Tenhle model od KIA Motors určitě neznáte, to byste museli být opravdovými znalci aut nebo kronikáři značky Lotus. To je důvod, proč jsme jej vyhrabali z hrobu automobilové historie. Není to žádná kopie, ale skutečný Lotus, jen ho nevyrobili Britové, i když původně…
Lotus dal světu model Elan hned dvakrát. Jednou v letech 1963 – 1973, podruhé v letech 1989 – 1995. Nás zajímá právě ta druhá generace s interním označením M100. Tohle auto bylo přímým konkurentem Mazdy MX-5. V té době byl vlastníkem Lotusu General Motors, který do vývoje Elanu M100 napumpoval 35 milionů liber. Model Elan byl skutečně malý dvoumístný roadster s délkou pouhých 3803 mm a rozvorem 2250 mm. Vpředu uložený motor japonského Isuzu poháněl přední kola. Čtyřválec DOHC 1,6l 16V nabízel v atmosférické verzi výkon 132 koní, s turbodmychadlem dosahoval výkonu 164 koní. Cílem výrobce bylo nabídnout lehký (997 kg, resp. 1110 kg) otevřený vůz se skvělými jízdními vlastnostmi, ostatně co jiného čekat od automobilky Lotus.
Když v roce 1995 skončila výroba Elanu, zaklepali na dveře v Hethelu (sídlo automobilky Lotus) zástupci KIA Motors s požadavkem na odkoupení licence. A Lotus jim vyšel vstříc. Od roku 1996 se tedy Elan začal vyrábět v korejském závodě Hwaseong. Na pohled byly největší změnou jiné zadní světlomety, minimální kosmetické změny prodělala palubní deska, jinak byly vozy Lotus Elan a KIA Elan k nerozeznání. Dokonce i jméno modelu Elan směla KIA používat. Pod kapotou se však objevil agregát vlastní výroby (1,8l 16V), a to pouze v jedné výkonové variantě (151 k). Ale ani při pohledu na motor KIA T8D si nelze nevšimnout jisté spřízněnosti s 4XE1 od Isuzu a 20XE od Opelu, aneb za vším hledej GM. Ostatní, zejména podvozkové know-how Lotusu bylo na korejském Elanu zachováno.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.KIA (vlevo) Lotus (vpravo), téměř žádný rozdíl
Dnes si při vyslovení slova „Elan“ většina lidí vybaví lyže nebo původní model z 60. let. Na Elan M100 si už vzpomene málokdo a ještě méně lidí ví, že KIA pokračovala v jeho výrobě do roku 1999. Mezi mainstreamovou produkcí KIA Motors byl Elan jedinečnou perlou, později se nic podobného už neopakovalo. Krédo nízké váhy a skvělých jízdních vlastností vyznávala i vzpomínaná Mazda MX-5. Její tvůrci se inspirovali u lehkých britských roadsterů, zejména u původního Elanu.
Dobová reklama na KIA Elan pro tamní trh
Podobné články:
- Lotus – návrat ke kořenům?
- Lotus Exige S Roadster – skalpovaný Exige
- Automobilka Lotus – prodej, krach či světlé zítřky?
- Lotus bude pravděpodobně na prodej, jeho hodnota je asi 200 milionů liber
- Lotus Evora 400 – volba pro ty, kterým Evora S nestačí