Vydali jsme se otestovat vozy BMW s pohonem všech kol. Kam? No přece do xDrive Village.
Reklamní spot, který běžel i u nás, si můžete připomenout (v plné délce) zde. Ne nadarmo je xDrive Village vylíčena jako vysoko položené místo v horách, kde se klimatické podmínky mění 365krát v roce. Bezpečná a bezproblémová jízda v zimním období bývá tou největší motivací k pořízení vozidla s pohonem všech kol. Povědomí o kvalitách mnichovských čtyřkolek šíří nejen zmíněná reklama, ale zejména akce jako xDrive Tour, kterou BMW připravilo v Peci pod Sněžkou.
Opičí dráha
Program měl dvě části – nejprve jízdu na připraveném polygonu a následně pak výlet do kopců. Cíl: vyzkoušet fungování pohonu xDrive v praxi. Na polygonu čekala trojice překážek.
Tou první byl nájezd, na jehož začátku jedno přední kolo ztratilo kontakt se zemí. Stejná situace nastala při opouštění nájezdu u kola zadního.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Druhou překážkou byly tzv. vlny, kde vůz jel chvílemi jen po dvou kolech stylem levé přední s pravým zadním a naopak.
Třetí v pořadí byla houpačka simulující jízdu do kopce se ztrátou adheze přední a následně zadní nápravy. To měly na svědomí otočné válce, do kterých zapadla obě kola vždy jedné z náprav. Po překonání válců a dosažení vrcholu došlo k zhoupnutí. Při sjezdu brzdil místo řidiče aktivovaný asistent pro sjezd prudkých kopců.
Všechny tři překážky vytváří situace, při nichž pohon xDrive chytře rozděluje točivý moment mezi obě nápravy. K dispozici jsou tři vozy, které postupně vyzkouším. Začínám na malém SUV X1, pokračuji s X3 a končím na velké X5. Protože fungování xDrivu je u všech tří vozů identické, překonávání překážek se odehrává vždy podle stejného scénáře. Zajímavé je ale přesedání z jednoho auta do druhého a tím i přechod ze střídmě vybaveného auta až po opravdový luxus, zde reprezentovaný X5kou.
Volání divočiny
Přijíždí skupina vozů BMW (modely X1, X3, 5 Touring, 5 GT a X6), ze kterých si můžeme vybrat. Usedám jako spolujezdec do pětkového GT, protože jsem v něm nikdy nejel. Náš vůz je vybaven M-paketem, který je v nabídce pro gétéčko teprve krátce. V koloně sedmi vozů vyrážíme neznámo kam. Cestou se snažím nasát atmosféru auta. Spolujezdec sedící vzadu si pochvaluje vnitřní prostor, zejména místo pro kolena. Protože cesta je hrbolatá a nám ve výbavě nechybí Adaptive Drive, přepínáme podvozek do režimu Comfort. V průběhu celé cesty nás organizátoři informují prostřednictvím vysílačky o překážkách na silnici a dávají nám rady ohledně bezpečné jízdy na sněhu. Podle navigace míříme přes Horní Malou Úpu až do Polska. Pod koly máme sníh a zledovatělý sníh.
Po cca 40 minutách jízdy se posádky jednotlivých vozů střídají a následuje cesta zpět. Sedám za volant modelu X1, konkrétně X1 20d xDrive s automatickou převodovkou. Abych se přiznal, tak k modelu X1 mám předsudky už od jeho uvedení na trh. Stále si myslím, že trojkový kombík je lepší volba. To ale nemění nic na kvalitách a praktičnosti nejmenšího Xka. Kompaktní rozměry a zvýšený podvozek předurčují X1 k provozu v městském prostředí. Při výletu do hor nezklame, ostatně to potvrzuje jízda na zledovatělé cestě uprostřed krkonošských lesů.
xDrive nezklamal
Bylo by z mé strany neobjektivní tvrdit, že je xDrive nejlepší pohon 4×4 na světě. Zapálení „off-roadáci“ si nekoupí SUV, ale terénní vozidlo vybavené uzávěrkami diferenciálů a redukcí. Přesto jsou schopnosti xDrivu obdivuhodné. Já jsem se o tom přesvědčil dávno před letošní xDrive Tour a nebyl jsem sám. V roce 2011 bylo ze všech prodaných BMW v České republice 78 % s tímto pohonem. Akci xDrive Tour nemohu hodnotit jinak než pozitivně – skvěle připravená a dobře zorganizovaná. Těším se na další.
To zase bylo blábolů….
Také jsme se zúčastnili a byla to opravdu povedená a dobře organizovaná akce. Super auta:-)