne a motor odevzdá i toho posledního koníka z 340hlavého stáda. Popravdě, je to rychlé auto, ale popravdě jsem čekal víc. Na limuzínu parádní řízení.
Jaguar XJ 3.0 V6 Biturbo Diesel
Opáčko s XJ, tentokrát v naftě. První rovinka, plyn a zááátah, až mi spadla brada. To není možný! Neříkejte mi, že je diesel rychlejší než benzín s kompresorem a se čtyřkolou. Díky pohonu zadních kol pociťuji větší chuť zatáčet. Po jízdě s dieselem si jdu ještě jednou vyzkoušet V6 kompresor. A šlápnu mu pořádně na krk. Funguje, ale dojem z rychlosti prostě není takový jako u dieselu. Máme vítěze. Mimochodem, i tak nedůležitý údaj, jako je akcelerace 0–100 km/h, je v případě dieselu o 0,2 s lepší než u V6 kompresor.
Kontra, smyk, nic než zvyk
Poprvé jsem vyzkoušel kyvnou desku. Jde o dráhu, kterou zkrápí hektolitry vody a v momentě, kdy kola zadní nápravy najedou na kyvnou desku, deska cukne, čímž pošle auto do smyku. Je na řidiči, jak to celé ustojí. První pokus jsem absolvoval s kombíkem XF a zapnutým ESP. A necítil jsem vůbec nic. „Mělo mi to rozhodit sandál a já měl kontrovat volantem jak zběsilý,“ říkám si. Stabilizační systém to ale perfektně vyžehlil. Další runda, tentokrát s ESP OFF a to už jsem kontroval. A nepřetočil se. Vyměňuji Jaguara za Range Rover Evoque. Přestože je Evoque čtyřkolka, tak i se zapnutím ESP jsem cítil to trhnutí kyvné desky, nicméně auto jelo jakoby se nic nestalo. S vypnutím ESP to bylo víceméně stejně, stačila drobná korekce volantem.
Co říci závěrem? Dvě věci. Zaprvé. Bylo to fajn odpoledne. Zadruhé. Kupte si naftový Jaguar XJ.