reklama Suzuki

Na rozdíl od bíle lakovaného vozu minulého ročníku přijíždí letošní černý speciál se speciálně upraveným motorem vybaveným vstřikováním vody. O čem je řeč?

Stejně jako v uplynulém roce bude BMW M4 Coupé v roce 2015 stát opět v čele flotily bezpečnostních vozů (tzv. Safety Car) v Mistrovství světa MotoGP. Již sériově vyráběná verze motoru modelu M4 poskytuje nejvyšší výkon 317 kW (431 k) a maximální točivý moment 550 Nm v širokém rozsahu využitelných otáček. 

Poslouchejte, jak zněl loňský model s výfukem Akrapovič.

Safety Car, který se pohybuje v extrémně výkonově orientovaném světě MotoGP, v němž bojují o body a umístění nejlepší motocykloví jezdci, musí disponovat také patřičně pozoruhodnými výkonovými parametry. Inženýři divize BMW M s ohledem na tuto skutečnost vybavili vysokovýkonnou poháněcí jednotku inovativním vstřikováním vody. Tím výrazně zvýšili výkonové parametry motoru. Vstřikování vody umožňuje zvýšit limity maximálního výkonu, které jsou jinak omezeny tepelnou odolností. Inovativní systém v Safety Caru BMW M4 MotoGP zajišťuje kromě vyššího výkonu a točivého momentu také vynikající účinnost společně s nízkou spotřebou paliva a produkci emisí při plném zatížení. Jako produkt BMW M na nejvyšší technické a inovační úrovni otvírá Safety Car BMW M4 MotoGP možnosti pro využití této technologie v budoucích sériově vyráběných modelech.

reklama Isuzu

Vysoký potenciální výkon přeplňovaného šestiválce kladl dosud mimořádně vysoké nároky na řízení provozní teploty motoru a jeho pomocných agregátů. Pro zajištění optimálních provozních teplot za všech okolností obrátila divize BMW M svou pozornost k chladicí soustavě, která je stejně inovativní jako účinná. Kromě hlavního chladiče zaručují vyvážené řízení teploty ve vysokoteplotních a nízkoteplotních okruzích další doplňkové chladiče. To platí i pro převodovku a turbodmychadla. Stlačený vzduch, který je zahříván v turbodmychadlu, je ochlazován nepřímým mezichladičem s přídavným elektrickým vodním čerpadlem. Výrazné zvýšení výkonu letošního Safety Caru BMW M4 MotoGP klade ještě vyšší nároky na tepelné kvality přeplňovaného motoru, zejména na chlazení stlačeného vzduchu. Tento problém byl vyřešen pomocí inovativního vstřikování vody do sání. Vysokovýkonný motor se kromě výrazného zvýšení výkonu může pochlubit také vynikajícími hodnotami spotřeby paliva a emisí při plném zatížení. Systém vstřikování vody nalezne po intenzivních testech během mistrovství světa MotoGP v blízké budoucnosti uplatnění také v sériově vyráběném modelu BMW M. 

BMW M je partnerem Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP již od roku 1999. Tato kooperace bude probíhat i v roce 2015, tedy 17. sezónu v řadě. BMW M podepsalo smlouvu o spolupráci s organizátorem MotoGP, společností Dorna Sports, až do roku 2020 včetně. Stejně jako v minulých letech i letos má BMW M pozici „Oficiálního vozu MotoGP“.