Tenhle model od KIA Motors určitě neznáte, to byste museli být opravdovými znalci aut nebo kronikáři značky Lotus. To je důvod, proč jsme jej vyhrabali z hrobu automobilové historie. Není to žádná kopie, ale skutečný Lotus, jen ho nevyrobili Britové, i když původně…

Lotus dal světu model Elan hned dvakrát. Jednou v letech 1963 – 1973, podruhé v letech 1989 – 1995. Nás zajímá právě ta druhá generace s interním označením M100. Tohle auto bylo přímým konkurentem Mazdy MX-5. V té době byl vlastníkem Lotusu General Motors, který do vývoje Elanu M100 napumpoval 35 milionů liber. Model Elan byl skutečně malý dvoumístný roadster s délkou pouhých 3803 mm a rozvorem 2250 mm. Vpředu uložený motor japonského Isuzu poháněl přední kola. Čtyřválec DOHC 1,6l 16V nabízel v atmosférické verzi výkon 132 koní, s turbodmychadlem dosahoval výkonu 164 koní. Cílem výrobce bylo nabídnout lehký (997 kg, resp. 1110 kg) otevřený vůz se skvělými jízdními vlastnostmi, ostatně co jiného čekat od automobilky Lotus.

KIA Elan

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Když v roce 1995 skončila výroba Elanu, zaklepali na dveře v Hethelu (sídlo automobilky Lotus) zástupci KIA Motors s požadavkem na odkoupení licence. A Lotus jim vyšel vstříc. Od roku 1996 se tedy Elan začal vyrábět v korejském závodě Hwaseong. Na pohled byly největší změnou jiné zadní světlomety, minimální kosmetické změny prodělala palubní deska, jinak byly vozy Lotus Elan a KIA Elan k nerozeznání. Dokonce i jméno modelu Elan směla KIA používat. Pod kapotou se však objevil agregát vlastní výroby (1,8l 16V), a to pouze v jedné výkonové variantě (151 k). Ale ani při pohledu na motor KIA T8D si nelze nevšimnout jisté spřízněnosti s 4XE1 od Isuzu a 20XE od Opelu, aneb za vším hledej GM. Ostatní, zejména podvozkové know-how Lotusu bylo na korejském Elanu zachováno.

KIA (vlevo) Lotus (vpravo), téměř žádný rozdíl

Dnes si při vyslovení slova „Elan“ většina lidí vybaví lyže nebo původní model z 60. let. Na Elan M100 si už vzpomene málokdo a ještě méně lidí ví, že KIA pokračovala v jeho výrobě do roku 1999. Mezi mainstreamovou produkcí KIA Motors byl Elan jedinečnou perlou, později se nic podobného už neopakovalo. Krédo nízké váhy a skvělých jízdních vlastností vyznávala i vzpomínaná Mazda MX-5. Její tvůrci se inspirovali u lehkých britských roadsterů, zejména u původního Elanu.

Dobová reklama na KIA Elan pro tamní trh