Připravovaný nástupce Veyronu Super Sport chce laťku vlastních rekordů posunout o další stupínek výš. K tomu by si mohl vypomoci elektromotorem. Má Veyron ještě šanci někoho překvapit, nebo to bude jen další rekord v řadě?
Pro některé je Bugatti Veyron automobilový sen, dokonalý vůz, pro jiné výsledek megalomanie tehdejšího předsedy představenstva Volkwagenu Ferdinanda Piëcha. Faktem je, že schopnosti Veyronu jsou nepopiratelné, ať už si o tomto voze myslíte cokoliv. Byl to první sériově vyráběný vůz s výkonem 1000 (přesněji řečeno 1001) koní, tedy 736 kW. Druhou stranou mince je pak jeho hmotnost – 1888 kilogramů (podle verze). Stejný poměr výkonu a váhy mají lehké Caterhamy, které si vystačí s výkonem okolo 260 koní. Ty na druhou stranu ale nejezdí rychlostí přes 400 km/h.
Použitelnost a dostupnost výkonu Bugatti Veyron je odzbrojující… a nebo taky nudná, záleží jak moc je vaše duše nasáklá benzínem. Obdiv si rozhodně zaslouží pečlivost, s jakou jsou vozy Veyron vyráběny. Vraťme se zpět k číslům – verze Super Sport si dosažením rychlosti 431 km/h vysloužila zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Aktuálně prodávaný roadster Grand Sport Vitesse používá motor naladěný na stejný výkon, tedy 882 kW (1200 k) a 1500 Nm, ale v rychlostech se musí před Super Sportem sklonit. I tak Vitesse umožňuje svému řidiči zažít akceleraci z 0 na 100 km/h za cca 2,5 sekundy a maximální rychlost 415 km/h (některé zdroje uvádí „jen“ 410 km/h). Bonusem navíc je čerstvý vítr ve vlasech. Taková je nedávná minulost a současnost modelu Veyron.
Hybridní budoucnost?
Narazil Veyron resp. současná technika (myšleno spalovací motor) na své limity, když k pokoření další mety je zapotřebí elektromotoru? Zdá se, že asi ano. Šéfinženýr Jens Schulensburg mluví o snížení hmotnosti a optimalizaci aerodynamiky, ale použití elektromotoru, jako doplňku ke spalovacímu motoru W16 s čtyřmi turbodmychadly, nepopírá. Nicméně ani wéšestnáctka neřekla své poslední slovo, objem válců je možné zvětšit ze současných 8 litrů až téměř k 10 litrům. Toužebným přáním je výkon 1600 koní, akcelerace za 1,8 sekundy a maximálka 446 km/h. Výsledek uvidíme v září 2013 na frankfurtském autosalonu.
Když benzín už nestačí
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.S berličkou v podobě elektromotoru nepřijde jen Bugatti, ale i další výrobci – Porsche v modelu 918 Spyder, připravované Ferrari nebo nástupce Hondy NSX. Tohle je začátek nové éry supersportovních vozů, éry úchvatných rychlostí, které nikdo nemá šanci využít, éry návratu ke snižování hmotnosti, éry nižší spotřeby paliva, která pro majitele sporťáků za x desítek milionů korun nehraje až takovou roli.
Ani se nedivím, když Tesla představila koncept luxusního crossover SUV (něco jako BMW X5 nebo Audi Q5) s akcelerací za 4,4 sekundy, asi si i výrobci supersportů konečně všimli, že na tom elektromotoru něco bude 🙂