Poté, co se malajská vláda rozhodla prodat automobilku Proton, je pravděpodobné, že noví majitelé se zbaví Lotusu, který pod Proton spadá.

Podle serveru autoweek.cz  jednalo vedení Protonu o možnosti prodeje 40 až 50 % akcií a málo využívaného výrobního závodu Tanjung Malim  koncernu GM za 220 až 255 milionů dolarů

Včera se však objevily infor­mace, že Proton bude prodán do rukou místních malajských investorů a podnikatelů a že prodej některé z nadnárodních automobilek je zatím vyloučen. Některá z velkých automobilek by ale přeci jenom mohla nakonec z prodeje Protonu něco vytěžit, a to díky následnému očekávanému prodeji Lotusu, ve kterém má Proton podíl.

Odborníci a znalci poměrů v automobilovém průmyslu totiž správně poukazují na skutečnost, že případný nový majitel Protonu nebude mít asi zájem o 64% podíl v Lotusu, protože Lotus stojí Proton spoustu peněz a dříve než v roce 2014 se k zisku pravděpodobně nevrátí. Proton ale zároveň potřebuje hotovost na vlastní rozvoj a souboj se stále silnější konkurencí.

Samotný Lotus navíc Protonu nic nepřináší – automobilky mají tak rozdílné cílení svých produktů, že v podstatě neexistuje možnost sdílet technologie a postupy a šetřit tak finanční zdroje.

Jak se celá transakce dotkne stáje F1 Lotus Renault GP, není zatím úplně zřejmé.