Zvýšením výkonu zrychlíte na rovinkách, snížením váhy zrychlíte všude.
Každého automobilového fanouška musí těšit fakt, že zde máme pořád výrobce, který se nezpronevěřil své filozofii a tradici. Takovou automobilkou je britský Lotus, kterou Colin Chapman, geniální konstruktér vozů a vyznavač nízké váhy, založil v roce 1952. Od něho pochází citát týkající se výkonu a váhy použitý v úvodu článku.
Proto, když se podíváte do technických údajů vozů Lotus jakékoli éry, nebudete ohromeni čísly udávající výkon motorů, ale když se nahlédnete na údaje týkající se váhy vozů, pak zjistíte, že máte co do činění s rychlými automobily. Například Lotus Evora S váží 1437 kilogramů a má motor o výkonu 350 koní, což znamená, že poměr výkon/váha činí 244 koní na tunu. Automobily s výkonem 500 koní a váhou 1800 kilogramů (jak je v dnešní době zvykem) mají pak kolem 277 koní na tunu. Není tajemstvím, že i sebelepším brzdám se snadněji krotí 1400 než 1800 kilo váhy.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Evora S
Přestože Evoru začal Lotus prodávat už v roce 2009, u nás je tento model a potažmo všechny vozy značky Lotus, málo známý. Pojďme si tedy Evoru blíže představit.
Jedná se o sportovní vůz s karoserií coupé, motorem umístěním uprostřed a pohonem zadních kol. Ingredience správného sportovního vozu bychom tedy měli. Motor V6 s proměnným časováním a přímým vstřikováním paliva pochází původně od Toyoty, ale inženýři Lotusu jej vyladili na 206 kW (280 koní) a 350 Nm pro model Evora. Silnější Evora S má tentýž motor doplněný o kompresor. Ten dopomohl k hodnotám výkonu 257 kW (350 koní) a 400 Nm točivého momentu. 1382 a 1437 kilogramů „lehké“ vozy zvládají akceleraci z 0–100 km/h za méně než 5 sekund.
Obě verze jsou vybaveny manuální 6stupňovou převodovkou, u které si zákazník může vybrat mezi delšími či kratšími převody. Novinkou pro standardní Evoru je i možnost objednání 6stupňové automatické převodovky umožňující řadit pádly pod volantem. Sympatické je, že jak standardní tak S verzi dělá Lotus v konfiguraci 2+0 a 2+2, tedy jako dvoumístný a čtyřmístný vůz. U toho prvního naleznete za předními sedadly odkládací prostor pro další zavazadla. Ten druhý nabídne sice čtyři místa, ale o těch zadních mluvíme vyloženě jako o nouzových, a proto budou sloužit spíše jako doplněk ke skromnému zavazadlovému prostoru o velikosti 160 litrů. S 2+2 verzí se můžete chlubit jako s jediným aktuálně vyráběným čtyřmístným automobilem s motorem uprostřed.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Na podvozku se ukázaly konstrukční schopnosti Lotusu, jakožto automobilky známé svým pečlivým přístupem k vývoji a naladění všech podvozkových komponent. Dnešního trendu elektrických posilovačů řízení se konstruktéři naštěstí vyvarovali a Evoru osadili klasickým hydraulickým posilovačem, který řidiče neokrádá o zpětnou vazbu. Od ostatních, řekněme sparťanských modelů, se Evora nezříká luxusu. Dovybavit ji lze bixenony, koženým paketem, audiem Alpine, navigačním systémem a couvací kamerou.
Přikládáme oficiální video z dílen Lotusu.